چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵ | 9 محرم 1448 Wednesday, 24 June , 2026
آلودگی؛ ارمغان کارخانه‌ای در پایتخت ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
نگاهی بر مطرح شدن ایده خروج کارخانه دخانیات از قلب تهران و واکاوی اهمیت این موضوع بر آلودگی و آلایندگی؛

آلودگی؛ ارمغان کارخانه‌ای در پایتخت

در دل یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران، در قلب منطقه ۱۱، سازه‌ای عظیم از دوران گذشته همچنان پابرجاست. این سازه کارخانه دخانیات است؛ مجموعه‌ای که روزگاری نماد تولید ملی بود، حالا به نماد تناقضی در مدیریت شهری و سیاست‌گذاری سلامت عمومی بدل شده است. در زمانی که پایتخت با بحران‌های متعدد زیست‌محیطی، ترافیکی، بهداشتی و اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اصرار بر نگه داشتن یک کارخانه تولید سیگار در بافت مسکونی شهر، نشانه‌ای آشکار و مشتی نمونه خروار از اولویت‌گذاری‌های نادرست در حکمرانی شهری است.