معاون وزیر صنعت با اشاره به کاهش تولید خودرو طی ماه های گذشته گفت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد، تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده و هم اکنون برخی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد. محسن صالحی نیا گفت: با  توجه به اینکه برخی  عوامل دست به دست […]

معاون وزیر صنعت با اشاره به کاهش تولید خودرو طی ماه های گذشته گفت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد، تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده و هم اکنون برخی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد.
محسن صالحی نیا گفت: با  توجه به اینکه برخی  عوامل دست به دست هم داده و کاهش تولید خودرو را رقم زده است، برآوردها حکایت از آن دارد که امروز ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کنیم که ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد کاهش نسبت به برنامه تدوین شده در آن مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قرارداد با قطعه سازان است  و ممکن است در این میان قطعه سازان متضرر شوند.

خودروسازان مکلف به پرداخت سود و جرایم تأخیر مشتریان هستند
معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخی خودروسازان به بهانه عدم تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار از ایفای تعهدات خود به مشتریان سر باز می زنند، اظهار کرد: وزارت صنعت  در این زمینه نظارت دارد اما در این رابطه دو دسته گله مندی وجود دارد ؛ یک گروه مربوط به خودروهایی است که تولید آنها به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت های بین المللی علیه ایران با توقف تولید مواجه هستند و گروه دوم گلایه ها مربوط به خودروهایی است که مشکلی برای تولید از سوی خودروسازان داخلی وجود ندارد که البته مقرر شده تا پایان سال تعهدات خودروسازان ایفا شود اما در سه ماهه سوم امسال نیز بخشی از این تعهدات به مشتریان تحویل داده شد.
صالحی نیا خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که خودروهای تولید مشترک ایران با سایر کشورها را ثبت نام کرده و هم اکنون خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را به حساب مشتریان واریز کرده و یا اگر شکل دیگری از توافق را با مشتریان انجام می دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مقدمات کار برای قیمت گذاری خودروهای خارج از حیطه تصمیم گیری شورای رقابت فراهم شده و به زودی در ستاد تنظیم بازار این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد به این معنا که خودروسازان با تعیین تکلیفی که ستاد تنظیم بازار بر روی قیمت خواهد داشت خودرو را تحویل مشتری خواهند داد.
وی افزود: مشتریان در این حوزه سه دسته اند. اول گروهی که خودرو را با قیمت قطعی خریداری کرده که مطابق با نرخ درج شده در قرارداد خودرو را تحویل می گیرند، دسته دوم شامل افرادی است که پیش خرید به حسب قیمت روز انجام داده اند که آنها نیز براساس قیمت روز که از سوی ستاد تنظیم بازار نهایی می شود خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و دسته سوم ثبت نام کنندگانی هستند که به تازگی اقدام به ثبت نام خودرو خواهند کردکه تکلیف آنها  هم مشخص است.
صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این طور نیست که خودروسازان خودرو تولید کنند و تحویل ندهند، گفت: به هر حال خودروسازان براساس قیمت های تکلیفی ستاد تنظیم بازار مکلف به ایفای تعهدات خود هستند ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار نیز نرخ عادلانه ای برای خودروها اعلام خواهد کرد اما خودروساز نمی تواند به بهانه انتظار برای ابلاغ قیمت ها از سوی ستاد تنظیم بازار، از تحویل خودرو امتناع کنند.
صالحی نیا بار دیگر تأکید کرد: پرداخت سود و جرایم تأخیر در قراردادهای خودرویی باید از سوی خودروسازان رعایت شود.

خریداران نگران نباشند، محصولات با تاخیر می‌رسند
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که دلیل تاخیر در تحویل برخی خودروهای پیش‌فروش شده، مشکلات تامین قطعات ناشی از تحریم‌ها بوده است، اما خریداران نگران نباشند و به زودی خودروها به آنها تحویل‌ داده خواهد شد.
هاشم یکه‌زارع اظهار کرد: در این نمایشگاه قطعاتی که در کشور به خودکفایی نرسیده‌اند را به نمایش گذاشتیم تا قطعه‌سازان ببینند و قطعاتی که تنها یک سازنده برای آن در کشور وجود دارد را نیز عرضه کرده‌ایم، اما پس از اینکه شرکت پژوی فرانسه، ایران را ترک کرد تمهیداتی اندیشیده شد که همان کاری را که روی پژوی ۲۰۷ و ۲۰۶ انجام دادیم روی ۳۰۱ نیز همین اتفاق بیفتد و برهمین اساس قطعات را به نمایش گذاشتیم تا به خودکفایی برسیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود پرداخت وجه هنوز برخی خریداران خودروهایی که پیش خرید کرده‌اند را تحویل نگرفته‌اند، گفت: مشکلاتی باعث تاخیر در تحویل خودروها شد و خریداران در این زمینه نگران نباشند و بدانند که محصولات مورد درخواست آنها با قدری تاخیر به دستشان خواهد رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: پیش‌فروش‌هایی که در سایت ایران خودرو انجام شد با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و خودروهایی که مردم در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند به آنها تحویل داده خواهد شد.
یکه‌زارع همچنین درباره‌ وضعیت قیمت خودرو و این‌که چرا قیمت‌های جدید اعلام نمی‌شود گفت: درباره قیمت از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و متولیان آن باید سوال کرد، اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو انتظار داریم تا قیمت خودرو هم اصلاح شود، اما این ابلاغ باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
وی اعلام کرد: با اصلاح قیمت‌ها همه مشکلات خودروسازان حل نمی‌شود، چرا که تحریمی از سوی آمریکا به صورت هدف‌دار اتفاق افتاده است، بنابراین باید در کنار اصلاح قیمت‌ها برای حل مشکلات این صنعت تدابیر دیگری هم اندیشیده شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: خودروسازان همواره دوست دارند محصولات‌شان با قیمت مناسب به دست مردم برسد و توان خرید مردم هم در نظر گرفته شود، اما با افزایش قیمت‌هایی که روی مواد اولیه و قطعات اعمال شده است، سعی خواهیم کرد تا محصولات پرتیراژ درصد کمتری افزایش قیمت پیدا کند تا فشار کمتری به مردم وارد شود.
یکه‌زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سناریوی افزایش قیمت پلکانی خودرو را قبول دارید که هم فشار کمتری به مردم بیاید و هم خودروسازان مشتریانشان را از دست ندهند، اظهار کرد: طرح افزایش پلکانی قیمت حتما باید انجام شود و اینگونه نیست که یک شبه بتوانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم، چرا که به عنوان خودروساز متعهدیم تا محصولاتی که مردم پیش خرید کرده‌اند را با درصد کمی تغییر قیمت به آنها تحویل دهیم.