افتخار به خرید هواپیماهای نامرئی
افتخار به خرید هواپیماهای نامرئی
بهادری جهرمی: ما در همین دولت هواپیماهای زیادی خریدیم اما نمی‌توانیم آنها را بگوئیم، چون مسیر خریدمان لو می‌رود، ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل می‌کنیم، اما این آمار محرمانه است.

سایه برین روزنامه نگار- «علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت سیزدهم همزمان با هفته دولت با حضور در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما، دستاوردهای دولت را تشریح کرد و بیشتر به تشریح عملکرد هیات حاکمه کشور در زمینه اقتصادی پرداخت. تا امروز همه ما به این‌که مسئولان در خصوص اقتصاد کشور آمارهای غیرواقعی ارائه دهند و ضمن نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی، به آمارهای روی کاغذ و نمودارهای عجیب و غریب حاصل از عملکردشان افتخار کنند، عادت کرده‌ایم.
یک روز یک نفر اقتصاد ایران را هم‌اندازه اقتصاد آلمان موفق می‌داند و روز دیگر یک نفر می‌گوید در فلان شهرستان حتی یک بیکار هم پیدا نمی‌شود. اما گاهی اوقات، مسئولان باب‌های جدیدی از خودقهرمان‌پنداری باز می‌کنند که احتمالا برای ایجاد تنوع در تشریح عملکردهاست. همچون بهادری جهرمی که در بدون توقف اذعان داشت دولت یک سری کارها کرده، اما نمی‌گوید.
او اظهار کرد: «ما در همین دولت هواپیماهای زیادی خریدیم اما نمی‌توانیم آنها را بگوئیم، چون مسیر خریدمان لو می‌رود، ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل می‌کنیم، اما این آمار محرمانه است، بحث درون خانوادگی و بیرون خانوادگی در حوزه بین‌الملل تفاوت بسیاری دارد که ما خیلی آن رعایت نمی‌کنیم و همین موضوع خسران‌های بسیاری برای ما در پی دارد.»
در خصوص اظهارات جهرمی، ذکر چند نکته حائز اهمیت است. نخست این‌که درست است که نباید مسیر تجارت بین‌المللی ما در خلال تحریم‌های ظالمانه آشکار شود، اما این هواپیماها بالاخره کجاست؟ اگر هواپیماهای جدید خریده‌ایم، چرا هنوز ناوگان هوایی ایران نیازمند رسیدگی است و از فرسودگی رنج می‌برد؟ قطع به یقین هواپیما نخریده‌ایم که خاک بخورند. مضاف بر این‌که خیلی از کشورهایی که ما با آن ها مراودات بین‌المللی داریم، اصلا ایران را در لیست تحریم خود قرار نداده‌اند.
پنهان کاری فقط در صورتی منطقی است که از کشورهای تحریم‌کننده خود خرید کرده باشیم که آن هم بعید است. دیگر این‌که نتجه درآمدهای ارزی چه بوده‌است؟ اصلا مبدا و مقصد و نحوه تجارت، تا ابد جزو اسرار دولت باقی بماند؛ اما حق نداریم که بپرسیم که این درآمد ارزی فراوان، چه نفعی به حال ما داشته‌است؟ دولت در حال کار برای رضای خدا و پر کردن یک کارنامه برای به رخ کشیدن دستاوردهایش به بعدی‌هاست یا واقعا در صدد خدمت‌رسانی به مردم است؟ خدمتی که ما نه دیده‌ایم نه قرار است ببینیم و نه تاثیر عیانی دارد، به درد چه کسی می‌خورد؟
جهرمی در کنار این ادعا، سیاهه بلند بالایی از دیگر خدمات دولت ارائه کرده مثل افزایش تولید برق، بالا بردن درآمد ارزی، سهولت در واردات واکسن، کاهش معطلی‌های گمرکی، تلاش برای تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو و نرخ دلار، اصلاح نظام بانکی و … که هرکدام به نوع خود نیازمند صحت‌سنجی و پرداختن مفصل است. تنها در خصوص ادعای خرید هواپیماهایی که هیچ کدام ندیده‌ایم و درآمدهای ارزی یواشکی و در گوشی، می‌توان به بهادری جهرمی گفت آیا دوست دارید مردم به شما بگویند که عمیقا و قلبا به دستاوردهای دولت اعتماد و اطمینان دارند، اما به دلایلی قادر به ابراز کردنشان نیستند؟
مردم هم ادعا کنند که حضور پرشور پای صندوق‌های رای خواهند داشت و در راهپیمایی‌ها و مراسم حکومتی حاضر خواهند شد، اما بعد حاضر نشوند و بگویند که ما آمدیم، اما شما صلاح نبود ببینید؟ پاسخ نجابت مردم ایران در برابر گرانی‌ها، بیکاری، مشکلات تحصیل و اشتغال، اینترنت، آزادی‌های اجتماعی و ایفای نقش تاثیرگذارشان در برهم زدن توطئه‌های دشمن، برشمردن خدمات خیالی و غیرقابل دیدن نیست. همچنان بحث تداوم ادعای مسئولان در خصوص شکوفایی‌ها و گره‌گشایی‌های ناملموس حل نشده که حالا مبحث به عینه و کلانی چون خرید هواپیما را هم به این لیست اضافه کنیم و مدعی شویم که خریدیم، اما به دلایلی از رو کردنشان معذوریم؛ اما بدانید و آگاه باشید که ما خدمتگزاری می‌کنیم.
حتی اگر در فهم صحبت‌های بهادری جهرمی دچار کج‌فهمی هم شده باشیم، این خود مصیبتی دیگر است؛ چرا که بهادری، عنوان شغلی‌اش در دولت، «سخنگو» است و نباید گفتارش به گونه‍‌‌‌ای باشد که برداشت‌های متعددی از آن به دست آید. او ویترین خدمت‌رسانی‌ها و عملکرد دولت است؛ اما افسوس که اگر خدمتی هم باشد، پشت کلام ناشیوای سخنگوی دولت، به حاشیه کشیده خواهد شد.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین