مدرن‌سازی تشکیلات پست با تمام سرعت
مدرن‌سازی تشکیلات پست با تمام سرعت
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که در سال ۱۳۶۷ با ‏هدف ارائه خدمات پستی، آغاز به فعالیت کرد. تاریخچه تشکیلات پستی ایران اما به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد که مجموعه‌ای ‏منظم تحت عنوان چاپار برای برقراری ارتباط و تبادل نامه و پیام‌ها فعالیت می‌کرد. 

به گزارش روزنامه جمله؛ شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که در سال ۱۳۶۷ با ‏هدف ارائه خدمات پستی، آغاز به فعالیت کرد. تاریخچه تشکیلات پستی ایران اما به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد که مجموعه‌ای ‏منظم تحت عنوان چاپار برای برقراری ارتباط و تبادل نامه و پیام‌ها فعالیت می‌کرد. تشکیلات پست در ایران تا سال ۱۲۵۸ به ‏صورت «اداره پست» به فعالیتش ادامه می‌داد تا اینکه در این سال ناصرالدین شاه قاجار دستور تاسیس «وزارت پست» را صادر کرد. ‏

با تأسیس اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد. در دوره امیرکبیر ‏تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ داد و پست نوین بنیان‌گذاری شد. در این دوره سرویس‌های پستی منظم بین شهرها ایجاد، ‏تعرفه‌های پستی تعیین و قوانین پستی نیز به تصویب رسید. در سال ۱۲۸۸ وزارت پست تشکیلاتی نو یافت و با اداره تلگراف ترکیب ‏و وزارت پست و تلگراف نامیده شد. در اواخر سال ۱۳۰۸ با خرید سهام شرکت تلفن، وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت. ‏سپس در سال ۱۳۶۷ شرکت پست با عنوان «شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران» به عنوان یک شرکت مستقل دولتی ‏تأسیس شد.‏

با پیروزی انقلاب اسلامی شیوه‌‌های ارائه خدمات پستی از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بسیاری داشت که از میان آنها می‌توان به حذف ‏ساختار سنتی پست، اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی و ایجاد سرویس‌های نوین و متنوع نظیر پست پیشتاز، صندوق ‏شخصی و پست اکسپرس اشاره کرد. همچنین در پی رواج خدمات اینترنتی و شکل‌گیری روش‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، نام ‏این وزارتخانه به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» تغییر داده شد. این شرکت در سال ۱۳۹۴ از «شرکت ملی پست جمهوری ‏اسلامی ایران» به «شرکت ملی پست» تغییر ساختار داد تا امکان فعالیت دو اپراتور خصوصی به عنوان اپراتورهای پستی کشور ‏فراهم شود. هدف از تغییرات قانونی و ورود بخش خصوصی به این حوزه، کاهش هزینه‌ها برای شرکت پست بوده است.‏

‏*تلاش برای عبور از پست سنتی‏

مراکز تجزیه و مبادلات استراتژیک ترین واحد مجموعه شرکت ملی پست است و بصورت ٢۴ ساعته فعالیت دارند از این رو نقش ‏مهمی در مبادلات پستی دارند. به عبارت دیگر هرگونه خدمتی که دارای فرآیند، قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع باشد در قالب ‏مرسولات پستی وارد مراکز تجزیه و مبادلات می شود و هم اکنون ۷۰ درصد مرسولات کشور وارد این مراکز می شود. با راه اندازی ‏مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور، مرسولات به صورت هوشمند مبتنی بر مقصد تفکیک می شوند. بعد از تهران، پنج کلان شهر ‏اصفهان، شیراز تبریز، مشهد و اهواز نیز مجهز به سورتینگ هوشمند شدند، راه اندازی سیستم های هوشمند در مراکز تجزیه و ‏مبادلات پست استان ها علاوه بر ایجاد بهره وری پست را به سمت مدرن شدن می برد و امروز ارسال مرسولات از روش های سنتی ‏گذشته فاصله گرفته است. در این شرایط مرسوله های مردم باید در کمترین زمان ممکن و سالم به دست آنها برسد که راه اندازی ‏سورتینگ هوشمند این دستاورد را به ارمغان آورده و علاوه بر افزایش سرعت کیفیت ارسال مرسولات را نیز افزایش داده است. ‏همچنین با راه اندازی سیستم سورتینگ هوشمند در هر ساعت ۸ هزار مرسوله در مرکز تجزیه و مبادلات کشور تجزیه می شود.‏

‏*تحول دیجیتال و هوشمندسازی در پست‏

بکارگیری ابزارهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی در چهار عمل اصلی پست یعنی قبول، تجزیه مبادلات، رهسپاری و توزیع ‏مرسولات باعث افزایش سرعت و دقت در ارسال مرسولات و کاهش هزینه و نیروی انسانی می شود. حرکت های خوبی برای ‏هوشمندسازی در بخش های رهسپاری توزیع و تجزیه مبادلات در شرکت ملی پست انجام شده است. راه اندازی سورتینگ ‏هوشمند در مرکز تجزیه مبادلات پست با استفاده از فناوری های جدید و توان متخصصان داخلی از جمله این اقدامات است. در ‏بخش حمل و نقل و توزیع در شرکت ملی پست نیر فرصت های زیادی در زمینه هوشمندسازی داریم که از فعالان فناوری از ‏اطلاعات کشور می خواهیم تا برای استفاده از آنها به ما کمک کنند. قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگ با سرانه ‏مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشورهای توسعه یافته باید به سمت هوشمندسازی و ‏تحول دیجیتال حرکت کنیم.‏

