به گزارش خبرنگار روزنامه جمله، علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش، در نشستی صمیمانه با معلمان نمونه کشوری که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، از آغاز فصل تازهای در انتخاب معلمان برتر کشور خبر داد و اظهار کرد: مدلی نوین و مشارکتی جایگزین شیوههای سنتی و اداری پیشین شد؛ مدلی که به جای انتخابهای پشتمیزنشینی، بر شناسایی واقعی معلمان توانمند از دل ارتباط زنده با محیط مدرسه و مشارکت فعال جامعه آموزشی استوار است.
مشارکت از کف مدرسه تا سطح ملی
وی افزود: این رویکرد جدید از پنج ماه پیش آغاز شد و برای اولینبار، نظر دانشآموزان، اولیا، همکاران آموزشی و اداری بهصورت سازمانیافته در قالب فرمهای الکترونیکی جمعآوری شد، مشارکتی که نه تنها در بیست سال گذشته بیسابقه بوده، بلکه رکورد جدیدی در تاریخ آموزش و پرورش ثبت کرد.
ورود ۵۹۳ هزار معلم به رقابت ملی
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این ارزیابی عظیم، خاطرنشان کرد: ۵۹۳ هزار و ۴۶۶ معلم واجد شرایط وارد مرحله نخست شدند، بیش از ۱۷۵ هزار نفر از مدیران مدارس، معاونان، اولیا، راهبران آموزشی و دانشآموزان در قالب کمیتههای مدرسهای مسئول بررسی اولیه عملکرد معلمان شدند.
۱۰ میلیون فرم دانشآموزی، ۲ میلیون
ارزیابی همکارانه
وی افزود: در این فرآیند، بیش از ۲ میلیون دانشآموز درباره معلمان خود نظر دادند و در مجموع ۱۰ میلیون فرم نظرسنجی در سامانه رسمی آموزش و پرورش ثبت شد، همچنین، ۳۵ هزار معلم نیز درباره همکارانشان اظهار نظر کردند و نتیجه آن، نزدیک به ۲ میلیون فرم ارزیابی همکارانه بود.
از تدریس مستند تا داوری میدانی
باقرزاده در ادامه عنوان کرد: در مرحله اول، ۴۵ هزار و ۲۴۳ معلم بهعنوان برگزیده مدرسهای انتخاب شدند، این گروه موظف شدند تدریس عملی، نمونه خدمات و دستاوردهای آموزشی خود را مستند کنند، سپس ۲۶ هزار و ۵۱۵ نفر وارد مرحله ارزیابی عملی شدند، در پایان این مرحله، ۲۵۰۰ نفر بهعنوان «معلمان نمونه در حال اجرا» برگزیده شدند.
سایر ارکان مدرسه در رقابت کشوری
وی تصریح کرد: علاوه بر معلمان، ۳۵۰۰ نفر از اعضای کادر آموزشی و تربیتی شامل مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، مشاوران و مراقبان سلامت نیز به سطح ارزیابی استانی راه یافتند، در این مرحله، تدریسها و عملکرد آنها توسط گروههای تخصصی بررسی شد.
جمعبندی در اردوی ۱۰روزه ملی
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: در گام نهایی، ۱۶۰ معلم و ۱۶۰ عضو کادر مدرسه در حوزههای مختلف آموزشی، پرورشی، تربیتبدنی و اداری، توسط اساتید دانشگاه و داوران وزارتخانه، در قالب یک اردوی ۱۰ روزه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
برترینهای آموزش کشور معرفی شدند
وی افزود: در نهایت، ۲۰ نفر شامل ۵ معلم دوره ابتدایی، ۵ معلم متوسطه اول، ۵ معلم متوسطه دوم و ۵ نفر از کادر آموزشی و تربیتی مدارس بهعنوان برترینهای کشوری انتخاب و معرفی شدند، همچنین، از ۴ معلم مدارس غیردولتی و ۴ نفر از آموزشدهندگان سوادآموزی و بزرگسالان نیز تقدیر به عمل آمد.
پیشدبستانیها در مسیر انتخاب
باقرزاده با تأکید بر اینکه بهرغم محدودیتهای زمانی، فرصت معرفی مربیان پیشدبستانی و مهدهای کودک فراهم نشد، خاطرنشان کرد: به دستور صریح وزیر آموزش و پرورش، این موضوع بهعنوان مطالبهای جدی در اولویت برنامهها قرار گرفته و روند شناسایی و تقدیر از این گروه نیز بهزودی آغاز خواهد شد.











































































































































































































