کرونا ماهانه ۱۰۰ میلیارد خسارت مستقیم  به شهرداری می زند
کرونا ماهانه ۱۰۰ میلیارد خسارت مستقیم  به شهرداری می زند

    شهردار تهران با توضیح اقدامات انجام گرفته در دوره کنونی شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: از شهریور سال ۹۶، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ دستگاه مینی بوس وارد ناوگان شده است. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا […]

 

 

شهردار تهران با توضیح اقدامات انجام گرفته در دوره کنونی شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: از شهریور سال ۹۶، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ دستگاه مینی بوس وارد ناوگان شده است. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا قبل از کرونا ۲۰ خط سرویس مدرسه راه اندازی کردیم.
پیروز حناچی، شهردار تهران در برنامه زنده تلویزیونی «تهران ۲۰» که سه شنبه (۵ اسفند) از شبکه ۵ سیما پخش شد در مورد دوچرخه سواری روزهای سه شنبه گفت: شهر جای زندگی است و به همان اندازه که خودروها باید در آن تردد کنند پیاده و سواره هم نیاز به تردد دارند.
او در پاسخ به این سوال که زیست و سازه های شهری تهران تا چه اندازه برای دوچرخه سواری یا معلولان بهسازی شده است، توضیح داد : دوچرخه، مسیرهای پیاده، مناسب سازی شهر برای معلولان و همه کسانی که نیاز دارند نتیجه ممارست و تلاش و برنامه ریزی است. دراین دوره با پیگیری شورای شهر و همکارانم تلاش زیادی کردیم ودر حال حاضر در ایستگاه های مترو ۱۰۰ پله برقی و آسانسور در حال ساخت است و هیچ ایستگاهی تا زمانی که مناسب سازی کامل نشود افتتاح نخواهد شد.
حناچی با اشاره به اینکه در خصوص پارک ها هم شرایط به همین شکل است، افزود: در این دوره برای ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه برنامه ریزی شده است که تا کنون ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شده و مهم این است که این مسیر ها به هم پیوسته شوند. باید کسی که می خواهد سر کار برود صبح ها حداقل تا ایستگاه مترو بتواند با دوچرخه برود. به این ترتیب یک خودرو از ترافیک کاسته می شود. پویش سه شنبه های بدون خودرو هم به همین منظور است.
او در مورد میزان موفقیت در این مسیر گفت: دوچرخه مدی نیست که با مترو مقایسه شود بلکه نمادی است که می تواند باعث کاهش خودروهای شخصی شود. در ابتدای دوره ما سهم دوچرخه از حمل و نقل عمومی ۴ دهم درصد بوده است. در حال حاضر به ۸ دهم درصد افزایش پیدا کرده است و برنامه این است که تا پایان دوره این رقم را به ۵/۲ درصد افزایش دهیم. در کشوری مانند هلند و در آمستردام این رقم ۲۸ درصد است.

افزایش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تاکسی
شهردار تهران در مورد میزان افزایش اتوبوس و مترو به ناوگان حمل و نقل گفت: از شهریور سال ۹۶، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ دستگاه مینی بوس وارد کرده ایم. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا قبل از کرونا ۲۰ خط سرویس مدرسه راه اندازی کردیم و تا کنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شده است.
او ادامه داد: در حاضر بهره برداری ۳۹ کیلومتر مسیر مترو و ۳۰ ایستگاه از نیمه ۹۶ به نتیجه رسیده است که با این حساب طول خطوط ۲۵۸ کیلومتر افزایش پیدا کرده است و تعداد ایستگاه های تحت بهره برداری مترو به ۱۴۰ ایستگاه خواهد رسید.