‏*نقش آفرینی در اقتصاد دیجیتال‏

پست ایران برای تبدیل شدن از یک اپراتور پستی ،صرف به یک سکوی ملی برای کسب و کارها و خرید و فروش اینترنتی از قابلیت ‏و توانمندی های شرکت های دانش بنیان بهره گرفته است تا بتوان سهم شرکت ملی پست از تحقق اقتصاد دیجیتال را محقق کند. ‏به طور کلی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور در نظر گرفته شده و شرکت پست ‏نیز ۸ درصد از این رقم را پوشش می دهد به بیان دیگر سهم شرکت پست هشت دهم درصد از کل اقتصاد دیجیتال کشور در نظر ‏گرفته شده است که با توجه به رکود سالیان گذشته، قطعا می تواند این مقدار را پوشش داده و تلاش می کند که رقم بالاتری ‏تحقق یابد. در مسیر این هوشمند سازی به امکانات مکانیزه مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری های روز پردازش تصویر مانند ‏سیستم های سورتینگ نیاز داشتیم که بخشی از آنها توسط همین شرکت های توانمند داخلی تامین شده است؛ شرکت هایی که ‏می توانند در بخش های مختلف حضوری فعال داشته باشند و البته مردم هم از خدماتی که به واسطه حضور آنان ارائه می شود، ‏استقبال می کنند. ‏

‏*ایجاد مرکز نوآوری ها در شرکت پست‏

در دنیای امروز، نوآوری یکی از مهمترین مباحث مربوط به کسب و کار و تجارت است که بقا و تداوم فعالیت سازمان ها را تضمین ‏می نماید. توسعه اقتصاد دیجیتال وابسته به رشد و توسعه استارت آپ های این حوزه و تحول دیجیتال کسب و کارهای موجود ‏است. بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ های حوزه تجارت الکترونیک به دلایلی همچون نداشتن شبکه توزیع مناسب، عدم ‏دسترسی به بازار و همچنین کمبود منابع مالی و سرمایه با مشکل مواجه هستند. به همین منظور و در راستای طرح تحول ‏دیجیتال شرکت ملی پست و به منظور عملیاتی نمودن سکوی تجارت الکترونیک سرویس شتابدهی شرکت ملی پست طراحی ‏گردید. ‏این طرح با همکاری پارک های علم و فناوری، مراکز رشد. شرکت های شتابدهنده تخصصی و سازمان نظام صنفی رایانه در کل ‏کشور ضمن حمایت از شرکت های استارت آپی فعال در حوزه های مرتبط با اجزای سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست ‏علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال به تقویت و گسترش تجارت الکترونیک در کشور کمک کرد. این سرویس راهکاری عملیاتی به ‏منظور کمک به شرکت های استارت آپی فعال خصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک است که در آن با استفاده از ظرفیت های ‏موجود شرکت ملی پست امکاناتی در اختیار این شرکت ها قرار خواهد گرفت. استارت آپ های فعال در حوزه پست تجارت ‏الکترونیک حمل و نقل هوشمند و لجستیک پیشرفته که دارای ایده های نوآورانه هستند در مراکز نوآوری شرکت ملی پست ثبت ‏نام و از حمایتهای شتابدهنده ها برخوردار می شوند. ‏تاکنون چند رویداد توسط این مرکز برگزار شده است که میتوان به ایده بازار پست اینوتکس پست اشاره کرد و در رویدادهای ‏مختلفی نیز از جمله نمایشگاه شهر پایدار حضو داشته است. معرفی توانمندی و محصولات نوآورانه شرکت های دانش بنیان و ‏استارتاپ ها جذب تیم ها و ایده های خلاق و نوآورانه در حوزه پست، حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و ‏اقتصاد دیجیتال در کشور و همچنین شبکه سازی و ایجاد ارتباطات در اکوسیستم نوآوری در حوزه پست را از جمله اهداف ‏برگزاری رویدادهای نوآوری و کار آفرینی است.‏

‏*اقداماتی برای بین المللی شدن

از طرف دیگر در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر تعامل حداکثری و تقویت تعاملات بین المللی با کشورهای همسایه ‏اوراسیا و مشترک المنافع اقدامات و رایزنی های سازنده ای در حوزه تجارت الکترونیک خرد، با کشورهای قزاقستان، ارمنستان، ‏قرقیزستان، چین، ترکیه عراق و تاجیکستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه آغاز شده است. توافقات صورت ‏گرفته بین المللی بیشتر حول محور تجارت الکترونیک برقراری خطوط ارسال زمینی ایجاد هاب مشترک و فراهم کردن تسهیلات ‏لازم برای ارسال و دریافت کالاهای خریداری شده با نرخ های مقرون به صرفه است که نتیجه این اقدامات منجر به ارسال سریع تر ‏و ارزان تر خریدهای آنلاین مشتریان در مقایسه با سایر خدمات دهندگان خواهد شد. حضور موثر و فعال در مجامع و اجلاس ‏های بین المللی و منطقه ای تلاش برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب اجرا و پیاده سازی پروژه های توسعه ای نظیر ‏GNAF‏ و کدپستی در کشورهای متقاضی، تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت سرویس پستی از طریق مشارکت در برنامه ها و ‏پروژه های کیفیت سرویس با استفاده از تسهیلات اتحادیه پستی جهانی از دیگر برنامه های شرکت ملی پست است در حوزه توسعه ‏تعاملات بین المللی است.‏