عراق نشست با مسئولان ایران درباره مساله آب را مثبت خواند
عراق نشست با مسئولان ایران درباره مساله آب را مثبت خواند

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق با اشاره به نشست اخیر مسئولان ذیربط ایرانی و عراقی در حاشیه سفر الکاظمی به تهران، این نشست را مثبت ارزیابی کرد. به گزارش روزنامه الصباح، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق در حاشیه سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران با محمد تقی خامسی، معاون وزیر […]

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق با اشاره به نشست اخیر مسئولان ذیربط ایرانی و عراقی در حاشیه سفر الکاظمی به تهران، این نشست را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش روزنامه الصباح، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق در حاشیه سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران با محمد تقی خامسی، معاون وزیر نیرو ایران دیدار و رایزنی کرد.
علی راضی، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق در خصوص این دیدار گفت: در رایزنی های وزیر منابع آبی عراق با مسئولان ذیربط ایرانی به مسائل مختلفی پرداخته شد از جمله مسائل فنی مربوط به پروتکل های اضافی توافق ۱۹۷۵، تقسیم آسیب ها در دوره کاهش آب، لایروبی شط العرب و تداوم نشست های کمیته های فنی و انجام سفرهای متقابل و یا برگزاری نشست های مجازی.
سخنگوی وزارت منابع آبی عراق نشست میان مسئولان ایرانی و عراق به عنوان اولین نشست را مثبت توصیف کرد و گفت که این نشست ها نیازمند توافقاتی است تا نتایج خوب محقق شود.
وی همچنین تاکید کرد که صحبت کردن در خصوص جزئیات این دیدار هنوز زود است و نباید اکنون نتیجه گیری کرد زیرا باید منتظر نتایج نشست های بعدی کمیته های فنی باشیم.
گانتس: اسرائیل بازگشت به یک توافق هسته ای مذاکره شده با ایران را می پذیرد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای همیشگی این رژیم علیه ایران، تاکید کرد اسرائیل مایل به پدیرفتن بازگشت به یک توافق هسته ای مذاکره شده از سوی آمریکا با ایران خواهد بود.
به گزارش نشریه فارن پالیسی، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت و گویی با این نشریه درباره توافق هسته ای ایران گفت، اسرائیل مایل به پدیرفتن بازگشت به یک توافق هسته ای مذاکره شده از سوی آمریکا با ایران خواهد بود اما مقامات اسرائیلی از طرف دیگر به واشنگتن فشار می آورند تا یک «نمایش قدرت» جدی را در صورت شکست خوردن مذاکرات با ایران از خود نشان دهد.
فارن پالسی نوشت این گفت و گوی اختصاصی با گانتس به نظر می رسد بازتاب دهنده تغییری در سیاست اسرائیل است که در دوره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به شدت مخالف توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بود و تنها هدفش کارشکنی در آن بود.
گانتس در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق با ایران، اظهار کرد: رویکرد فعلی آمریکا مبنی بر بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به درون جعبه را می پذیرم.
او افزود که اسرائیل مایل است در صورت شکست خوردن مذاکرات، شاهد «طرح B پایدار» باشد که شامل فشار اقتصادی گسترده بر ایران می شود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین به «طرح C» اسرائیل اشاره کرد که شامل اقدام نظامی خواهد بود.
گانتس نسبت به اقبال دیپلماسی در بازگردانی موفقیت آمیز پیشرفت های برنامه هسته ای ایران بدبین بود. او مطرح کرد که اسرائیل اعمال فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر تهران از سوی آمریکا، اروپا، روسیه و به طور ویژه چین را یک برنامه جایگزین «پایدار» در نظر می گیرد.
او در این باره با اشاره به روابط تجاری ایران و کشورهای آسیایی گفت: ما باید با چین هم در این زمینه ارتباط برقرار کنیم. آسیا هم باید نقش داشته باشد. اسرائیل به تنهایی توان هدایت طرح B را ندارد، ما نمی توانیم مقرارتی در زمینه تحریم های اقتصادی بین المللی وضع کنیم. این کار باید به رهبری آمریکا انجام شود. ایران باید از جدی بودن آمریکا و شرکایش بترسد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران، هشدار داد که در صورت عبور برنامه هسته ای ایران از محدودیت های موجود و دستیابی آن به توان هسته ای، یک رقابت تسلیحاتی هسته ای در منطقه شکل خواهد گرفت و «دیگر کشورها ساکت نخواهند نشست، آن را[تسلیحات اتمی] مستقیما و آماده از پاکستان یا هر کسی که بتوانند خریداری می کنند».
مسئول رسانه ای حزب الله: سوخت ایران امروز به بعلبک می رسد
مسئول رسانه ای حزب الله لبنان در منطقه البقاع از رسیدن کامیون های حامل سوخت ایران به لبنان در روز پنجشنبه خبر داد.
به گزارش المنار، احمد ریا، مسئول رسانه ای حزب الله لبنان در منطقه بقاع اعلام کرد که کامیون های مازوت ایرانی فردا پنجشنبه از بندر بانیاس سوریه به بعلبک لبنان می رسند.
وی تاکید کرد که در ایستگاه اولی واقع در بین دو منطقه العین و اللبوه جشنی مردمی برای استقبال از این کامیون ها راس ساعت یک و نیم ظهر برگزار خواهد شد و در ایستگاه آخر نیز در ورودی بعلبک جنوبی واقع در میدان دورس راس ساعت سه بعد از ظهر جشنی با حضور وزرا و نمایندگان منطقه و روسای شهرداری ها و برخی فعالان دیگر برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز تنکر ترکرز روز سه‌شنبه گزارش داده است که نفتکش حامل سوخت ایران که مقصد آن لبنان است، در بندر بانیاس سوریه رویت شده است.
این نفتکش که احتمال می‌رود حامل ۳۳ هزار تن گازوئیل باشد به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند محموله خود را مستقیم به لبنان برساند.
کامیون ها قرار است روز پنجشنبه آتی سوخت را از بندر بانیاس سوریه به منطقه بعلبک لبنان منتقل کنند.
تعداد این کامیون ۷۰ الی ۸۰ دستگاه است و مسیر تقریبا ۲۳۰ کیلومتری را باید طی کنند.
در نهایت، محموله سوخت ایران توسط کامیون های وابسته به شرکت الامانه بارگیری خواهد شد و به موسسات و نهادهایی که خواهان استفاده از سوخت ایرانی هستند منتقل خواهد شد.
واردات خودرو آزاد می شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان با واردات خودروی خارجی موافقت کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.
بر این اساس ماده ۴ به شرح زیر اصلاح می شود:
هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.
تبصره۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.
تبصره۳- منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.
تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.