رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات جلسه مشترک با شهردار تهران، او را مدیری جهادی خواند و گفت: تهران با مشکلات جدی مواجه است و در دورههای گذشته تصمیمهایی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باید گرفته میشد. خوشبختانه امروز هماهنگی میان دولت و شهرداری به طور کامل وجود دارد. «علیرضا زاکانی» […]
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات جلسه مشترک با شهردار تهران، او را مدیری جهادی خواند و گفت: تهران با مشکلات جدی مواجه است و در دورههای گذشته تصمیمهایی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باید گرفته میشد. خوشبختانه امروز هماهنگی میان دولت و شهرداری به طور کامل وجود دارد.
«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در حاشیه دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات این جلسه مشترک که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری تهران با برخی از وزارتخانهها ارتباطات ویژه و تنگاتنگی دارد و به تصمیمات و ارادهای که در آن وزارتخانهها است، وابسته است.
زاکانی گفت: میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه حریم و حمل و نقل و هم حوزه شهرسازی، مسکن و کلیه مواردی که به نوعی جزو نیازها و احتیاجات حیاتی شهر است، پیوستگی وجود دارد. با حسن نظر، تدبیر، همت و پشتکار مثالزدنی وزیر راه و شهرسازی این جلسه مشترک برگزار و درباره مباحث مشترک بحث و گفتوگو شد.
شهردار تهران با بیان اینکه حاصل این جلسه تشکیل دو کارگروه شد، توضیح داد: کارگروه نخست در موضوع شهرسازی، حریم و موضوعات مسکن که پیرامون بخشی از نیازهای اساسی شهر است تشکیل و مقرر شد تا حداکثر در مدت یکماه به یک خروجی مشترک برسند.
وی ادامه داد: کارگروه دوم هم ناظر به حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از معضلات اساسی شهر تهران است و درباره حمل و نقل برون شهری و پیوستگی آن با حمل و نقل درون شهری و موضوعات مربوط به پایانهها و دیگر مسائل صحبت شد.
زاکانی با اشاره به اینکه تدابیر خوبی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، گفت: پس از بحث و بررسی در نهایت مقرر شد کارگروههای دوگانهای شکل بگیرد و ظرف یکماه بتوانیم به یک خروجی مشخصی برسیم. بر اساس این پیشنهادها تصمیمهایی گرفته میشود که بتواند تحولی را در این دو بعد در شهر تهران ایجاد کند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزیر راه و شهرسازی و معاونان و حاصل کار کارگروهها امکانی فراهم شود تا یک عقب افتادگی تاریخی که تهران در این دو جهت دارد، جبران شود و افقهای نوینی را فراروی خود بگشاید.
شهردار تهران گفت: در واقع باید در ادامه این مسیر و بر اساس قاعده تحول روح و کالبد شهر که بر اساس آن شهروندان در یک آسایش، ایمنی، رفاه و رشدیافتگی در حوزههای مختلف در شهر زندگی بسیار خوبی باید داشته باشند را شاهد باشیم.
هماهنگی کامل میان دولت و شهرداری
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به جزییات جلسه مشترک با شهردار تهران، او را مدیری جهادی خواند و گفت: تهران با مشکلات جدی مواجه است و در دورههای گذشته تصمیمهایی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باید گرفته میشد. خوشبختانه امروز هماهنگی میان دولت و شهرداری به طور کامل وجود دارد.
وی افزود: این نشست با شهردار تهران برگزار شد تا بتوانیم در حوزههای مختلف از جمله حمل و نقل، بازآفرینی و مسکن در تهران و همه موضوعاتی که به رفاه اجتماعی زندگی مردم در تهران برمیگردد تصمیماتی بگیریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نتیجه این جلسه تشکیل دو کارگروه بود، توضیح داد: دو کارگروه تشکیل شد تا حداکثر در مدت یکماه نتایج کار، پیشنهادها و کار کارشناسی ارایه شود. در نهایت هم خروجی این دو کارگروه منجر به تصمیمهایی خواهد شد که شرایط تهران، وضع اجتماعی مردم چه در مسکن و بازآفرینی و چه در حمل و نقل با کار مناسب تغییر کند.
معاونان شهردار تهران در دیدار زاکانی با وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان مشکلات تهران در حوزههای مختلف، درباره زمینههای همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی توضیح دادند.
عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در دیدار شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر اتفاقی که در تهران می افتد یک اثر ملی دارد، گفت: ۶۰ تقاطع بزرگراهی در تهران به خاطر تکمیل نبودن، ۳۳۶ کیلومتر مسیر تهرانی ها را افزایش می دهد و این مسأله می تواند باعث افزایش مصرف سوخت، تصادف، آلودگی هوا و سایر مشکلات شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: تکمیل این تقاطع ها حدود ۶ هزار میلیارد پول می خواهد و نیاز به یک عزم ملی و کمک دولت دارد. همچنین اتصال شهرهای اطراف به تهران از جمله تقاطع ایران خودرو با بزرگراه تهران کرج نیاز به اصلاح دارد و کار مشترک بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دارد.
تولید مسکن کوچک برای اقشار کمدرآمد
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: در گرانترین منطقه تهران محله ای وجود دارد که پشت بام را متری ۱۰ میلیون تومان می فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: متوسط مساحت واحدهای مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله روز به روز توان تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را غیرممکن می کند. باید با استفاده از سازندگان دولتی وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحدهای کوچک اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره ای اجتماعی در اختیار افراد کم درآمد قرار دهیم.
گلپایگانی ادامه داد: امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بلند مدت در شهر وجود دارد و می توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. بخشی از این واحدها توسط خود مردم، بخش خصوصی و نهادها قابل ساخت است. ظرفیت هایی که برای این موضوع داریم شامل هزاران هکتار زمین های کشاورزی و… است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شدند و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر انتقال جریان نوسازی به مناطق میانی و جنوبی شهر است، اضافه کرد: طرح های تشویقی و تراکم بیشتری به قطعات بزرگ اندازه داده می شود که این مسأله باعث رفتن روند ساخت و ساز و تراکم به سمت شمال شهر می شود. در حالی که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹ درصد قطعات زیر ۲۰۰ متر است بنابراین نیاز است که روند ساخت و ساز را تغییر دهیم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری عنوان کرد: حذف نوار ۱۰۰ متری پیرامون راه آهن نیز از دیگر مسائلی است که باید انجام شود. همچنین اگر بحث واگذاری اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در محله سیروس را به سرانجام برسانیم می توانیم نوسازی آن را به عنوان یک محله الگو بر مبنای معیارهای تاریخی انجام دهیم.
همکاری برای حل مشکل پایانهها و معاینه فنی اتوبوسها
سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه گفت: حوزه حمل و نقل برون شهری و درون شهری با یکدیگر پیوستگی دارند و یکی از نقاط اتصال این دو، حمل و نقل ریلی است. امیدواریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از متروی کرج هشتگرد به شهرداری منتقل شود تا یکپارچگی حمل و نقل ریلی ایجاد شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: علاوه بر نیاز به برنامه هایی برای هماهنگی اتصال ریلی درون شهری و برون شهری در پایانه های مسافری نیز برای حل مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی داریم. مثلا مکان یابی پایانه ها برای انتقال پایانه هایی که در محدوده مرکزی و بطن شهر هستند به حاشیه و خارج شهر انجام شود. همچنین تقاضا داریم امکان معاینه فنی اتوبوسهای شهرداری در خارج از شهر تا زمان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود داشته باشد.
شفیعی ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری با هماهنگی با هم بتوانند طرح جامع تهران و طرح جامع حمل و نقلی را با هم پیش ببرند.