«همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی پس از نمایش در افتتاحیه هفتادویکمین جشنواره فیلم کن و نمایش عمومی در فرانسه، واکنش‌های متعدد منتقدان مطرح سینمایی را در پی داشته و نمرات متفاوتی را دریافت کرده است. تازه‌ترین اثر فرهادی در اکران عمومی با استقبال خوبی از سوی فرانسوی‌ها همراه شده و تا به اینجا نمره متوسط […]

«همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی پس از نمایش در افتتاحیه هفتادویکمین جشنواره فیلم کن و نمایش عمومی در فرانسه، واکنش‌های متعدد منتقدان مطرح سینمایی را در پی داشته و نمرات متفاوتی را دریافت کرده است.

تازه‌ترین اثر فرهادی در اکران عمومی با استقبال خوبی از سوی فرانسوی‌ها همراه شده و تا به اینجا نمره متوسط روبه بالایی از منتقدان دریافت کرده است.

در تازه‌ترین اظهارنظرها هم، استیو پوند، منتقد سرشناس در سایت درپ درباره «همه می‌دانند» این چنین نوشته است: «چندین سال بود که فستیوال فیلم کن با فیلم‌هایی که به راحتی فراموش می‌شوند، کار خود را شروع می‌کرد؛ ملودرام فرانسوی «ارواح اسماعیل» در افتتاحیه سال گذشته، «کافه سوسایتی» وودی آلن در سال قبل از آن،.

با این همه، فستیوال کن امسال با فیلم به کلی متفاوت «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی کار خود را آغاز کرد. این کارگردان ایرانی، استاد پرداختن به تنش میان طبقات اجتماعی و جنسیت‌های مختلف است؛ استاد پرداختن به جزییات ریز و درشتی که می‌تواند روح مردم و جامعه را بخراشد.

«همه می‌دانند» که فستیوال ۲۰۱۸ کن را افتتاح کرد، بیشترِ دغدغه‌های فرهادی را در روستای کوچکی در اسپانیا، دنبال می‌کند. این فیلم فرهادی، شبیه بیشتر کارهایش، پردازش اختلاف طبقات و شکاف در اجتماع است؛ پرداختن به رازهایی که ما را به هم وصل می‌کند و از یکدیگر جدا. و درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی رازها واقعا یک راز نیستند. وقتی «همه می‌دانند» یا همه مشکوکند و یا حداقل، درباره آن حرف می‌زنند و غیبت می‌کنند.

فرهادی فیلمساز سخت‌گیری‌است اما اهل جلوه‌گری نیست. «همه می‌دانند» همان‌قدر که اهل مبالغه و جلوه‌گری نیست، از نظر احساسی خوب از کار در آمده است. اغلب فیلم در سکوت پیش می‌رود؛ برای بهتر شنیدن نفس‌نفس‌زدن‌های ناشی از ترس و اضطراب یا رنجی که در هر سکوت و مکث جریان دارد. فرهادی اسپانیایی صحبت نمی‌کند و برای فهمیده شدن از سوی بازیگران و عوامل، از حضور دو مترجم در پشت صحنه استفاده کرده است. با این همه، این فیلم یک اثر قدرتمند و موثر است؛ تاملی در آدم‌هایی که هرگز از عشق‌های قدیمی و کینه‌های کهنه رها نمی‌شوند.

«همه می‌دانند» محکم‌ترین فیلمی‌ است که بعد از سال‌ها جشنواره کن را آغاز کرده است.»