نیلوفر منصوری دبیر گروه گردشگری سی و یکمین نمایشگاه صنایع دستی درحالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شده که یک نمایشگاه دیگر با عنوان نوروز در سالن ۳۸ برپاست که یک روز قبل از نمایشگاه صنایع دستی افتتاح شد و قرار است تا یک هفته ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه اما […]

نیلوفر منصوری
دبیر گروه گردشگری
سی و یکمین نمایشگاه صنایع دستی درحالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شده که یک نمایشگاه دیگر با عنوان نوروز در سالن ۳۸ برپاست که یک روز قبل از نمایشگاه صنایع دستی افتتاح شد و قرار است تا یک هفته ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه اما همه چیز پیدا می‌شود از مبلمان گرفته تا صنایع دستی. در افتتاحیه این مراسم نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدیدش از این نمایشگاه از نخستین پاساژ اینترنتی صنایع‌دستی حامیان نیز رونمایی کرد. این پاساژ اینترنتی در حقیقت زمینه‌ساز ارتباط مستقیم هنرمندان با خریداران است و هر هنرمند می‌تواند به طور مستقیم کالاهای صنایع دستی خود را در سایت بارگذاری کند و مستقیم به فروش برساند. در فاز اول پاساژ صنایع‌دستی بیش از ۷۰ هنرمند از سراسر کشور کالاهای صنایع دستی خود را بارگذاری کرده و در حال فروش آنها هستند.

 

سی و یکمین نمایشگاه ملی در حالی آغاز به کار کرد که برخی غرفه‌ها ناقص چیده شده بودند و آمادگی کامل را نداشتند؛ در این روز نمایشگاه تقریبا خالی از بازدیدکننده بود و آنگونه که غرفه داران انتظار داشتند استقبال نشد. یکی از بازدیدکنندگان در این زمینه می ‌گوید: نمایشگاه صنایع دستی ایران، همیشه خوب بوده اما دراین نمایشگاه می بینیم که آشفتگی و بی برنامگی باعث شده که بسیاری از غرفه ها کامل و آماده نیستند. برای نمایشگاهی که نام صنایع دستی ایران و عیدانه را یدک می کشد باید از ابتدا آمادگی لازم وجود داشته باشد.
یکی دیگر از بازدید کنندگان درخصوص تعداد کم بازدیدکنندگان می گوید: تبلیغات گسترده ای داخل شهر یا در فضای خبری و مجازی نبود. فقط تبلیغات محیطی انجام گرفته و به تعداد کمی در برخی از خیابان های منتهی به بزرگراه ها چند بنر تبلیغاتی وجود دارد.
اما این نمایشگاه که امروز ۱۸ اسفند روز پایانی خود را می گذراند آن طور که در دوره‌های پیشین مشاهده می‌شد، پر از غرفه صنایع دستی نیست. غرفه‌های موجود در نمایشگاهی که برای روزها نزدیک به ایام عید امسال برپا شده است، بیشتر از اداره‌های کل میراث فرهنگی استانهاست که هنرمندان صنایع دستی خود را به این نمایشگاه معرفی کرده‌اند و خواسته‌اند تا بهترین آثارشان را به معرض نمایش و فروش بگذارند. برخی از سالن ها نیز نیمه پر هستند و در وسط سالن ماکتی از ایران بزرگ کار شده و در جایگاه هر استان سفره هفت سینی با صنایع دستی مربوط به آن استان پهن شده است. برخی از استان‌ها هم که مانند مازندران و قم خالی هستند. در اطراف نیز چند هنرمند غرفه‌هایی اجاره کرده‌اند تا بتوانند به معرفی محصولاتشان بپردازند.
در فضای بیرون از نمایشگاه مانند همیشه چند چادر عشایری برپا شده است و مردم در حال فروختن کباب و نان و آش ماست و… هستند.

آرزوی چندباره برای صادرات صنایع دستی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید خود از نمایشگاه با تاکید بر لزوم کاربردی‌سازی صنایع دستی، هدف اصلی این معاونت را افزایش صادارت صنایع دستی تا عدد ۲ میلیارد دلار عنوان کرد.
علی‌اصغر مونسان اظهار کرد: خوشحالیم بگوییم که صنایع دستی کشور نیز همانند گردشگری از نشاط خوبی برخوردار شده است. خوشبختانه در حال حاضر در زمینه تولید صنایع دستی وضعیت مناسبی را داریم، رشته‌های فراموش‌شده احیا شده‌اند و همچنان بحث آموزش را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم.
او ادامه داد: در امر فروش و بازاریابی نیز خوشبختانه فضای مجازی به کمک آمده و رونق خوبی در فروش داخلی و صادرات به وجود آمده است. صادرات صنایع دستی در ۹ ماه اخیر از ۱۹۰ میلیون دلار عبور کرده است که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده است؛ این صادراتی است که از مبادی گمرک انجام شده است. اما با بیش از ۶ میلیون گردشگری خارجی که در این ۹ ما داشتیم، اگر به ازای هر گردشگر ۵۰ دلار محاسبه کنیم، ۳۰۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشته‌ایم. البته هدف اصلی ما این است که در زمینه صادرات صنایع دستی به عدد ۲ میلیارد دلار برسیم. این نمایشگاه صنایع دستی نیز در ایام نزدیک به عید نوروز، به فروش هرچه بیشتر صنایع دستی کمک می‌کند.
مونسان همچنین درباره لزوم کاربردی سازی صنایع دستی در زندگی روزمره مردم، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح تجاری‌سازی را از سال ۹۶ شروع کرده‌ایم و در حوزه‌های برندینگ، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و ایجاد بازارهای جدید کار می‌کنیم. الان بسیاری از محصولات صنایع دستی کاربردی شده‌اند و در امور روزمره زندگی قابل استفاده هستند. بر همین اساس امیدواریم بازار صنایع دستی را بتوانیم بزرگ‌تر کنیم.