فرسودگی ناوگان تهدید اصلی ایمنی جاده‌ها
فرسودگی ناوگان تهدید اصلی ایمنی جاده‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز پروژه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: با امضای تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان داخلی، طی یک سال آینده ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود.

رضا اکبری، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، در نشست‌خبری نهمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته، از آغاز پروژه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و اظهار کرد: برای بخش اتوبوسی، تفاهم‌نامه‌ای با ۵ تولیدکننده داخلی امضا شده تا در مدت یک سال، هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس تولید شود. در واقع اجرای این پروژه نیازمند تأمین ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات است و ارز مورد نیاز نیز با سختی تأمین شده است.
وی افزود: در کشور حدود هفت تا هشت هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم و بیش از ۲۰ سال است که تولید قابل توجهی در این بخش انجام نشده است.

چرخه تولید و واردات؛ تقویت ناوگان جاده‌ای
معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت احیای چرخه تولید، خاطرنشان کرد: علاوه بر هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس داخلی، پیش‌بینی شده ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارداتی نیز تأمین شود، هرچند فرآیند واردات اتوبوس پیچیده است.

نوسازی ماشین‌آلات سنگین راهداری؛ اولویت مهم دولت
وی با اشاره به وضعیت ماشین‌آلات سنگین راهداری، عنوان کرد: هزار و ۲۰۰ دستگاه در حال نوسازی هستند که تاکنون ۸۰۰ دستگاه بازسازی شده است. بنابراین بر اساس تکلیف برنامه هفتم توسعه، تا پایان برنامه ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان شامل اتوبوس، کامیون و کشنده باید نوسازی شوند.
اکبری در ادامه بیان کرد: تولید ۲۵ هزار کامیون در کشور می‌تواند روند نوسازی را تقویت کند، اما قوانین متعدد باعث شده برخی واردات را انتخاب کنند. در واقع مهم‌ترین چالش، از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده است که آئین‌نامه آن طی یک ماه آینده ابلاغ می‌شود.

فرسودگی ناوگان؛ عامل آمار بالای تلفات جاده‌ای
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال در کشور دارای متوسط عمر ۱۸ سال هستند و لازم است با هفت تا هشت هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.

تأمین ارز و واردات اتوبوس و کامیون
وی درباره تأمین ارز مورد نیاز واردات، اظهار کرد: ارز مورد نیاز هر اتوبوس حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است و بر اساس قانون، دو هزار دستگاه اتوبوس باید وارد کشور شود که تأمین ارز بر عهده بانک مرکزی و وزارت صمت است.

کنترل مصرف سوخت و پایش بارنامه‌ها
اکبری با اشاره به مصرف روزانه ۴۲ میلیون لیتر گازوئیل در حمل‌و‌نقل جاده‌ای، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۸ درصد آن تحت پوشش سازمان راهداری قرار دارد و تخصیص سوخت بر اساس بارنامه و میزان پیمایش خودروها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: قراردادهایی با بارنامه صوری می‌تواند اختلال ایجاد کند، اما کمتر از یک درصد بارنامه‌ها در سال‌های اخیر صوری تشخیص داده شده‌اند. بازنگری در سامانه صدور بارنامه‌ها و راه‌اندازی صدور بارنامه الکترونیکی از طریق پیامک، در دستور کار است.

عملکرد حمل و نقل جاده‌ای؛ جابه‌جایی مسافر و کالا
رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در ادامه بیان کرد: در ۱۴ ماه فعالیت دولت چهاردهم، ۸۱۳ میلیون تن کالا و ۱۸۷ میلیون نفر مسافر در شبکه حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا شده و حجم ترانزیت کالا به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.
وی افزود: در ۸ ماه سال جاری، ۴۱۳ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شده، ۱۲۵ کیلومتر روشنایی راه‌ها اجرا شده و ۵۰۰ تقاطع بازسازی شده است. همچنین ۴۰۲ میلیون تن کالا در سطح کشور جابه‌جا شده که شامل ۱۶ میلیون تن کالای اساسی، ۱۱ میلیون تن کالای ترانزیت، ۱.۷ میلیون تن واردات و ۱.۸ میلیون تن صادرات است.

سامانه سپهتن؛ افزایش ایمنی و کنترل رانندگان
اکبری در پایان گفت: سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوس‌ها فعال خواهد شد. این سامانه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش ایمنی تردد است و با پایش رفتار رانندگان، کنترل دقیق حرکت اتوبوس‌ها را ممکن می‌سازد.