پس از قتل جانگداز الهه حسین نژاد، از مرحله سوگ، اندوه و ابراز تاسف برای اتفاق پیش آمده که بگذریم، قطعا یک موضوع مهم دارای ارزش میشود؛ موضوعی که هم ذهن مسئولان مربوطه و هم ذهن مردم را به خود مشغول میدارد و آن هم این است که چگونه میتوان از وقوع حوادث مشابه احتمالی […]
پس از قتل جانگداز الهه حسین نژاد، از مرحله سوگ، اندوه و ابراز تاسف برای اتفاق پیش آمده که بگذریم، قطعا یک موضوع مهم دارای ارزش میشود؛ موضوعی که هم ذهن مسئولان مربوطه و هم ذهن مردم را به خود مشغول میدارد و آن هم این است که چگونه میتوان از وقوع حوادث مشابه احتمالی جلوگیری کرد؟ به شکل طبیعی، پس از وقوع یک حادثه تلخ، ذهن یک شهروند درگیر این پرسش اساسی میشود که اولا اگر من بودم چه میکردم و دوما، شرایط زندگی من چقدر شبیه این قربانی است؟ فضایی که در آن این فرد آسیب دیده است، برای من چقدر مهیاست؟ درباره مورد این خواهر عزیزمان، متاسفانه جامعهای که در شرایط مشابه این فاجعه قرار میگیرد، کل شهروندانی هستند که در کشور تردد میکنند؛ آن هم با تاکسیهای اینترنتی.
معروفترین پلتفرمهای ارائهدهنده خدمت تاکسیهای اینترنتی در ایران، «تپسی» و «اسنپ» هستند. شرایط این ناوگان، در برخی موارد نیازمند رسیدگی است. متاخرترین موردی که در این خصوص سروصدا کرد، بحث پرداختیهای اضافی به بهانه (عجله دارم) بود یا تعیین نرخ، همواره یکی از مسائل مهم بوده است و اصلا از دغدغهها و سوالات مهم پس از گرانی احتمالی بنزین، همین است که شرایط بهای تاکسیهای اینترنتی چگونه خواهد شد؟ حال پس از این مصیبت وارده، مسئله بسیار مهمتری مطرح است و آن هم امنیت جانی است. قاتل الهه، در اسنپ کار میکرد. تصویری که نام و فامیلی او در آن عیان است و کاربران اسنپ حتی سوار ماشین او شده بودند، در فضای مجازی دستبهدست شد. اینکه یک نفر در حال زندگی عادی و معمولی است، هیچ پرونده پزشکی و قضایی ندارد و ناگهان دست به قتل میزند، یک موضوع جداست و مسئولیتش با هیچکس نیست اما وقتی یک نفر سوءسابقه دارد و از لحاظ سلامت عقل نیز صحبتهای همسر سابقش منتشر شده که اصلا معمولی نبوده، دیگر باید انگشت اتهام را به سمت سازوکار استخدام گرفت.
بر این اساس بلافاصله پس از وقوع حادثه، «اسکندر مومنی»، وزیر کشور به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی خود دستور داد زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی غیررسمی و اینترنتی را به منظور پاسخ به دغدغه های شهروندان در حوزه سفرهای «امن» بررسی و گزارش کند.
مومنی با ابراز تاسف عمیق از قتل الهه حسین نژاد و تسلیت به خانواده ایشان و عموم مردم، به ویژه بانوان ایرانزمین، به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریها دستور داد با قید فوریت جلسه ویژهای در شورای عالی ترافیک، با حضور متولیان امر و با نگاهی آسیبشناسانه نسبت به موضوع حمل و نقل عمومی با اولویت غیررسمی
تشکیل شود.
براساس گزارش وزارت کشور، معاون عمران موظف شده است، در این جلسه ضمن بررسی تخصصی وضعیت موجود فعالان غیررسمی و همچنین اینترنتی حوزه حمل و نقل عمومی، سازوکارهای نظارتی دقیق و به هنگام و نقاط ضعف و چالشهای فنی، شناسایی و در اسرع وقت گزارش شود.
سپس وضعیت سامانه حملونقل اینترنتی و غیررسمی، در جلسه فوقالعاده شورایعالی هماهنگی ترافیک بررسی و بر لزوم بازنگری دستورالعمل فعالیت و نظارت مسافربرهای اینترنتی و غیررسمی، برخورد پلیس با فعالیت غیرقانونی مسافربرهای شخصی، ارتقاء فرایند احراز هویت و بررسی صلاحیت رانندگان و تشکیل کارگروه برای بررسی مستمر فعالیت مسافربرهای اینترنتی و غیررسمی تأکید شد.
