سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نشستخبری نهمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، به مناسبت گرامیداشت بیستوششم آذرماه، روز حملونقل، این روز را به تمامی فعالان این حوزه، بهویژه همکارانش در خانواده بزرگ راه و شهرسازی و بخش غیردولتی که نقش کلیدی در توسعه حملونقل و لجستیک کشور دارند، تبریک و با قدردانی از تلاشهای اصحابرسانه در انعکاس مطالب حوزه حملونقل به جامعه و انتقال دیدگاههای مردم به مسئولان، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در چارچوب سیاستهای وزارت راه و شهرسازی، تمام ظرفیتهای موجود را برای بهرهبرداری حداکثری به کار میگیرد.
دریای خزر و لزوم بنادر جدید
وی با اشاره به روند کاهش سطح آب دریای خزر، افزود: این موضوع در نشست مشترک ۵ کشور ساحلی که اواخر سال گذشته در تهران برگزار شد، بهعنوان یکی از محورهای اصلی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفتیم مطالعات و اقدامات خود را به اشتراک بگذاریم تا همافزایی بیشتری در مواجهه با این پدیده داشته باشیم.
معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران مطالعات مستمر هیدروگرافی و عملیات لایروبی بهطور مداوم در حال انجام است تا کانالهای بنادر شمالی کشور باز نگه داشته شوند. خوشبختانه اخیراً با سرمایهگذاری بخش غیردولتی، بزرگترین شناور لایروبی دریای خزر وارد چرخه فعالیت شده و اکنون در اختیار کشور قرار دارد.
بحران خزر؛ ضرورت سرمایهگذاری و همکاری منطقهای
وی در ادامه تأکید کرد: کاهش سطح آب خزر تهدیدی برای فعالیتهای حملونقل دریایی و ظرفیتهای تجاری بنادر شمالی است و مدیریت این شرایط نیازمند همکاریهای منطقهای و سرمایهگذاریهای هدفمند خواهد بود.
ظرفیتهای دریامحور و توسعه بندر چابهار
رسولی با اشاره به تکالیف برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: در مسیر توسعه دریا محور، ظرفیتهای جدیدی برای کشور فراهم خواهد شد تا بتوانیم از نعمت ارزشمند موقعیت جغرافیایی ایران با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی به آبهای آزاد بهرهمند شویم.
پوی تصریح کرد: این موقعیت، ایران را در اتصال کشورهای حوزه CIS و مسیر کریدور شمال–جنوب به جایگاهی راهبردی تبدیل کرده و میتواند بیشترین خدمت را به اقتصاد کشور ارائه دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات زیرساختی در بندر چابهار، اظهار کرد: توسعه ریلی در داخل بندر چابهار را انجام میدهیم و همزمان با اتصال ریل در داخل بندر، شاهد تخلیه کالا و بارگیری آن بر روی ریل خواهیم بود.
وی ادامه داد: در تعامل نزدیک با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، موضوع دسترسی ریل و بندر را بهطور جدی پیگیری میکنیم تا این بندر راهبردی کشور بتواند نقش مؤثرتری در شبکه حملونقل ملی و بینالمللی ایفا کند.
رسولی در ادامه تأکید کرد: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا، موجب ارتقای جایگاه بندر چابهار در کریدورهای بینالمللی و بهرهبرداری حداکثری از موقعیت ژئوپلیتیک ایران خواهد شد.
موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)
وی تصریح کرد: بندر امام خمینی(ره) بهعنوان هاب اصلی واردات غلات کشور در شرایط طبیعی فعالیت میکند و موجودی کالای اساسی در این بندر حدود ۴ میلیون تن است، در حال حاضر ۲۰ فروند کشتی در لنگرگاه و ۱۰ فروند کشتی در اسکله مشغول تخلیه و بارگیری هستند و این وضعیت در محدوده طبیعی بندر امام قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازدید اخیر وزیر جهاد کشاورزی از بندر امام خمینی(ره)، عنوان کرد: مشکلات مربوط به کشتیهای لنگرگاه عمدتاً ناشی از مسائل ارزی، ثبت سفارش و دریافت مجوزهاست که با هماهنگیهای دولت تا حد زیادی برطرف شده و روند عادی در همه بنادر کشور بهویژه بندر امام خمینی(ره) برقرار است.
وی در ادامه ضمن تقدیر از رانندگان، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای حملونقل ریلی، اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی در زمینه خروج کالا از بنادر وجود دارد و نورم تخلیه و بارگیری در سطح مطلوبی قرار دارد. حتی در جریان جنگ ۱۲ روزه، رکورد تخلیه بار از بنادر شکسته شد.
موقعیت ایران در دریانوردی جهانی
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت دریای خزر اشاره و عنوان کرد: ۵ کشور در حاشیه خزر حضور دارند و مجموعاً ۵۰۰ فروند شناور در این دریا فعالیت میکنند و جمهوری اسلامی ایران با ۱۰۴ فروند شناور تحت پرچم ملی، رتبه دوم را در میان کشورهای حاشیه خزر دارد.
