انسجام در جهان اسلام
انسجام در جهان اسلام
در دنیایی زندگی می‌کنیم که وحدت و باهم بودن برای رهایی از مشکلات و بحران‌ها لازم است.

بنابراین توصیه رهبر معظم انقلاب به اینکه کشورهای مسلمان همنشینی را تجربه کنند،‌ درمان خیلی از دردهای جهان اسلام خواهد بود.
کشورهای مسلمان، به ویژه ساکنین حوزه خلیج‌فارس به قدری پتانسیل دارند و به قدری چون در منطقه‌ای استراتژیک قرار گرفته‌اند، که با در نظر گرفته «اشتراک موقعیت» می‌توانند همدیگر را به‌ لحاظ مورد حمایت قرار بدهند تا مناطق دیگر نخواهند بهتر فکر بهره‌برداری از این منطقه بسیار مهم و ثروتمند به نفع خود باشند. چند سال قبل رژیم صهیونسیتی به فکر افتاد تا کشورهایی نظیر بحرین، امارات و … را زیر سلطه خود درآورد که متأسفانه به موفقیت‌هایی هم رسید. اگر مسلمانان به لحاظ تشکیلاتی به ساختاری قوی برسند، دیگر هیچ زیاده‌خواهی نمی‌تواند به فکر نفوذ و حضور در جهان اسلام باشد.
آمریکا و همپیمانانش به خاورمیانه به چشم جایی نگاه می‌کند که برایشان منفعت اقتصادی می‌تواند داشته باشد. بنابراین جهان اسلام اگر باهم قرار بگذارند تا وارد مبادله واردات و صادرات شوند تا در اینصورت برای رونق تجارت به کشورهای دیگر احتیاج پیدا نکنند،‌ در نتیجه دست اغیار را منابع مسلمانان کوتاه می‌کنند.
ایران، قطر،‌ عربستان، امارات و.. هر کدام هم در مناسبات سیاسی و هم در فضای اقتصادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و دقیقاً هر کدام از این کشورها به دلایلی مورد توجه غرب و نظام سلطه هستند. یعنی آمریکا عربستان را برای مال‌اندوزی می‌خواهد، اسراییل به بحرین و امارات نگاه ابزاری دارد تا در منطقه موقعیت سیاسی خود را تثبیت کند و … اما اگر اتحاد و انسجام لازم بین مسلمانان شکل گرفت، نه‌تنها نمی‌توانند به فکر بهره‌برداری باشند، بلکه روز به روز دستشان از ابن منطقه مهم و استراتژیک کوتاهتز‌ خواهد شد.
در پایان  با اشاره به سفر پزشکیان به آمریکا جهت شرکت در اجلاس سالانه سازمان بین‌الملل اظهار داشت: رییس جمهور در شرایطی در مقر سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد که دنیا می‌داند، دولتی در ایران روی کار آمده است که رویکرد و دیدگاهی متفاوت با دولت گذاشته دارد و بر همین اساس بسیاری از کشورها این امادگی را دارند که با ایران وارد گفتگوهای دوجانبه شوند تا شاید راهی برای تعامل پیدا کنند. بنابراین لازم است آقای پزشکیان با درایت کامل و با در نظر گرفتن نیازهای کشور دیدارهایی را تدارک ببینند.

  • نویسنده : منصور حقیقت پور