بهره برداری از ۲۴ رام قطار مترو
شهردار تهران گفت: بهره برداری از ۲۴ رام قطار در این دوره انجام شده است که معادل ۱۲۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۵ دستگاه واگن دو طبقه است. واگن های دو طبقه معمولا بین تهران – کرج در حال تردد هستند.
او همچنین توضیح داد که در این مدت ۲۱ رام قطار بازسازی شده معمولا قطارها بعد از تردد بیش از یک میلیون کیلومتر حتما باید بازسازی شوند.
حناچی گفت: بهره برداری از ۱۱۹ دستگاه پله برقی و ۴۰ دستگاه آسانسور در ایستگاه ها انجام شده است. افزایش ۲۰ درصدی حرکت قطارها در این دوره و کاهش سر خط فاصله قطارها در این دوره داشته ایم. به واسطه افزایش ناوگان در خط یک این رقم از ۳/۵ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده است. در خط دو از ۴ دقیقه به ۳ دقیقه رسیده است. در خط ۴ از ۳/۵ به ۴ دقیقه و در خط ۳ از ۹ دقیقه به ۶ دقیقه، در خط ۶ از ۲۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه و درخط ۷ از ۳۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
او در پاسخ به این سوال که این ارقام در حمل و نقل عمومی چه تأثیری داشته است، بیان کرد: هر ایستگاهی که به بهرداری می رسد ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر به استفاده کنندگان مترو افزوده می شود.

اتوبوس دست دوم خارجی وارد نکردیم
حناچی در پاسخ به سوالی درباره ورود اتوبوس های دست دوم خارجی بیان کرد: در شرایط کرونا برای یک اقدام عاجل در این مورد بحث شد اما انجام نشد. البته اتوبوس های دست دوم خارجی از اتوبوس های تازه ایرانی ارزان تر است. با ایران خودور برای ۲۵۰ اتوبوس در ماه ۴ قرارداد بستیم که خوشبختانه ایران خودرو سر موقع آنها را تحویل داده است و حدود ۲۰۰ اتوبوس و مینی بوس را تحویل گرفته ایم برای ۲۵۰ دستگاه دیگر در حال مذاکره برای قرارداد جدید هستیم که با تأسی از شهرداری تهران خیلی از شهرهای دیگر هم خوشبختانه با ایران خودرو قرارداد بسته اند و خط تولیدی که بیش از یک دهه از مسیر کار خارج شده بود و اتوبوس تولید نمی کرد فعال شد و اکنون هم در حال مذاکره هستیم که حتی برای نسل بعدی اتوبوس ها که اتوبوس های برقی هستند با تولیدکنندگان داخلی همکاری کنیم.
او درباه نوسازی ون ها گفت: ون ها معمولا وارداتی هستند. در این دوره ون وارد نکردیم. مینی بوس هایی وارد کردیم که از ون بزرگ تر است اما از اتوبوس های شهری کوچک تر هستند و در مسیرهایی استفاده می شوند که تعداد مسافر به اندازه یک اتوبوس کامل نیست.

۸۰۰ میلیارد سهم دولت از حمل و نقل
حناچی درباره مطالبات شهرداری از دولت در حوزه حمل و نقل گفت: واقعیت این است که این عدد ثابت نیست و هر سال تغییر می کند. هم دولت سهم خود را در مقاطع مختلف و اندک اندک می پردازد و هم مصرف استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی نیز به این سهم می افزاید. به طور متوسط هر سال چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد سهم دولت در بخش یارانه به حمل و نقل عمومی است. این یارانه سه بخش است که یک بخش را مردم، بخش دیگر را شهرداری و یک بخش را دولت می پردازد. پرداخت سهم دولت معمولا به آخر سال می رسد که با فشار زیاد یا یک جا پرداخت می شود و یا خرده ای در طول سال. بخشی هم از محل صرفه جویی در مصرف سوخت است که از وزارت نفت دریافت می کنیم. البته بدهی های دولت به شهرداری تنها در حوزه حمل و نقل نیست.