وی افزود: ایران از نظر تعداد کشتیهای حامل پرچم ملی در میان ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته است. سازمان جهانی دریانوردی (IMO) دارای ۱۷۶ عضو است و جایگاه ایران در این رتبهبندی نشاندهنده موقعیت قابل توجه کشور در عرصه حملونقل دریایی بینالمللی است.
مسئولیتهای اجتماعی و توسعه زیرساختها
وی با تأکید بر اهمیت مسئولیتهای اجتماعی این سازمان، گفت: همه سازمانها و شرکتها موظفاند در قبال محیطی که در آن فعالیت میکنند مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند و ما نیز پیوست اجتماعی خدماتمان را بسیار با اهمیت میدانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بنادر کشور در مجاورت یا درون شهرها قرار دارند، اظهار کرد: در واقع مردم این شهرها هم از مواهب فعالیتهای بندر بهرهمند میشوند و هم گاهی با مشکلاتی نظیر تردد بارهای حجیم، خسارت به زیرساختهای شهری، ترافیک یا حتی تصادفات مواجه میشوند. بنابراین عمل به مسئولیتهای اجتماعی را رسالت و تکلیف خود میدانیم.
وی با اشاره به حوزههای فعالیت این سازمان در زمینه اجتماعی و فرهنگی، گفت: علاوه بر موضوعات فرهنگی، آموزشی و بهداشتی، تمرکز ما بر حوزههای زیرساختی است؛ از جمله تسهیل ترافیک شهرها در مسیر بندر یا منتهی به بندر، ایجاد آزادراهها و بزرگراههای منتهی به بنادر، خطوط ریلی و همچنین کریدور ساحلی که موضوعی بسیار مهم برای رونق سواحل کشور بهویژه در جنوب و توسعه مکران است.
پدافند غیرعامل و لایروبی بنادر
رسولی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه حملونقل دریایی، خاطرنشان کرد: این موضوع از گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر بوده و اکنون با شدت بیشتری دنبال میشود. توجه ویژه به بنادر کوچک نیز در اولویت برنامههای ما قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از تصمیمات مهمی که اخیراً اتخاذ و ابلاغ شده، اجرای عملیات لایروبی بیش از یک و نیم میلیون متر مکعب در بنادر کوچک استان بوشهر است، بنابراین این اقدام در راستای افزایش ایمنی و ارتقای ظرفیت عملیاتی بنادر انجام میشود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اقدامات صورتگرفته در شمال کشور با بیان اینکه بندر آستارا پس از سالها تعطیلی بازگشایی شد و اکنون شناورها در این بندر در حال پهلوگیری، تخلیه و بارگیری هستند، عنوان کرد: در سایر بنادر نیز موضوع لایروبی و توسعه ظرفیتها از جمله تطویل اسکلهها، ایجاد اسکلههای جدید و افزایش تجهیزات تخلیه و بارگیری در دستور کار قرار دارد.وی در ادامه تأکید کرد: بهزودی اخبار خوبی از پیشرفت این اقدامات در برخی بنادر کشور منتشر خواهد شد که نشاندهنده اهتمام جدی سازمان بنادر به پدافند غیرعامل و توسعه زیرساختهای دریایی است.
روابط حملونقلی ایران و قزاقستان
رسولی در ادامه با اشاره به روابط حملونقلی ایران و قزاقستان، بیان کرد: مسائل مطرحشده در برخی خبرها مبنی بر چالش جدی در همکاریهای دو کشور صحت ندارد و چنین موضوعی تاکنون منعکس نشده است.
وی افزود: در حوزه کشتیرانی، ریلی و جادهای گاهی تعاملات مالی میان شرکتها و خطوط حملونقل پیش میآید که مسائل زودگذری هستند و در همان چارچوب حل و فصل میشوند. این موارد به هیچ عنوان چالش جدی محسوب نمیشوند.معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: ما روزانه با طرف قزاقستانی در حال مذاکره هستیم تا سطح تعاملات را ارتقا دهیم و اخیراً نیز در سفر رئیسجمهور شاهد امضای چند تفاهمنامه همکاری حملونقلی بودیم که بهویژه در حوزه بنادر اهمیت زیادی دارد.
سرمایهگذاری قزاقستان در بنادر ایران
وی در پایان گفت: یکی از این تفاهمنامهها مربوط به سرمایهگذاری قزاقستان در بنادر ایران است و همانطور که پیشتر اعلام شد، بهزودی شاهد امضای قرارداد سرمایهگذاری و حضور عملیاتی طرف قزاق در بنادر کشور خواهیم بود.











































































































































































































