«آزادی و تو»
«آزادی و تو»

بیژن الهی به تصویر درختی که در حوض زیر یخ زندانی‌ست، چه بگویم؟ من تنها سقف مطمئنم را پنداشته بودم خورشید است که چتر سرگیج‌هام را – همچنان که فرو نشستن فواره‌ها از ارتفاع گیج پیشانی‌ام می‌کاهد – در حریق باز می‌کند؛ اما بر خورشید هم برف نشست. چه بگویم به آوای دور شدن کشتی‌ها […]

بیژن الهی

به تصویر درختی
که در حوض
زیر یخ زندانی‌ست،
چه بگویم؟
من تنها سقف مطمئنم را
پنداشته بودم خورشید است
که چتر سرگیج‌هام را
– همچنان که فرو نشستن فواره‌ها
از ارتفاع گیج پیشانی‌ام می‌کاهد –
در حریق باز می‌کند؛
اما بر خورشید هم
برف نشست.
چه بگویم به آوای دور شدن کشتی‌ها
که کالاشان جز آب نیست
– آبی که می‌خواست باران باشد –
و بادبان‌هایشان را
خدای تمام خداحافظی‌ها
با کبوتران از شانه‌ی خود رم داده –

اینک خزان‌های درپی
از هم برگ‌های جوان می‌خواهند!
می‌توانستیم توانستن را به برگ‌ها بیاموزیم
تا افتادن نیز توانستن باشد.

 

سینما

ادامه سلطه «تل ماسه» بر گیشه آمریکا
«تل ماسه» ساخته «دنی ویلنوو» بی‌رقیب در سینماها تاخت و برای دومین هفته متوالی پرفروش‌ترین فیلم گیشه آمریکای شمالی شد.
با وجود آن که این روزها حال و هوای جشن هالووین بر غرب حاکم است، فیلم‌های ترسناکی چون آخرین شب در سوهو و انتلرز با اقبال چندانی از سوی مخاطبان روبرو نشدند و در عوض فیلم علمی-تخیلی تل ماسه با ۱۵ میلیون و ۵۰۰ دلار فروش در دومین هفته از اکران، برای دومین هفته متوالی بر صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا ایستاد. این فیلم که اقتباسی از کتابی به همین نام اثر فرانک هربرت است، تاکنون در مجموع ۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در گیشه آمریکای شمالی فروش کرده است.
تل ماسه که همزمان با سینماها در سرویس پخش اینترنتی اچ بی او مکس نیز اکران شد، در دومین هفته از نمایش با افت ۶۲ درصدی فروش نسبت به هفته اول روبرو شد که البته در مقایسه با دیگر فیلم‌های اخیر کمپانی برادران وارنر که بر اساس این الگو اکران شدند مثل مورتال کمبت، جوخه انتحار و هرج و مرج فضایی: میراث جدید، عملکرد بهتری داشت.
قسمت اول تل ماسه با بازی تیموتی شالامه، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، جاش برولین و زندایا داستان گروهی از خانواده‌های اشرافی را روایت می‌کند که برای به دست آوردن کنترل سیاره‌ای حامل یک منبع طبیعی ارزشمند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فیلم تاکنون در بازارهای بین المللی ۲۲۲ میلیون دلار فروش کرده که میزان فروش آن در گیشه جهانی را به حدود ۳۰۰ میلیون دلار می‌رساند. استقبال از تل ماسه به حدی بود که سرمایه گذاران چندی پیش اعلام کردند دنی ویلنووی کارگردان همراه تیمش برای ساخت قسمت دوم به سیاره آراکیس بازخواهند گشت.
«بوتاکس» بهترین فیلم جشنواره شن‌ژن شد
فیلم «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری، جایزه بهترین فیلم بلند هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شن‌ژن در کشور چین را به خود اختصاص داد. هشتمین جشنواره فیلم شن‌ژن در چین برگزار شد و فیلم سینمایی «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری جایزه بهترین فیلم بلند این رویداد سینمایی را دریافت کرد.
در خلاصه داستان «بوتاکس» که پیش از این برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از جشنواره تورین و منتخب جشنواره‌های لوکزامبورگ و شانگهای نیز بوده، آمده است: «اکرم و آذر به همه می‌گویند که برادرشان قاچاقی به آلمان رفته و فعلاً ازش خبری ندارند. به‌مرور این «دروغ» در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود، تا حدی که شبانه‌روز را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان، سپری می‌کند».
سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی و مرتضی خانجانی بازیگران اصلی این فیلم هستند و همچنین کاوه مظاهری و سروش سعیدی تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارند.

درس تاریخ

سالروز قتل خواجه نظام الملك
ترور خواجه نظام الملك (ابو علی حسن توسی) دولتمرد مشهور ايراني، بزرگ وزير سلجوقيان به مدت تقریبا ۲۰ سال، مؤلف كتاب سياست نامه (در علم حکومت کردن)، و مؤسس دانشكده هاي موسوم به نظاميه در شهرهای اصفهان، هرات، نیشابور، بغداد و … که الگوی دانشگاههای اروپا در قرن های بعد شده اند دوم نوامبر سال ۱۰۹۲ ميلادي طبق تقویم گریگوری در نزديكي نهاوند و در مسیر كرمانشاه و از آنجا به بغداد به دست عوامل حسن صبّاح (فدائيان) كشته شد. «ابوطاهر اَراني» قاتل خواجه نظام الملک، جواني ديلمي بود كه در اَلَموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته بود و در آنجا مامور قتل خواجه شده بود.
به نوشته پاره اي از مورّخان، دشمني حسن صباح (۱۰۵۰ – ۱۱۲۴) با خواجه نظام الملك تنها به خاطر مخالفت خواجه با اسماعيليه نبود؛ حسن از بسياري از كارهاي ديگر خواجه از جمله همكاري او با سلجوقيان و تقویت سلطه این سلاطین ـ الپ ارسلان و ملکشاه راضي نبود. خواجه بمانند پدرش در جوانی با غزنویان همکاری داشت که با سلجوقیان در جنگ و جدال بودند. از نظر حسن صباح، سلجوقيان ـ اشغالگر و خارجي شمرده مي شدند و برای تداوم سلطه خود، میان ایرانیان و اقوام مجاور تفرقه افکنی می کردند. مارکو پولوِ ونیزی که از ایران دیدار کرده بود در سفرنامه اش که انتشار آن اروپا را متحوّل ساخت، پیروان حسن صباح را که پیش از اعزام به مأموریت ترور، حشیش مصرف می کردند «حَشّاشین» نوشته که این واژه به صورت «اَسَسین» وارد لغت نامه ها و جهانی شده است. حسن صبّاح که یک مبارز و خواهان رعایت کامل قوانین و دستورهای اسلام بود چون توان جنگ متعارف با ارتش سلجوقیانِ تُرک را نداشت که ایران و چند منطقه دیگر در خاورمیانه را تصرف کرده و در دست داشتند، متوسل به قتل مقامات این دولت شد تا تضعیف گردد و ازمیان برداشته شود.