به گزارش جمله، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای فرهنگی و دانشآموزان شهید، امنیت و اقتدار امروز کشور را مرهون ایثار و فداکاری شهدا دانست و اظهار کرد: دلاورمردانی که جان خود را برای عزت، استقلال و سربلندی ایران اسلامی تقدیم کردند، زمینهساز آرامش و اقتدار کنونی کشور هستند.
سه مأموریت اصلی آموزش ابتدایی در روزهای بحران
وی با اشاره به اقدامات انجامشده پس از آغاز جنگ تحمیلی رمضان، افزود: تداوم آموزش، ایجاد شبکه ارتباطی برای تقویت امید و آرامش در میان خانوادهها و نظارت مستمر بر کیفیت آموزش سه محور اصلی فعالیتهای معاونت آموزش ابتدایی میباشد.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره، فضای مجازی بهعنوان بستر اصلی آموزش انتخاب شد، خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از احساس رهاشدگی در میان دانشآموزان و خانوادهها، مدیران و معاونان، مدارس موظف شدند به صورت روزانه در کلاسهای مجازی حضور یابند و روند آموزش را مورد رصد و پایش قرار دهند.
وی ادامه داد: برای نظارت دقیقتر، فرمهای ویژهای طراحی شد تا آمار حضور و غیاب دانشآموزان بهصورت مستمر ثبت شود. حتی برای دانشآموزانی که در کلاسهای مجازی حضور نداشتند نیز از طریق تماس مستقیم با خانوادهها پیگیریهای لازم انجام میشد.
حکیمزاده در ادامه عنوان کرد: این اقدام برای نخستین بار امکان دسترسی نظام آموزشی به آمار دقیق حضور دانشآموزان در مناطق مختلف کشور را فراهم کرد.
وی با اشاره به نتایج ارزیابیهای انجامشده، گفت: بررسیها نشان میدهد بهطور میانگین حدود ۹۷ درصد دانشآموزان در شبکه شاد و سایر بسترهای آموزشی مجازی در فرآیند یادگیری مشارکت داشتهاند.
آمادگی پیش از بحران؛ از تولید محتوای آموزشی تا آموزش تلویزیونی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده پیش از آغاز جنگ تحمیلی رمضان، اظهار کرد: در قالب برنامههای کلان وزارت آموزشوپرورش، مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه برای استمرار آموزش در شرایط احتمالی بحران طراحی و اجرا شده بود.
وی افزود: یکی از مهمترین این اقدامات، تولید و ضبط فیلم تدریس تمامی دروس دوره ابتدایی با مشارکت معلمان برتر کشور و همکاری استانها بود که پس از ارزیابی و تأیید کیفیت، در شبکه شاد و بخش «کندو» بارگذاری شد.
حکیمزاده ادامه داد: علاوه بر دسترسی آنلاین، نسخههای آفلاین این محتواها نیز در قالب فلش و لوح فشرده در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا در صورت بروز اختلال در زیرساختهای اینترنتی، آموزش دانشآموزان متوقف نشود.
وی راهاندازی «مدرسه تلویزیونی» را از دیگر اقدامات مهم این معاونت برشمرد و بیان کرد: این طرح از دیماه آغاز شد و تا پایان سال تحصیلی، ۹۷۲ جلسه آموزشی ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی با مشارکت معلمان توانمند کشور تولید و از شبکه آموزش پخش شد، برنامه «حامی» نیز که از طرحهای موفق سال گذشته محسوب میشود، از آبانماه وارد مرحله اجرا شد.
«حامی»؛ برنامهای برای نجات دانشآموزان از فقر یادگیری
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به اهمیت برنامه «حامی» اظهار کرد: این طرح با عنوان «حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان» با هدف ارتقای مهارتهای سواد پایه دانشآموزان طراحی شده و سال گذشته نیز نتایج موفقی به همراه داشت.
وی افزود: در طول جنگ تحمیلی رمضان، این برنامه برای دانشآموزانی که در دروس فارسی، ریاضی و علوم وضعیت «نیازمند تلاش» یا «قابل قبول» داشتند، در بستر فضای مجازی ادامه یافت.
