به گزارش روزنامه جمله، پرداخت تمام هزینههای مردم از جمله هزینههای مربوط به مسکن، رفت و آمد، پرداخت پول تلفن، آب، برق، گاز و تمام هزینههای زندگی از طریق شبکههای عضو شتاب انجام میشوند. انجام سایر خدمات بانکی مانند اخذ وام یا افتتاح حساب نیز جدا از این اقدامات است و همه اینها نشان میدهد که انسانها ناگزیر از انجام کارهای بانکی هستند. از طرف دیگر زندگی پرمشغله انسان امروز، بعضی مواقع محدودیتهایی را برای انجام این اقدامات فراهم میکند. برای همین بانکها در رقابت با یکدیگر سعی میکنند امکاناتی را فراهم کنند تا مخاطبان را به خود جذب کرده و با ارائه زمینههای خدماتی جالب توجه، در این بازار رقابتی گسترده مشتریان بیشتری داشته باشند. «بانک ملت» در یکی از تازهترین اقدامات خود برای احترام به اهداف الکترونیک و حفظ زمان و انرژی مشتریان، بانکداری ویدیویی را در دستور کار خود قرار داده است. بانکداری ویدیویی برای اینکه مردم بتوانند کارهای خود را در کمترین زمان ممکن و با کاهش هزینهها انجام دهند طراحی شده و مراجعه حضوری به بانک را برای انجام خدمات بانکی به حداقل رسانده است. بانکداری ویدیوی بانک ملت، متفاوت از اپلیکیشنهای تلفن بانک و موبایل بانکی است که همه بانکها پیش از این هم طراحی کرده بودند و مشتریان از آنها استفاده میکردند. در واقع این سیستم نوعی ارتباط زنده انسانی را شامل میشود. یعنی با وارد کردن اطلاعات میتوان از راه دور با متصدی و کارشناس بانک ارتباط برقرار کرد و کارها را در زمان مناسب به انجام رساند. این اتفاق از طریق نصب یا به روز رسانی آخرین نسخه منتشر شده سامانه مگا بانک و انتخاب گزینه بانکداری ویدیویی انجام میشود. گفته شده که این امکان برای تمامی مشتریان حقیقی ایرانی غیر محجور قابل بهرهبرداری است. با نصب این اپلیکیشن از گزینههای ابتدایی که مشاهده میشود، ساعت کار با بانکداری ویدیویی است. برای احترام کارمندان و کارشناسانی که در حال ارائه خدمت به مشتریان هستند ساعت کاری مشخصی در نظر گرفته شده و خدمات این بانکداری ویدیویی ۲۴ ساعته نیست. چنانچه مشتریان به این اپلیکیشن مراجعه کنند، مشاهده خواهند کرد که ساعت ارائه خدمات از ساعت ۷ صبح تا ۱۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر میباشد. همچنین برای احراز هویت میتوان از طریق مجازی تنظیمات صدا و تصویر را انجام داد. امروزه دیگر همگان مستحضر هستند که انجام اقدامات مختلف مانند ثبت نام در دانشگاه یا دریافت سوء پیشینه از طریق احراز هویت اینترنتی قابل انجام است. بانکداری ویدیویی بانک ملت هم این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا بتوانند احراز هویت خود را از طریق اینترنتی در این اپلیکیشن به انجام برسانند. پس از اینکه احراز هویت انجام شد و شرایطی که باید برای ارتباط ویدیویی رعایت شود توسط مشتری تایید شد، اطلاعاتی مانند کد ملی و موبایل نشان داده میشود تا مشتری آنها را تایید کند و خطر ورود رباتها به اپلیکیشن از بین برود. سپس تعداد نفرات در صف انتظار و زمان تقریبی انتظار مشتری قابل مشاهده است و البته امکان انصراف از دریافت خدمات هم وجود دارد. سپس زمانی که نوبت مشتری برسد، میتواند با کارشناس مربوطه صحبت کرده و خدمت مورد نظر را دریافت کند. بانکداری ویدیویی امکانات مختلفی را در اختیار مشتریان میگذارد از جمله اینکه چنانچه در حین گفتگو متصدی بانک تشخیص بدهد که لازم به ارائه مستندات و مدارک لازم هست، مشتری میتواند از طریق صفحهای که در این بانکداری تعبیه شده مستندات را به کارشناس مربوطه تقدیم کند. در پایان نیز مشتری میتواند از انجام کارهای خود رسید دریافت کند و بعداً نیز از طریق اپلیکیشن تاریخچه خدماتی که دریافت کرده را مشاهده نماید. امکان مشاهده خدمات دریافت شده از روی آیکون جزئیات، امکانی است که به هیچ عنوان هنگام مراجعه حضوری به بانک قابل دریافت کردن نیست و در واقع این مهمترین وجه تمایز انجام کارهای بانکی از طریق بانکداری ویدیویی به جای مراجعه حضوری به بانک است. در واقع بانک ملت با ارائه این امکانات به مشتریان خود، هم باعث صرفه جویی در وقت و هزینه آنان شده، هم امکان ارائه خدمات به آنان را در هر زمانی فراهم کرده و هم با تخصیص زبان محدود ارائه خدمات، به زمان و شرایط کاری کارشناسان و متصدیان امور بانکی نیز احترام گذاشته است. همچنین بستههای متنوعی ارائه کرده که باعث وجه تمایز دریافت خدمت از طریق بانکداری ویدیویی نسبت به مراجعه حضوری به بانک است.
گفتنیاست؛ برای استفاده از این سرویس، شماره تلفن همراه حساب کاربری مشتری در مگابانک باید با شماره ثبت شده در سامانه متمرکز بانک مطابق باشد و در زمینه حسابهای اشتراکی، امکان برداشت از حساب و انجام حواله، صرفاً برای حسابهایی که دارای شرط «برداشت هر یک به تنهایی» باشند، میسر است
- نویسنده : مریم آهونبر- خبرنگار