
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی گفت: ما سالهای بسیاری در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، برنامهریزی داشتیم تا پس از آن سالهای غیبت دوباره دیده شویم. رشد مداوم و پیوسته در حوزه صادرات در سالهای گذشته نشان میدهد که برنامهریزیها درست بوده است، متوسط رشد ما در حوزه صادرات صنایعدستی بالای ۲۵ درصد است. به […]
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی گفت: ما سالهای بسیاری در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، برنامهریزی داشتیم تا پس از آن سالهای غیبت دوباره دیده شویم. رشد مداوم و پیوسته در حوزه صادرات در سالهای گذشته نشان میدهد که برنامهریزیها درست بوده است، متوسط رشد ما در حوزه صادرات صنایعدستی بالای ۲۵ درصد است.
به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پویا محمودیان بیان کرد: «حفظ بازارهای سنتی و ورود به بازارهای جدید شعار ما در حوزه صادرات صنایعدستی است، اتحادیه اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهایی با اقتصاد نوظهور و کشورهای چین، روسیه و ژاپن در بخش صادرات مورد توجه ماست، بسیاری از صنایعدستی ما قابل کپی نیست و آنجاست که صنایعدستی ما به رخ جهانیان کشیده میشود، به همین دلیل ما برگزاری حراجیهای بزرگ را در دستور کار داریم و تلاش میکنیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار بگیریم.»
محمودیان اضافه کرد:«برنامهریزیهای لازم برای بازدید هیاتهای تجاری اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس از نمایشگاه ملی صنایعدستی انجام شده است، همچنین با تورهای گردشگری ارتباط برقرار کردهایم تا این تورها از نمایشگاه ملی صنایعدستی بازدید کنند.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: «بخشبندی کالا در حوزه صنایعدستی کشورمان بسیار متنوع است، صنایعدستی نفیس، صنایعدستی با طراحی جدید، صنایعدستی سنتی و صنایعدستی کاربردی از جمله این بخشبندیهاست.»
او یادآور شد: «خانه ایرانی مدلی بود که برنامهریزیهای بسیاری برای آن انجام شد، در این خانه صفر تا صد از صنایعدستی استفاده شده است، ما بر همین اساس طرح جهیزیه صنایعدستی را به دولت ارائه کردیم، خانه ایرانی آنقدر جذاب بوده است که ما از کشورهای خارجی درخواستهای بسیاری برای ارائه آن داشتهایم.»
محمودیان اظهار کرد: «استقبال بسیار زیادی از سوی برجسازان شهر تهران برای استفاده از طرح خانه ایرانی در لابی برجها داشتیم، این خانه دیگر نمادین نیست و ما توانستیم این طرح را در خانه صلحجو تبریز داشته باشیم امیدواریم بتوانیم در سایر استانها نیز طرح خانه ایرانی را اجرا کنیم.»
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: «مشکلات صنایعدستی در حوزه تولید، ترویج و آموزش و بازاریابی بسته بندی شده است و ما برای هر کدام برنامهریزی داریم، اولویت اول مشکل صنایعدستی فروش است، که در این حوزه برنامهریزیهای زیادی شده است، برنامه تجاریسازی صنایعدستی در سازمان میراثفرهنگی با جدیت دنبال میشود، موضوع بعدی محل فروش صنایعدستی است، مکانهایی که صنایعدستی عرضه میشود در کشورمان بسیار کم است، بنابراین افزایش بازارچههای دائمی، کیوسکهای عرضه، نمایشگاهها و فروشگاههای عرضه صنایعدستی دنبال میشود.»
او ادامه داد: «ترویج و تبلیغات صنایعدستی موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود، باید این آثار و کالاهای دستی را معرفی کنیم، در بحث تبلیغات و فرهنگسازی ضعیف عمل کردهایم، در سال حمایت از کالای ایرانی باید از صنایعدستی که بهترین نماد کالای ایرانی است حمایت کنیم.»
محمودیان گفت: «برنامهریزیهای ما به این سمت است که با ارائه صنایعدستی باکیفیت، خریداران ایرانی را به خرید از این هنرصنعت ایرانی تشویق کنیم، روی کاهش قیمت تمامشده صنایعدستی در حال برنامهریزی هستیم تا مواد اولیه مناسب با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان قرار گیرد و قیمت تمامشده کاهش یابد، با این کار میتوانیم در بازارهای جهانی و کنار رقبایی که داریم سهم بیشتری را بهدست آوریم.»
او اضافه کرد: «نشستهای ما با فعالان حوزه صنایعدستی همیشه برگزار شده است، هزینه حمل و نقل، هزینه تبلیغات و بازاریابی و بسیاری موضوعات دیگر از جمله مشکلات حوزه صنایع دستی است. این موضوعات فرابخشی است و باید با کمک سایر دستگاهها حل و فصل شود.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی گفت: «کشورهایی مثل هند و چین که امروز این جایگاه را در حوزه صنایع دستی در اختیار دارند، طبق یک برنامهریزی دقیق و مدون فعالیت میکنند، ما باید یک بار برای همیشه در این حوزه برنامهریزی کنیم و تکلیف صنایعدستی در اقتصاد کشور باید مشخص شود».