معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه اعتبارات نگهداری راه‌های کشور کمتر از یک دهم نیاز موجود است، گفت: پروژه‌های ما باوجود کمبود اعتبارات هرروز کوچکتر می‌شود. داریوش امانی افزود: امسال احکام خوبی با همکاری نمایندگان مجلس در بحث بودجه سازمان […]

 

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه اعتبارات نگهداری راه‌های کشور کمتر از یک دهم نیاز موجود است، گفت: پروژه‌های ما باوجود کمبود اعتبارات هرروز کوچکتر می‌شود.

داریوش امانی افزود: امسال احکام خوبی با همکاری نمایندگان مجلس در بحث بودجه سازمان راهداری کشور صادر شده که امیدوارم به ثمر بنشیند.

وی با بیان اینکه بازسازی و بهسازی محور شهداد – نهبندان دومین پروژه بزرگ سازمان راهداری در این سال‌ها بود اظهار داشت: پروژه‌های ما باوجود کمبود اعتبارات هرروز کوچکتر می‌شود.

امانی با بیان اینکه شرایط فعلی ما بسیار سخت و شکننده است گفت: ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که باید نگهداری شوند و اگر حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نبود، امروز نمی‌توانستیم این پروژه را کلنگ زنی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز روکش یک کیلومتر راه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، جاده سازی ۲۰ میلیارد تومان و راه اصلی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و هزینه نگهداری هر کیلومتر راه نیز چهار تا ۶ درصد هزینه ساخت آن است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نفل جاده‌ای کشور افزود: در بحث قیر تا امروز یک کیلوگرم هم به ما ابلاغ نشده و نباید زمان را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن کالا از جاده های کشور جابه جا شد تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد ترانزیت بار و مسافر کشور روی جاده هاست.

امانی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۶۰ میلیون نفر جابه جایی مسافر عمومی داشتیم اظهارداشت: پنج میلیون تن ترانزیت کالا را در سال ۹۸ به ۹.۱ میلیون تن رساندیم و افزایش ۵۰ درصدی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال در خصوص احداث راهدارخانه محور راور – دیهوک اقدام می‌شود گفت: راهداران بعضا تا سه ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند لذا درخواست می کنیم وضعیت استخدامی آنان در لایحه مجلس نیز مشخص شود.

وی افزود: در زمینه نگهداری ۲۲۱ هزار کیلومتر راه حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم این سرمایه ملی را که به ما به ارث رسیده است، بتوانیم به خوبی نگهداری و مواظبت کنیم و به نسل بعدی تحویل دهیم؛ اما با توجه به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی و شرایط کنونی کشور، کمبودها ما را نیز در این مجموعه در تنگنا قرار می‌دهد.
امانی تاکید کرد: ما اگر امروز براساس شاخص‌های جهانی بخواهیم نگهداری راه‌ها را به درستی انجام دهیم، حداقل اعتباری که نیاز داریم، نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ اصلا وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بدبینانه ترین حالت نیاز به اعتبار که ما سال گذشته و پیش از افزایش قیمت‌های اخیر به مجلس گزارش داده‌ایم، معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان است. در سال گذشته که تمام اعتبارات ملی و استانی و محرومیت سازمان را بررسی کردیم، این عدد به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید و این نشان دهنده آن است که همکاران ما باید با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند تا بتوانند جوابگوی مردم، راه‌های روستایی، نقاط پرحادثه و… باشند و این در بخش راهداری است.
امانی با بیان این‌که ماموریت دیگر این سازمان مربوط به بخش حمل و نقل است، افزود: سال گذشته نزدیک به ۵۱۵ میلیون تن جا به جایی کالا در کشور انجام شد و بیشترین حمل و نقل کشور یعنی بیش از ۸۰ درصد حمل و نقلی که در کشور چه در بخش بار و چه در بخش مسافر صورت می‌گیرد، توسط جاده انجام می‌شود.
وی اعلام کرد: در بخش مسافر نزدیک به ۱۶۰ میلیون جابه جایی مسافر را داریم که با ناوگان عمومی انجام می‌شود. ترانزیت نیز سال گذشته تقریبا به عدد ۹٫۱ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۹۸ که کرونا نبود و همه مرزهای کشور فعال بود، تقریبا ۱۰۰ درصد رشد داشت. در دو ماهه اخیر نیز نسبت به دو ماهه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته که این آمار نشان می‌دهد با وجود مشکلات و کمبودهای موجود سازمان سعی داشته خدمت‌رسانی مناسبی انجام دهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین اظهار داشت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی به طور مداوم با این سازمان درخصوص حمل هرچه سریع‌تر کالاهای اساسی که در بنادر امام(ره)، چابهار و بندرعباس پهلوگیری کرده و رساندن این کالاها به مراکز استان‌ها در ارتباط است.
وی خاطرنشان کرد: این سازمان همیشه در حال خدمت‌رسانی است، به محض این‌که کالاهای اساسی حمل شود؛ سفرهای تابستانی آغاز می‌شود، پس از آن خدمت به زایران اربعین حسینی را پیش رو داریم و بعد از آن راهداری زمستانی شروع می‌شود و لذا به طور شبانه روزی افتخار خدمت رسانی به هموطنان را داریم.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند به وظایف خود به درستی عمل کند و خدمات صادقانه و بدون منتی را به مردم کشور ارائه دهد.