ماهور مهراد / ورود تجهیزات بندری به چابهار از هند همانقدر که خبر خوبی است، خبر تحسر برانگیزی نیز می تواند باشد چراکه این به این معنی است که هند با اتکا به توان خود، توانسته تجهیزات بندری را تولید کند. این خبر در صورتی که در یکی دو سال گذشته متخصصان داخلی […]
ماهور مهراد /
ورود تجهیزات بندری به چابهار از هند همانقدر که خبر خوبی است، خبر تحسر برانگیزی نیز می تواند باشد چراکه این به این معنی است که هند با اتکا به توان خود، توانسته تجهیزات بندری را تولید کند. این خبر در صورتی که در یکی دو سال گذشته متخصصان داخلی تلاشی برای بومی سازی تجهیزات بندری و ریلی نکرده بودند، منجربه حسرت بیشتری می شد.
البته این موضوع نیز حائز اهمیت است که برخی از این تجهیزات از ایتالیا و با واسطه هند تامین می شوند اما وقتیکه هنوز ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار نگرفته بود، قرار بود اپراتورهای هندی کار تجهیز و توسعه چابهار را برعهده بگیرند که با اعمال تحریم ها و در همکاری بیشتر بخش خصوصی و متخصصان تولید تجهیزات کشور و سازمان بنادر این امر منتفی شد.
بنابراین نمی توانیم بگوییم هند از تکنولوژی لازم برخوردار نیست. بلکه این ما بودیم که تصمیمان براثر تحریم ها به درست، تغییر کرد. چراکه اعتماد به متخصصان داخلی در حوزه های حمل ونقل دستاوردهای بسیار کثبتی در یک سال اخیر داشته است.
حالا در همین ارتباط مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از ورود نخستین تجهیزات تأمین شده از سوی اپراتور هندی به بندر چابهار تا پایان سال خبر داده و اظهار کرده است که ارزش این تجهیزات ۷ میلیون یورو برآورد میشود.
محمد راستاد با اشاره به برنامههای آتی این سازمان برای توسعه بندر چابهار، اظهار کرد: در پایان سال جاری شاهد ورود نخستین تجهیزات تأمین شده از سوی اپراتور هندی بندر چابهار خواهیم بود که این تجهیزات شامل یک دستگاه جرثقیل ساحلی به ارزش حدود ۷ میلیون یورو است.
وی افزود: متعاقباً تجهیزات بعدی نیز به زودی وارد کشور میشود و قابلیت بندری چابهار افزایش پیدا میکند. راستاد در پاسخ به این سؤال که «مردم چابهار نگران تردد قطار و کامیونهای باری به بندر از مسیر شهر هستند و بر این گمانند که با توسعه بندر، آرامش شهر بر هم زده میشود. سازمان بنادر و دریانوردی چه تمهیداتی بهمنظور برطرف کردن دغدغههای مردم در نظر گرفته است؟» گفت: برخلاف نظر برخی از گمانهها، اتفاقاً توسعه بندر، زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را برای محیط پیرامونش فراهم میکند؛ بهطوری که با فعالیتهای اصلی و جانبی در بندر، اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مردم ایجاد میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور خاطرنشان کرد: مطمئناً وضعیت فعلی بندر و همچنین توسعه و ارتقای آن به نفع مردم منطقه خواهد بود و مردم چابهار از این بابت نگرانی نداشته باشند.
در ادامه، وی برخی از دستاوردهای مهم سفر وزیر راه و شهرسازی به بندر چابهار طی چند روز گذشته را برشمرد و عنوان کرد: طی این سفر، چندین پروژه که عمدتاً روبنایی پایانه کانتینری و چندمنظوره بودند به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیدند و همچنین، پروژههایی که بخشی از آن متعلق به بخش خصوصی هستند و شامل تأسیسات مخازن نگهداری محصولات پتروشیمی و نفتی و نگهداری کالا به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان میشوند، کار خود را آغاز کردند.
راستاد یادآور شد: یک پروژه مهم دیگر که طی سفر وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن شروع شد، مربوط به کریدور لجستیکی دسترسی بندر چابهار بود. خوشبختانه روند فعالیتهای بندر چابهار بهگونهای است که هم در پروژههای اجرایی و هم در حوزه عملیات و تخلیه و بارگیری شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون بندر چابهار دارد نقش خودش را در حملونقل و تجارت دریای کشور تا حد قابل توجهی افزایش میدهد، بهطوری که در زمینه ترانزیت، با توجه به کیفیت زیرساخت، روساخت و موقعیت جغرافیایی بندر، چشمانداز بسیار خوبی را برای آن در آیندهای نه چندان دور متصور هستیم.
وی درباره نقش تحریمها و شیوع ویروس کرونا بر فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی کشور، گفت: تحریمها از همان ابتدا هدفشان مختل کردن و مسدود کردن فعالیتهای دریایی و کشتیرانی ما بودند؛ اما خوشبختانه به لحاظ توانمندی و ظرفیتهای قابل توجهی که ما در حوزه دریایی داشتیم، دشمن از طریق تحریمها نتوانست خللی بر فعالیت کشتیرانی و ورود کالاهای اساسی به بنادر کشور وارد کند.
