دولت باید ناکام و ناتمام بماند
دولت باید ناکام و ناتمام بماند
روز گذشته حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‎شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری در فیلمی حملات تندی علیه «مسعود پزشکیان» و چند تن از وزرای کابینه داشت و انتسابات عجیبی از دروغ تا مشارکت در قتل به آنان روا داشت.

این‌که جریان تندروی مجلس و در رأس همه جبهه پایداری تحت هیچ شرایطی با دولت پزشکیان همکاری نخواهد کرد و برعکس جدی بلیغ خواهد داشت تا دولت چهاردهم ناکام و ناتمام بماند، امری دور از ذهن و عجیب نبود و مطالعه چند شماره روزنامه کیهان پرده از این رویکرد بر می‌دارد.
نکته عجیب این است که این نماینده مجلس در شرایطی که دولت تازه در آغاز راه خود قرار دارد و کشور با مشکلات متعددی در اقتصاد داخلی و سیاست بین‎الملل دست به گریبان است و رهبری نیز در نخستین دیدار خود با هیأت دولت، ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس برای دادن رأی اعتماد، تأکید کرد که منابع محدود است و وقت تنگ و دولت باید به برنامه‌های خود برسد، چنین سخنان تندی بر زبان راند و فیلم آن را انتشار داد که جایی برای تکذیب نماند و مثلاً نگوید خبرنگاران اشتباه تایپ کردند یا قصد شیطنت داشتند. اما درخصوص این سخنان چند نکته را لازم به طرح می‌دانیم؛
نخست این‌که شاید سید محمود نبویان با خود اندیشید که به دولت حمله کرد و باب نقدِ زودهنگام را بر قوه مجریه باز کرد که البته درست است اما این اظهارات، تنها نقد دولت نیست بلکه پیش از هر چیز نقدی بر خود مجلس است به‌عبارت روشن، تُف سربالایی است که قبل از هر چیز در صورت جناب ایشان فروخواهد ریخت. این‌که نماینده پایداری‌چی ادعا می‌کند دستِ کم چهار وزیر نباید رأی اعتماد می‌گرفتند، مقصر چه کسی است ؟ رأی اعتماد را چه کسی باید بدهد ؟ آیا غیر از این است که نمایندگان رأی دادند و آیا اگر نقدی باشد نباید به نمایندگان وارد باشد ؟
نبویان رییس‌جمهوری را به دروغ متهم کرد و احتمالاً مقصد و مقصودش این است که نمایندگان را فریب داد. در آن‌صورت باید از وی پرسید نماینده‌ای که به این سادگی فریب بخورد، آیا لیاقت و شایستگی چنین جایگاهی را دارد ؟
نکته دوم این است که رهبری در دیدار با هیأت دولت ضمن قدردانی از تلاش مسعود پزشکیان و مجلس و رأی اعتماد به همه وزیران، گفتند برخی را که می‌شناختند تأیید کردند و برخی را هم تأکید اما بسیاری را نمی‌شناختند و نظری ندادند اما نگفتند مخالف بودند. هرکسی که آشنایی مختصری با سلوک سیاسی رهبر انقلاب داشته باشد، می‌داند هرگز در جایی که شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد، مماشات نمی‌کند.
همچنین رهبر معظم انقلاب در همین جلسه گفتند: «خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همّت رییس‌جمهور محترم و با کمک ارزنده‌ی مجلس شکل گرفت؛ این خیلی نعمت بزرگی است».
این جمله رهبر انقلاب به خوبی گواه این است که تا این لحظه هم از تلاش مسعود پزشکیان و هم از همراهی نمایندگان رضایت داشته است اما سید محمود نبویان با سخنان اخیر خود، درحقیقت نگاه مثبت و تأیید اولیه رهبر انقلاب را نیز به زیر سوال می‌برد و ما حقیقتاً نمی‌دانیم مقصود این نماینده تندرو چیست و چه چیزی را جست‌وجو می‌کند.
نکته سوم این‌که به نظر می‌آید حق با شیخ علیرضا پناهیان است که چند روز قبل و در مجلس سخنرانی با حضور رییس‌جمهوری و ریاست مجلس به برخی از روزنامه‌ها مانند کیهان حمله کرد و گفت: منطق این رسانه‌ها این است که چون دولت و رییس‌جمهور از جناح سیاسی ما نیست باید دائماً نقد و تخریب کنیم و حتی خواستار برخورد با این قبیل رسانه‌ها شد.
باور ما این است که حمله روز گذشته سید محمود نبویان به دولت از این قسم حملات است و بدون توجه به تلاش و زحمت دولت‌مردان و بی‌توجه به برنامه‌های آنان و تنها با قصد تخریب وارد شد و هدف بزرگ‌تر وی این است دیگر نمایندگان هم‌فکر خود را که احتمالاً هنوز در شوک ناشی از رأی اعتماد کامل دولت از مجلس هستند، از شوک در بیاورد و به آنان هم جرأت و جسارت حمله بدهد آن هم در شرایطی که کشور به وفاق و وحدت نیاز دارد و مردم با مشکلات عظیم و بی‌سابقه اقتصادی دست به گریبان هستند و در منطقه جنگی پنهان در جریان است و ضرورت دارد مدیران دولت و نمایندگان مجلس در کنار بزرگان نظام یک‌دل و یک‌زبان باشند تا بتوانند بر این مشکلات فائق آیند.