جلسه هم اندیشی و تحلیل ظرفیتهای قانونی تقویت حمل و نقل روستایی، با حضور سید حسین میر شفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی، مهندس رضایی معاونت توسعه روستایی و مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال مناطق محروم ریاست جمهوری، علیرضا نخعی مدیر کل محترم امور زیر بنایی معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست […]
جلسه هم اندیشی و تحلیل ظرفیتهای قانونی تقویت حمل و نقل روستایی، با حضور سید حسین میر شفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی، مهندس رضایی معاونت توسعه روستایی و مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال مناطق محروم ریاست جمهوری، علیرضا نخعی مدیر کل محترم امور زیر بنایی معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، خداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی و تعدادی از مدیران ستادی این سازمان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان با اشاره به اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته به منظور توسعه راههای روستایی، خدمات بین راهی راههای روستایی و تقویت حمل و نقل کالا و مسافر روستایی در سطح کشور، اظهارداشت: تدوین و ابلاغ ضوابط سرمایهگذاری مجتمعهای کوچک مقیاس با محوریتهای نمازخانه – رستوران – جایگاه سوخت و همچنین تهیه و تدوین مقررات لازم، تامین اعتبار لازم در سطح ادارات کل استانی مربوطه جهت آسفالت رمپهای ورودی و خروجی و تابلوهای اطلاع رسانی حاشیه محور برای مجتمع های خدماتی رفاهی در محورهای آسفالته روستایی ازجمله این اقدامات است.
وی افزود : در خصوص کریدورهای روستاهای هدف گردشگری بسته تهیه شده و طرح تفضیلی پایلوت مجتمعهای خدماتی رفاهی کوچک مقیاس در استان گلستان تهیه و تدوین شده است و برش سایر استانها بر اساس الگوی استان گلستان در دست تهیه است.
شهرکی یادآورشد: طی سنوات گذشته به منظور تامین ناوگان مسافری و باری مورد نیاز جهت جابجایی مسافر و کالا با همکاری معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری تلاش و اقدام به عمل شده است.
معاون حمل و نقل این سازمان در بخش دیگری از این جلسه به تعریف پایانههای نیمه متمرکز مسافری در مراکز جمعیتی روستایی و همچنین استفاده از ظرفیت مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی جهت استقرار پایانههای مسافری غیرمتمرکز و نیز بلامانع بودن استقرار مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برون شهری به عنوان یکی از شاخصهای اثر گذار توسعه و تقویت حمل و نقل روستایی در سطح شبکه حمل و نقل اشاره کرد.
خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اهمیت توسعه راههای روستایی در کاهش هزینههای حمل تولیدات و بهبود اشتغال، افزود : در حال حاضر طول بخش آسفالته شبکه راههای روستایی حدود ۱۱۳۰۰۰ کیلومتر است که طبق ارزیابیهای اولیه حدود ۳۰% این شبکه مضمحل و نیازمند اجرای روشهای بهسازی متناسب است. از طرف دیگر با افزایش ترافیک عبوری در سالهای اخیر و نظر به پایین بودن استانداردهای هندسی در راههای روستایی، ارتقاء استاندارد محورها و رفع نقاط حادثه خیز در شبکه راههای روستایی و توجه به ایمنی تردد و تأسیسات ایمنی مسیرها از موارد پر اهمیت در این حوزه محسوب میگردد. مقبلی خاطرنشان کرد : از جنبه تکالیف قانونی نیز با عنایت به بند ۴ مربوط به اقدامات عمرانی و زیربنایی ماده ۲۷ بخش ۵ قانون ششم توسعه، مقرر گردیده است که با هدف توازن منطقهای، توسعه روستایی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر در سطح کشور، سالانه نسبت به احداث، بهسازی، آسفالت و نگهداری راههای روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار اقدام گردد (سالانه ۲۰%).
وی بیان کرد : طبق آمار بدست آمده و بر اساس آخرین وضعیت سرشماری در کشور، تعداد کل آبادیهای موجود در سطح کشور ۹۷۵۳۸ پارچه است که از این تعداد ۳۹۴۶۵ پارچه آبادی دارای بالای ۲۰ خانوار بوده و از تعداد مذکور نیز حدود ۷۲۲۰ پارچه آبادی فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راههای کشور هستند. برای ایجاد دسترسیهای هندسی استاندارد و آسفالته به روستاهای مذکور احداث حدود ۳۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی مورد نیاز خواهد بود و این موضوع نیازمند برنامه مدون اجرایی و اعتباری برای مدت حدود ۱۰ سال است.
مقبلی تأکید کرد : بر اساس موارد یاد شده ضرورت دارد در تصویب و تخصیص اعتبارات مربوط به احداث و بهسازی و ارتقاء محورهای روستایی، نگاه ویژهای داشته و با تأمین به موقع اعتبارات از یک سو موجبات برخورداری هرچه بیشتر جمعیت روستایی از امکانات ارتباطی را فراهم نموده و از سوی دیگر به بهبود وضعیت تولید و کاهش هزینههای محصولات از طریق کاهش هزینههای حمل و نقل کمک رساند.
این گزارش حاکی است، در این نشست مهندس رضایی معاونت توسعه روستایی و مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال مناطق محروم ریاست جمهوری، علیرضا نخعی مدیر کل محترم امور زیر بنایی معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، مهندس میر شفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی، با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای اعتبارات ستاد فرمان امام – بنیاد علوی – صندوق توسعه ملی ریاست جمهوری و تسهیلات تبصره ۱۸ و همچنین استفاده از شرایط و پتانسیلهای ماده ۱۲ از محل صرفه جویی سوخت ( وزارت نفت ) را بیان کردند.
همچنین توجه ویژه به تامین قیر مورد نیاز پروژههای روستایی و تلاش جهت واردات ناوگان مسافری و باری ویژه طرح روستایی با استفاده از معافیتهای سود بازرگانی و عوارض گمرکی، و نیز حمایت از سرمایهگذاری در زمینه پایانههای مسافری محلی در کانون چند روستای همجوار و پایانه متمرکز باری در مراکز عمده تولید روستایی جهت تحقق شعار سال که منجر به تقویت، تسریع و تسهیل راه اندازی چرخه فعالیتهای حمل و نقل روستایی است؛ ازدیگر درخواستها و تاکیدات این جلسه بود. شایان ذکر است مقرر گردید در قالب تعریف چند پروژه مشخص ( کریدور جادهای و روستاهای هدف مشخص ) با پیشنهاد مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری کار آغاز و تا پایان سال ۱۴۰۱ به سرانجام لازم بر اساس هدفگذاری هایی که انجام خواهد شد برسد.