مرگ سرجیو مارکیونه، صنعت خودروسازی جهان را تحت تأثیر قرار داد. مارکیونه حضور کوتاهی در خودروسازی جهان داشت ولی در همین ۱۴ سال، هنگام مدیریت شرکتهای ایتالیایی و آمریکایی گروه فیات و کرایسلر، میراث ارزشمند و قابل توجهی بهجای گذاشت. این مدیر، حسابدار و حقوقدان ایتالیایی-کانادایی، سال ۲۰۰۳ با پیوستن به شرکت خودروسازی فیات، برای […]
مرگ سرجیو مارکیونه، صنعت خودروسازی جهان را تحت تأثیر قرار داد. مارکیونه حضور کوتاهی در خودروسازی جهان داشت ولی در همین ۱۴ سال، هنگام مدیریت شرکتهای ایتالیایی و آمریکایی گروه فیات و کرایسلر، میراث ارزشمند و قابل توجهی بهجای گذاشت. این مدیر، حسابدار و حقوقدان ایتالیایی-کانادایی، سال ۲۰۰۳ با پیوستن به شرکت خودروسازی فیات، برای اولینبار به صنعت خودروسازی وارد شد. تنها پس از گذشت یکسال، مارکیونه به سمت مدیرعاملی فیات رسید.
مارکیونه پس از جلوگیری از فروپاشی فیات و سپس، بازگشت سودآوری به کرایسلر، شهرت جهانی کسب کرد. پس از این اقدام مهم، او بهدنبال رفع مشکلات تولیدات برندهای زیرمجموعه و اصلی مانند کیفیت ساخت نهچندان مناسب و طراحی شلوغ کابین رفت. این اصلاحات ظرف یکشب صورت نگرفت؛ درواقع هنوز هم برخی از این موارد در حال انجام هستند ولی بدون شک دستورات مارکیونه در محصولات جدید جیپ و سری وانتهای رم (Ram) نمود پیدا کرده است.
شاید یکی از جسورانهترین اقدامات مارکیونه، توقف تولید کرایسلر ۲۰۰ و دوج دارت (با تلفظ صحیح امریکایی داج) در سال ۲۰۱۶ باشد. تقاضای بالای کراساور در بازار، دلیل اصلی از رده خارج شدن این دو مدل بود. بخش زیادی از سرمایهگذاری گروه فیات کرایسلر، به برند جیپ و تولید مدلهای کامپس (Compass)، رنگید (Renegade) و رانگلر (Wrangler) اختصاص داشت. با نگاهی به آمار فروش، نبوغ مدیریتی مارکیونه به وضوح دیده میشود؛ فروش کلی جیپ در بازار آمریکا و سال ۲۰۰۹ برابر ۲۳۱ هزار و ۷۰۱ دستگاه بود که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۸۲۸ هزار و ۵۲۲ دستگاه رسید.
تصمیم مهم مارکیونه در سرمایهگذاری بیشتر بر خودروهای کراساور و پیکاپ وانت بهقدری موفقیت آمیز بود که مقامات فورد نیز این مسیر را انتخاب کردهاند.مارکیونه یکسال قبل از موعد بازنشستگی خود از دنیا رفت، ولی میراث آن در برندهای آبارث، آلفارومئو، فیات، لانچیا، کرایسلر، دوج، جیپ، رم، موپار، مازراتی و فراری همچنان تا سالهای آینده ادامه پیدا میکند.