مجتبی شفیعی دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پایان این نشست با موضوع «بررسی و آسیبشناسی وضعیت سامانه حملونقل اینترنتی و غیررسمی، گفت: به دستور وزیر کشور، جلسه فوقالعاده شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی برای رسیدگی به وضعیت سفرهای حوزه تاکسیهای اینترنتی و مسافربرهای غیررسمی تشکیل شد.
وی افزود: طی سه روز گذشته، سه جلسه به صورت فشرده با حضور همه عوامل کشوری برگزار شد که دو جلسه آن کارشناسی-مدیریتی و جلسه سوم، نشست اصلی شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود.
شفیعی گفت: جلسه شورای عالی ترافیک با حضور اعضای اصلی شورایعالی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، شورایعالی استانها، وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل و همچنین نمایندگان مدعو از جمله دستگاههای پلیس، دادستانی، سازمان بازرسی کل کشور و مدیران عامل سکوهای تاکسی اینترنتی و سایر نهادهای مرتبط برگزار شد.
دبیر شورایعالی ترافیک ادامه داد: در این جلسه، مدیران شرکتهای ارائهدهنده خدمات جابجایی مسافر شهری، گزارشهای خود را ارائه کردند.
وی اظهار کرد: دستورالعملی از سال ۱۳۹۸ برای فعالیت و نظارت بر این شرکتها وجود دارد، اما با توجه به تجربیات پنجساله، اعضای جلسه بر بازنگری این دستورالعمل تأکید کردند.
شفیعی گفت: مقرر شد کارگروهی متشکل از اعضای مرتبط با این حوزه تشکیل و به صورت مستمر به بررسی و اعمال اصلاحات فنی و مدیریتی لازم در دستورالعمل موجود بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مورد تأکید اعضا، ارتقاء فرایند احراز هویت و بررسی صلاحیت رانندگان بود که باید نسبت به ضوابط فنی خودرو در اولویت قرار گیرد.
دبیر شورایعالی ترافیک کشور یادآور شد: اگرچه فرآیندهایی در گذشته برای این منظور وجود داشته، اما لازم است این سازوکارها تقویت شود تا امنیت سفرها ارتقاء یابد.
شفیعی تأکید کرد: مقرر شد پلیس به صورت جدی با فعالیت غیرقانونی مسافربرهای شخصی برخورد کند تا این نوع خدمات در بستری امن، قانونمند و ساماندهی شده ارائه شود.
دبیر شورای عالی ترافیک گفت: کارگروه تعریف شده باید جلسات خود را به صورت منظم برگزار و در قالب جدول زمانبندی، نتایج اقدامات را برای ارائه به جلسه آتی شورایعالی ترافیک آماده کند.
شفیعی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد نماینده قوه قضاییه حمایتهای لازم را در قالب فرایندهای قضایی برای تکمیل نظارتها و ارتقاء ایمنی سفرها داشته باشد و اصلاحات قانونی مورد نیاز نیز از طریق مجلس شورای اسلامی دنبال شود.
در پایان شاید ذکر یک نکته حائز اهمیت باشد. هستند شرکتها و مجموعههایی که خط قرمز استخدام افراد بدون سوءپیشینه را ندارند و افراد سابقهدار هم استخدام میکنند که بهمنظور فراهم کردن فرصت شغلی برای کسانی که اتفاقی گرفتار یک حادثه شدهاند یا حتی پروندههای مالی داشتهاند، خیلی هم خوب است. اما اصطلاحا سوءسابقه داریم تا سوءسابقه! کسی که به دلیل اعتماد بیجا و زیر بار یک ضمانت اشتباه رفتن تاوان پس داده است، با قدارهکشی که امنیت مردم را بهخطر انداخته یا برای زنان مزاحمت ایجاد کرده، تفاوت دارد. حداقل میتوان این افراد را در شغلی گماشت که در ارتباط مستقیم با جامعه نباشند. همچنین آنچه از دریافت سوءپیشینه مهمتر است، اخذ تستهای سلامت روان است چراکه میتوان جرمهای مقطعی را هضم کرد اما روحیه تبهکاری را هرگز.
- نویسنده : سایه برین/ دبیر سرویس فرهنگ و اجتماعی