حکیمزاده در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق کشور نیز معلمان بهصورت داوطلبانه کلاسهای حضوری را در مساجد، حسینیهها، فضاهای باز و حتی منازل شخصی خود برگزار کردند تا فرآیند یادگیری دانشآموزان با وقفه مواجه نشود.
روایتهایی از ایثار معلمان در روزهای تعطیلی مدارس
وی با اشاره به نمونههایی از این اقدامات داوطلبانه، اذعان کرد: در سفر اخیر به آذربایجان شرقی، معلمی را ملاقات کردم که در روزهای تعطیلی مدارس، منزل خود را به کلاس درس تبدیل کرده و هر روز پذیرای دانشآموزان بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در ادامه تصریح کرد: در تبریز، مادری از ما خواست از معلمانی که به فرزند کلاساولی او کمک کرده بودند تا باسواد شود، قدردانی کنیم، زیرا به دلیل مشکلات اقتصادی امکان تهیه گوشی یا تبلت برای خانواده وجود نداشت و این دانشآموز هر شب در کلاسهای داوطلبانه معلمان در محل اجتماعات مردمی شرکت میکرد. در واقع این موارد تنها بخشی از جلوههای تعهد، مسئولیتپذیری و فداکاری فرهنگیان کشور در روزهای بحران است.
توسعه طرح حامی در تابستان امسال
وی درباره اجرای طرح «حامی» در سال جاری، بیان کرد: در نسخه جدید این برنامه، علاوه بر دانشآموزان نیازمند تلاش، امکان حضور دانشآموزان دارای وضعیت «قابل قبول» و حتی سایر دانشآموزان، بهویژه در پایههای اول و دوم ابتدایی، با درخواست خانوادهها در پایگاههای تابستانی فراهم شده است.
حکیمزاده در ادامه تاکید کرد: هدف این برنامه صرفاً جبران برخی ضعفهای آموزشی نیست، بلکه «حامی» یک برنامه امیدآفرین و زندگیساز محسوب میشود؛ زیرا با بازگرداندن دانشآموزان به چرخه یادگیری، آنان را از فقر آموزشی دور کرده و زمینه موفقیت تحصیلی و اجتماعی را برایشان فراهم میکند.
ثبتنام بیش از ۷۳۴ هزار دانشآموز بدو ورود به دبستان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در بخش دیگری از سخنان خود به روند ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: این فرآیند بهصورت روزانه مورد رصد قرار میگیرد. بر اساس آمار موجود، تعداد موالید ۶ سال تمام کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر است که تاکنون ۷۳۴ هزار و ۵۰۸ نفر ثبتنام اولیه خود را در سامانه انجام دادهاند.
وی در ادامه از راهاندازی سامانه یکپارچه «بینا» برای ثبتنام دانشآموزان خبر داد و گفت: این سامانه امکان رصد دقیق وضعیت ثبتنام، تعداد دانشآموزان ثبتنامشده، وضعیت پروندهها در کارتابل مدیران مدارس و میزان پیشرفت ثبتنام در مناطق مختلف کشور را فراهم کرده است.
حکیمزاده ادامه داد: تاکنون حدود ۴۳۹ هزار ثبتنام به مرحله نهایی رسیده و در مجموع ۶۳.۷ درصد فرآیند ثبتنام دانشآموزان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد و پیشرفت قابل توجهی را نشان میدهد.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در پایان تأکید کرد: آموزشوپرورش تلاش دارد با بهرهگیری از ظرفیت معلمان، توسعه سامانههای هوشمند و برنامهریزی منسجم، ضمن تداوم آموزش در شرایط مختلف، دغدغه خانوادهها در حوزه ثبتنام و کیفیت آموزش دانشآموزان را به حداقل برساند.
- نویسنده : فرزانه حسنی







































































































































































