۳ میلیون واحد مسکونی در تهران
شهردار تهران درباره شناسایی املاک از سوی شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری تهران موظف است هر ده سال یک بار ممیزی املاک را انجام دهد به این معنا که شهر یک موجود زنده است و دائما در حال تغییر است و خیلی از اطلاعات تغییر می کند. البته در گذشته سامانه های گسترده در سطح شهر موجود نبود اما اکنون تغییرات موجود کاملا ثبت می شود. با این حال لازم است تغییرات گذشته یک بار بازبینی شود.
او ادامه داد: آخرین باری که این کار انجام شده سال ۸۶ بوده است. امسال این کار را از پلاک های تجاری و اداری و بعد مسکونی آغاز کردیم. پلاک های مسکونی در تهران حدود یک میلیون پارسل است که ۳ میلیون واحد مسکونی در تهران شناسایی شده که همکاران پلاک به پلاک مراجعه می کنند و آخرین اطلاعات را از طریق تبلت هایی که در اختیار دارند وارد می کنند. این افراد معمولا کارت شناسایی دارند و خودشان را معرفی می کنند. اطلاعاتی دریافت می کنند و راستی آزمایی می شود در پورتال شهرداری می نشیند. طبیعتا تغییرات بعدی هم به همین شکل وارد می شود. این اطلاعات مبنای خیلی از تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اطلاعات به روز شهر تهران است.

ساکنان ساختمان های نا ایمن مطلع شده اند
حناچی در مورد ساختمان های نا ایمن و معرفی نشدن ساختمان ها توضیح داد: ۳۰ هزار ساختمان نا ایمن در تهران شناسایی شده است. اینکه با ساختمان های نا ایمن چگونه رفتار کنیم بحث مهمی است، مالکان و ساکنان ساختمان ها باید بدانند در معرض خطر هستند و در شرایط خطر و قبل ازآن باید چه اقداماتی را انجام دهند ضروری است. بسیاری از ساختمان هایی که در تهران ساخته شده اند مربوط به زمانی هستند که هیچ مقررات ملی الزامی نبوده است. پله فرار یا استاندارهای حریق و آسانسور و تجهیزات اطفای حریق الزامی نبوده اند. در حال حاضر همکاران در آتش نشانی این ساختمان ها را شناسایی می کنند و به مالکان اطلاع می دهند.
او ادامه داد: این بحث مطرح بود که اطلاعات روی پورتال قرار بگیرد و قابل مشاهده برای همه باشد اما به نظر ما لزومی برای مشاهده عمومی وجود ندارد و مهم این است که کسی که در معرض خطر است در جریان قرار گیرد.
حناچی گفت: ساختمان هایی که مهر نا ایمنی روی آنها خورده می شود می توانند از سوی نفرات سوم که هیچ نقشی در این ایمنی ندارند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. کسانی که خانه نا ایمن دارند باید مطلع شوند و بدانند چطور باید رفتار کنند. در حال حاضر شهرداری این اقدام را انجام می دهد.

وظیفه قانونی شهرداری در قبال ساختمان های نا ایمن عمومی
شهردار تهران در مورد ساختمان های عمومی نیز گفت: در مورد ساختمان های عمومی شهرداری با حمایت دادستانی به عنوان مدعی العموم از بهره برداری آن جلوگیری می کند. شهرداری نسبت به ساختمان های قدیمی که در معرض سقوط و ریزش هستند وظیفه قانونی دارد. خوشبختانه دادستان هم در این مورد پشتیبانی می کند. اگر بخواهیم مقابله کنیم بهره برداری از ساختمان را متوقف می کنیم.
او ادامه داد: با یک حکم کلی نمی توان با موضوع برخورد کرد. نا ایمنی می تواند از عدم اجرای مقررات ملی در اسکلت فلزی یا اسکلت ساختمان باشد، عدم اجرای ضوابط ملی در استاندارد، حریق و … باشد خیلی از اینها قابل اصلاح است برخی قابل اصلاح نیست مانند مقررات ملی که اصلا نباید مجوز ساخت داشته باشند.

خصیصه های بودجه ۱۴۰۰ از زبان شهردار
حناچی درباره بودجه ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: بودجه امسال ۳۰ هزار میلیارد بود و برای بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد به شورا ۴۷ هزار میلیارد بوده است. این بودجه چند خصیصه دارد. اول اینکه تفکیک منافع و مصارف اختصاصی از منابع عمومی از ویژگی های این بودجه است. همچنین بار مالی تبصره در ردیف های بودجه برای اولین بار درج شده است. تعریف ساز و کار ویژه برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت های شهری مشابه تبصره ۱۹ بودجه دولت و بودجه مشارکت سرمایه گذاری نیز از ویژگی های بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادی شهرداری است.
او ادامه داد: اصلاح کدینگ مصارف بودجه از ۹ رقم به ۱۱ رقم و اصلاح عناوین کدهای بودجه در جهت شفاف سازی بودجه بسیار موثر بوده است. خوشبختانه امسال وزارت کشور دستورالعملی برای همه شهرداری ها ارسال کرد که تلاش کردیم بر همان اساس عمل کنیم. استاندارسازی شرح عملیات و تعیین ارقام بودجه از این خصیصه هاست. بودجه در شورا در حال بررسی است و بخش درآمدها تصویب شده و هزینه ها هم به زودی مورد بررسی قرار می گیرد.

