این هفته در تازه های بازار نشر به بررسی کتاب هایی چون سه قلمروی کوچک، دختر استالین، قدرت فقر، چون بوی تلخ خوش کندر و بیروت ۷۵ می پردازیم. سه قلمروی کوچک استیون میلهاوزر ، نویسنده آمریکایی ، سال ۱۹۹۷ برای رمان مارتین درسلر : داستان یک رؤیاپرداز آمریکایی جایزه پولیتزر را از آن خود […]

این هفته در تازه های بازار نشر به بررسی کتاب هایی چون سه قلمروی کوچک، دختر استالین، قدرت فقر، چون بوی تلخ خوش کندر و بیروت ۷۵ می پردازیم.
سه قلمروی کوچک
استیون میلهاوزر ، نویسنده آمریکایی ، سال ۱۹۹۷ برای رمان مارتین درسلر : داستان یک رؤیاپرداز آمریکایی جایزه پولیتزر را از آن خود کرد . او داستان های کوتاه بسیاری نوشته است و در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه استوری پرایز در همین زمینه شده است . کتاب سه قلمروی کوچک ، شامل سه رمان کوتاه است. تصاویری که آفریننده خودرا به دنیایی دیگر می برند ؛ نقاشی های اهریمنی که اثری شرار تبار بر ما می گذارند ، قصه های پریانی که از لطمه ها و دل نگرانی های راویانشان می گویند . این ها عناصری هستند که استیون میلهاوزر به شکل شگفت آور و پر تشویش در سه قلمروی کوچک به کار می گیرد ، مجموعه ای از سه داستان بلند که یادآور همان قطعه های جادویی است که می توان در داستان های بلند و ستایش شده دیگرش سراغ گرفت.
در «قلمروی کوچک جی. فرانکلین پین» شخصیتی آرام و غریب ، دنیای دقیق و ظریف دیگری می آفریند که شفافیت غیر واقعی آن بر جاذبه اش می افزاید . «شهبانو ، کوتوله و سیاهچال» یک داستان وهمناک و دلگیر است از رشک و حسادتی کابوس وار و همزمان تعمقی بر نیازمندی انسان به وجد و وحشت . در «فهرست تابلوهای نقاشی» با مجموعه آثار یک نقاش رمانتیک آشنا می شویم که پنداری در خیال ناباکف یا آلن پو خلق شده است . این سه داستان نوین و رؤیا گون خواننده را در امواج عواطف گرفتار و سپس مسحورش می کند.
دختر استالین
دختر استالین از کتاب های بسیار موفق زندگینامه ای در سال ۲۰۱۶ بوده که جوایز بسیاری را نصیب خودش کرده است ، از جمله آن ها می توان به جایزه پلوتارک ، جایزه آر . بی . بی . سی . تیلور ، جایزه هیلاری و ستون اشاره کرد . علاوه بر این ، کتاب فینالیست جایزه معتبر پن / بوگارد ولد ، و فینالیست جایزه نشنال بوک کریتیکس سیرکل هم بوده و در فهرست بهترین کتاب های روزنامه دیلی میل مقام اول را به خودش اختصاص داده است .
دختر استالین ، نوشته رزماری سالیوان ، زندگی سوتلانا علیلویوا ، دختر جوزف استالین ، دیکتاتور مخوف قرن بیستم ، را از بدو تولد تا آخرین لحظات حیاتش ، گاگ به گام ، دنبال می کند.
قدرت فقر
کتاب حاضر از سه حرکت تشکیل شده است. در حرکت اول، رابطه اسپینوزا – مارکس، با شرح قرابت‌های تعریف «مفهوم مشترک» در اسپینوزا و تعریف «ارزش» نزد مارکس، ترسیم می‏‌شود. دومین حرکت، قرائت خلاقانه مارکس از اسپینوزا و وفاداری‌اش را به او در دست ‏نوشته ١٨٤١ برجسته می‌‏سازد. سومین حرکت، مضمون قدرت برسازنده فقر، را از مجرای مقایسه دقیق ‏نوشته‌‏های اسپینوزا و مارکس، به علاوه متأخرترین تفاسیر‏شان، شرح ‌و بسط می‏‌دهد. سرانجام، این کتاب تلاش دارد از «اخلاق» اسپینوزا به سوی اخلاقی درباره ما، درباره فهم و عمل ما، حرکت کند. جهانی که اسپینوزا به روی ما می‏‌گشاید، بافتار و بنیان این کتاب کوچک را تشکیل می‏‌دهد.
چون بوی تلخ خوش کندر
در این کتاب قرار نیست سبک موسیقی و هنر فرهاد معرفی شود. کاری نداریم که سبک او چه بود، چه خواند و چگونه خواند. این‌جا فرهاد در مقام یک انسان معرفی می‌شود. اگر با او به شکلی آشنا شده‌اید، کارهایش را شنیده‌اید یا یک‌بار از کنار شما رد شده و به شما لبخند زده است، یا حتی اگر از نوع لباس‌پوشیدنش خوشتان آمده و یا طرح جلد کاست «خواب در بیداری» را دیده‌اید و به طراحش علاقه‌مند شده‌اید، و حالا می‌خواهید بدانید منش او چه بوده، چگونه زندگی می‌کرده، چه چیزهایی او را آزرده یا خوشحال می‌کرده، اگر این‌ها برایتان جالب است، شاید این کتاب به شما کمک کند. البته انتظار نداشته باشید او را خوب بشناسید. چه بسا سردرگم‌تر از قبل شوید، زیرا فرهاد قصه‌ای بی‌انتهاست.
بیروت ۷۵
بیروت ۷۵ از سفر پنج نفر به بیروت آغاز می‌شود. فرح، یاسمینه، طعان، ابومصطفی و ابوملا پنج مسافر اتومبیلی هستند که از دمشق به سوی بیروت می‌رود. نویسنده کوشیده هریک از آنها را به عنوان نماد بخشی از جامعه به سرعت در حال تغییر عرب بازنمائی کند.آنها به زندگی‌شان در سرزمین مادری پشت کرده و هریک به امیدی راه شهر پر آب‌و‌رنگ بیروت را در پیش گرفته‌اند. یکی برای آزادی، دیگری به امید پولدار و سرشناس شدن و آن دیگری برای فرار از سرنوشت شومی که سنت‌های دست‌وپاگیر قومی برایش رقم زده‌اند، این مقصد را برگزیده‌ است…. غاده السمان با زبانی شاعرانه و به کارگیری عناصر سوررئالیستی و قرار دادن آنها در کنار روایت رئالیستی داستان به خوبی چالش‌ها و تعارضات جامعه‌ای که تجربه استعمار را از سر گذرانده است و تغییرات اجتماعی عظیمی را تجربه می‌کند ترسیم کرده است. چالش‌ها و تعارضاتی که به روشنی بیانگر علت وقوع جنگ داخلی در این کشور هستند. نقد نویسنده در این اثر متوجه تضاد طبقانی، غرب‌گرایی، آزادی جنسی و حضور همچنان پررنگ ارزش‌های سنتی و نیز آسودگی و بی‌خیالی مردمانی است که سایه جنگ و ویرانی را بر سر خود احساس می‌کنند اما آنچنان درگیر روزمرگی هستند که برایشان معرکه لوطی و انترش در خیابان به مراتب از پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز شهر جذاب‌تر است، گویی صداها را نمی‌شنوند و خطر را نمی‌بینند.