بنادر غرب چین از طریق قزاقستان به بنادر شمالی ایران متصل می‌شوند
بنادر غرب چین از طریق قزاقستان به بنادر شمالی ایران متصل می‌شوند

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اتصال بنادر غرب چین از طریق بندر آکتائوی قزاقستان و دریای خزر به بنادر شمالی ایران خبر داد. علی اکبر صفایی با اشاره به تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای برقراری تبادلات تجاری ایران با چین از طریق بندر آکتائو از گفتگو با قزاقستان برای استفاده از بندر آکتائو در مبادلات […]

 

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اتصال بنادر غرب چین از طریق بندر آکتائوی قزاقستان و دریای خزر به بنادر شمالی ایران خبر داد.
علی اکبر صفایی با اشاره به تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای برقراری تبادلات تجاری ایران با چین از طریق بندر آکتائو از گفتگو با قزاقستان برای استفاده از بندر آکتائو در مبادلات تجاری با چین خبر داد.
وی گفت: پیگیری و عملیاتی کردن جریان تجاری استان‌های غرب چین از طریق بندر آکتائوی قزاقستان به بنادر انزلی و امیرآباد از رویکردهای تجاری سازمان بنادر است.
به گفته صفایی چنانچه بتوانیم مسیر مبادلات کالا از چین را از طریق دریای خزر و بنادر قزاقستان انجام دهیم، به واسطه دو سر بار شدن معاملات تجاری، قیمت‌ها نیز عادلانه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با دعوت از سرمایه‌گذاران قزاقستان برای حضور در بنادر جنوب و شمال ایران، افزود: برگزاری نشست بین مدیران دریایی و بندری ایران و قزاقستان از راهکارهای افزایش تجارت و مبادله است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات این سازمان برای دریافت مجوز خرید شناورهای رو-رو گفت: سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده، تسهیلات ویژه با بهره کم در اختیار سرمایه گذاران بخش‌خصوصی قرار می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه شرایط و بستر توسعه همکاری‌های تجاری، به ویژه در حوزه ترانزیت با کشور ازبکستان فراهم است، تاکیدکرد: یکی از رویکردهای اقتصادی ایران در بخش توسعه‌همکاری‌های تجاری، فعال‌سازی ترانزیت کالا از غرب چین به کمک حمل‌ونقل ریلی ازبکستان و حمل دریایی در خزر و بندر امیرآباد است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا از طریق کشورهای عربی قطر، عمان، امارات و هند، مسیر ترانزیتی کالاهای وارداتی و صادراتی ازبکستان را توسعه دهد.
صفایی با اعلام خبر علاقه‌مندی کشور افغانستان برای توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه از طریق بندر چابهار و تامین امنیت این مسیر، اظهار داشت: درحال حاضر، در هر ۱۰ روز یک کشتی کانتینری حامل کالاهای ترانزیتی، از مبدا هند به بندر چابهار اعزام می‌شود که برنامه داریم سایر کشورها را نیز به این محور اضافه کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بندر چابهار با ظرفیت ۱۲ میلیون تن، برای ارائه خدمات کانتینری، نفتی و فله آمادگی کامل زیرساختی و تجهیزاتی دارد، خاطرنشان کرد: دولت ازبکستان می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در پسکرانه بندر شهید بهشتی چابهار برای ایجاد ارزش‌افزوده و ایجاد یک دروازه تجاری گسترده با کشورهای همجوار استفاده مطلوب کند.
صفایی تاکیدکرد: کشور ازبکستان به عنوان دروازه‌ای برای واردات کالاهای غرب چین، برای تجارت خارجی ایران حائز اهمیت خواهد بود.