۹ هزار میلیارد سهم حمل و نقل عمومی در سال ۹۹
او درباره سهم حمل و نقل گفت: معمولا از بودجه آزاد و هزینه های جاری، ۷۰ درصد بودجه آزاد مربوط به حمل و نقل عمومی است. جمعا در سال ۹۹، ۱۵۰۰ میلیارد برای اتوبوسرانی، ۱۵۰۰ میلیارد برای بهره برداری، ۵۰۰ میلیارد برای قطعات مترو و ۵۰۰ میلیارد برای قطعات اتوبوسرانی، ۵ هزار میلیارد برای خود مترو و جمعه با اوراق مشارکت حدود ۹ هزار میلیارد بودجه برای حمل و نقل عمومی صرف شده است.

۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ماهانه کرونا برای شهرداری
حناچی در مورد وضع شهرداری در دوران کرونا نیز گفت: هزینه ای که کرونا ماهانه برای شهرداری ایجاد کرده است حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که همین مقدار عدم النفع نیز وجود دارد. مجموعه های ورزشی شهرداری، برج میلاد، حمل و نقل عمومی با کاهش چشمگیر درآمد مواجه هستند و حجم ترافیک خودروهای شخصی نیز افزایش پیدا کرده است.
او ادامه داد: کرونا برای همه شهرداری های دنیا مخصوصا در ایران که شرایط اقتصادی خاصی وجود دارد افزایش هزینه و کاهش درآمد داشته است. ما تلاش زیادی کردیم. مخصوصا چون در سالگرد اعلام پاندمی هستیم باید بگویم که جزو اولین دستگاه هایی بودیم که اعلام آمادگی کردیم. تلاش زیادی در ضدعفونی اماکن عمومی و مترو و اتوبوس کردیم و فشار مضاعفی در آرامستان ها داشتیم. باید از کسانی که در آرامستان بهشت زهرا بودند تشکر ویژه انجام دهیم. این گروه یکی از کارهای استثنایی را انجام دادند.

۱۸ درصد کاهش صدور پروانه
او همچنین درباره شهرفروشی و تراکم فروشی نیز گفت: در این قضیه مدعی هستیم که کار عظیمی انجام دادیم. وابستگی بودجه شهرداری تهران به ساخت و ساز معضل ۳۰ ساله شهر تهران است. در حال حاضر پروانه خارج از طرح تفصیلی و پروانه دستی صادر نمی شود. اگر بخواهیم واقعیت بودجه را ببینیم باید با متراژ پروانه های صادره نسبت به سال گذشته بسنجیم. ۱۸ درصد کاهش صدور پروانه داشتیم. در حال حاضر کمتر پروانه صادر می کنیم و پروانه خارج از قاعده صادر نمی کنیم.

عدالت اجتماعی در تهران
او ادامه داد: تهران را در شرایطی اداره می کردیم که دو قطبی شده بود و تمام سرمایه گذاری ها در ۶ منطقه محدود شده بود. در حال حاضر بخش های شمالی متعادل شده و در مناطقی مانند ۱۹ و ۲۰ سهم سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده و عدالت اجتماعی افزایش یافته است.
او در مورد دستفروشان نیز گفت: نه یک جا، بلکه اماکن مختلف در نظر گرفته شده است که با رعایت پروتکل ها دستفروشی انجام شود. تعداد میادین میوه و تره بار به ۲۴۰ عدد افزایش پیدا کرده که ۳۰ تا ۴۰ درصد در خرید مردم تأثیر گذار است.