راستاد افزود: ولی با شیوع ویروس کرونا، متأسفانه تمام اقتصادهای دنیا از جمله تجارت بینالمللی و دریایی از این موضوع متأثر شدند و اثر منفی بر روی اقتصاد آنان بر جای ماند که ما نیز از این موضوع مستثنا نبودیم و خسارتهایی به این مجموعه وارد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در خاتمه تصریح کرد: با وجود خساراتی که شیوع ویروس کرونا بر صنعت دریانوردی کشورمان وارد کرده است؛ اما از نظر روند عملیات اجرایی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مصوبات مربوط به آن، خوشبختانه ما توانستیم کارها را به روال گذشته انجام دهیم.
گفتنی است که اپراتور هندی قول داده است که تا اکتبر سال جاری میلادی اولین گروه تجهیزات بندری، بندر چابهار را وارد کنند که این تجهیزات شامل تجهیزات موبایل ساحلی است.
قرار است سازمان بنادر و دریانوردی کشور عملکرد هند در بندر چابهار را بررسی و ارزیابی کند و طبق گزارشات ارایه شده، ساخت این تجهیزات و مونتاژ انجام شده است و این تجهیزات ایتالیایی آماده ارسال به کشور هستند. ارزش کل این تجهیزات که باید از سوی اپراتور هندی وارد بندر چابهار شود، ۸۵ میلیون دلار است.
فرش قرمز دروازه ملل برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی
در همین زمینه مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می گوید: ۱۴ پروژه دریایی و بندری با اعتبار ۱۴ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی در بندر چابهار در دست اجراست.
بهروز آقایی با اشاره به این که بندر چابهار از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می کند، بیان کرد: این بندر استراتژیک با فرصت های بی نظيرش امكان سرمایه گذاری و مشاركت بخش هایی خصوصی ایران و دیگر کشورهای منطقه را در توسعه زیرساخت های دریایی و بندری فراهم کرده است.
وی با اشاره به رغبت سرمایه گذاران برای فعالیت در بندر چابهار، ادامه داد: در همین راستا عملیات احداث پنج پروژه بندری و دریایی شامل مخازن پتروشیمی، انبار نگهداری کالا، ۲ باب مخازن فرآورده های نفتی و ترمینال شستشو و ضدعفونی کامیون توسط بخش خصوصی و با اختصاص ۹ هزار و یکصد و چهل میلیارد ریال اعتبار هفته گذشته در این بندر بزرگ اقیانوسی آغاز شد.
آقایی اذعان کرد: همچنین عملیات ساخت ۸ پروژه شامل احداث مخازن فراورده های نفتی، روغن خام و ۶ انبار چند منظوره کالا با اختصاص ۵ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار در این بندر استراتژیک در دست اجراست.
وی افزود: افزایش صادرات قیر از طریق بندر چابهار به کشورهای آفریقا، پاکستان، هند و جنوب شرق آسیا و رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی نسبت به سایر کشورها با توجه به نزدیکی این بندر به کشورهای هدف از اهداف ساخت مخازن فرآورده های نفتی در چابهار است. به گفته این مقام مسئول، انبارهای نگهداری کالا نیز به منظور افزایش ظرفیت انبارش کالا، تسریع در تخلیه و بارگیری، نگهداری استاندارد کالا، افزایش ظرفیت پذیرش کشتی و دپوی کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با توجه به افزایش حجم ترافیک کالا در بندر شهید بهشتی احداث می شود.
وی ذخیره سازی و صادرات محصولات تولید شده در سایت پتروشیمی نگین مکران و رقابت پذیر کردن محصولات تولید شده صادراتی را از اهداف احداث مخازن پتروشیمی برشمرد.
گفتنی است که سازمان بنادر می گوید که به دنبال این است که واردات تجهیزات را به کشور قطع کند و با تکیه بر توان داخل از واردات تجهیزات خارجی بینیاز شود. از این رو، به جز تجهیزات بندر چابهار تا بهار سال آینده فقط دو دستگاه لایروب بزرگ وارد کشور خواهد شد.
بر این اساس یک فروند شناور جمع آوری آلودگیهای نفتی، ساخت جرثقیل موبایل کرین، دو فروند بارج دریاپاک و دو الی ۳ فروند شناور طنابگیر که قابلیت آتش خواری را هم دارد نیز توسط شرکتهای داخلی در حال ساخت است و تا پایان سال وارد ناوگان میشوند.
همچنین ۸۳ فروند شناور به شرکتهای داخلی سفارش داده شده است که این قرارداد هم در مرحله اجرا قرارداد. با اجرای این سفارشات و قراردادها تا حد قابل توجهی از واردات بینیاز میشویم و همین سیاست و روند را ادامه خواهیم داد.