مدل موفق مدیریت مصرف برق را در آب هم اجرایی می‌کنیم
مدل موفق مدیریت مصرف برق را در آب هم اجرایی می‌کنیم

وزیر نیرو گفت: تجربه مدیریت مصرف برق امسال منتهی به جلوگیری از خاموشی شد و برنامه‌داریم این مسئله را به سایر بخش‌ها از جمله آب گسترش داده و به کمک مردم زمینه تامین پایدار آب را مهیا کنیم. «علی‌اکبر محرابیان» افزود: سازه‌ های تقاطعی مانع‌گذر آب در حوضه آبریز شده و همین امر باعث وقوع […]

وزیر نیرو گفت: تجربه مدیریت مصرف برق امسال منتهی به جلوگیری از خاموشی شد و برنامه‌داریم این مسئله را به سایر بخش‌ها از جمله آب گسترش داده و به کمک مردم زمینه تامین پایدار آب را مهیا کنیم.

«علی‌اکبر محرابیان» افزود: سازه‌ های تقاطعی مانع‌گذر آب در حوضه آبریز شده و همین امر باعث وقوع سیل می‌شود؛ بنابراین باید در این بخش دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها همکاری کنند تا این سازه‌ها
اصلاح شود.
وی ادامه داد: تاکنون ۷ هزار و ۴۰۰ سازه‌های تقاطعی در این بخش شناسایی و استخراج شده‌اند و به دستگاه‌های مختلف معرفی شده و آنها نیز مکلف شده‌اند که این سازه‌ها را اصلاح کنند و اصلاح آن‌ها باعث جلوگیری از خسارت‌ها می‌شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰۰ نقطه از این سازه‌های تقاطعی را رفع کردیم و برنامه برای سایر نقاط و روستاها نیز ادامه دارد.
محرابیان گفت: بیش از ۹۰ درصد از خسارات سیلاب مرتبط با همین سازه‌های تقاطعی است و از همکاران خود در سایر دستگاه‌ها می‌خواهیم که در اصلاح این سازه‌ها همکاری
داشته باشد.
۱۷ درصد کاهش بارش شرایط تأمین آب را سخت‌تر می‌کند
وی در باره وضعیت بارشی کشور ادامه داد: شهریور سال گذشته که دولت سیزدهم کار اجرایی را در دست گرفت، شرایط آبی کشور متأثر از شرایط طبیعی و پدیده‌های نظیر خشکسالی در کنار توقف تعداد زیادی پروژه‌های نیمه‌تمام در حالت خوبی قرار نداشت.
وزیر نیرو افزود: بنا بر آمار وزارت نیرو، پیش از حضور بنده در شهریور سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۰۰ شهر کشور و بیشتر از ۸ هزار روستای کشور در شرایط ناترازی منابع و مصارف
آب شرب بود.
تجربه بخش برق در آب تکرارمی شود
محرابیان ادامه داد: تجربه مدیریت مصرف برق امسال منتهی به جلوگیری از خاموشی شد و برنامه‌داریم این مسئله را به سایر بخش‌ها از جمله آب گسترش داده و به کمک مردم زمینه تأمین پایدار آب را مهیا کنیم.
وی تاکید کرد: سومین مورد پروژه‌های زیربنایی است. این پروژه‌ها را در سه بخش دنبال می‌کنیم که بر اساس آن اقدام به توزیع آب کنیم. راساس این برنامه‌ها تعداد شهرهایی که تنش آبی داشته اند کاهش یافته است و آب را به نحو مطلوب‌تری
توزیع می‌کنیم.
وزیر نیرو گفت: در ۱۰ هزار روستا عملیات آبرسانی را انجام پیگیری می‌شود و تاکنون در یک هزار و ۲۰۰ روستا عملیات آبرسانی تمام شده است و عملیات در بسیاری از روستاها در ماه‌های پیشرو و سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود که بر اساس این پروژه‌های آبرسانی این روستاها شاهد تولید آب پایدار و باکیفیت خواهند بود.
حل ۶۰ درصد مسئله آب خوزستان به‌صورت بلندمدت
وی درباره اَبَرپروژه آبرسانی غدیر ادامه داد: پروژه غدیر علاوه بر ایجاد سازوکاری برای توسعه بزرگ‌ترین شبکه آبرسانی کشور به ظرفیت ۱۲مترمکعب در ثانیه منبع را از آب کرخه به آب دز به‌عنوان یکی از بهترین منابع آبی حرکت دادیم که مسئله ۶۰ درصد استان پهناور خوزستان را به‌صورت بلندمدت حل خواهد کرد، البته برای سایر مناطق خوزستان نیز پروژه‌های کلانی را در نظر داریم که با سرعت اجرایی خواهد شد.
پیشرفت هفتگی طرح بزرگ آبرسانی به همدان معادل پیشرفت سالانه ۱۷سال گذشته
وزیر نیرو در باره مسئله آبرسانی به استان همدان گفت: کلان‌شهر همدان از دهه هفتاد با مسئله آب شرب روبرو است و طرح بزرگ آبرسانی به این شهر نیز از ۱۷ سال پیش شروع شده و می‌توانست در چندساله گذشته به انتها برسد اما این اتفاق رخ نداده است.
محرابیان با بیان اینکه پروژه بزرگ آبرسانی به همدان با تأکید رئیس‌جمهور در طول یک سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، ادامه داد: همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی در حال تکمیل پروژه بزرگ آبرسانی به همدان هستند، البته وقتی ما قول بهره‌برداری می‌دهیم یعنی ریسک بزرگی را متحمل شدیم، چراکه پروژه‌ای که سالی ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته الان هفته‌ای همان پیشرفت را به ثبت می‌رساند اما صبوری مردم همدان سبب شده تا ما روی انجام قول خود پافشاری کرده و آبروی خود را گرو بگذاریم تا در مهلت مقرر این پروژه را به انتها برسد.

 

 

امسال هم کسری گاز
خواهیم داشت
وزیر نفت بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز برای جبران کسری آن تأکید کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم مردم در روزهای سرد امسال دچار چالش و مشکل شوند.به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی صبح روز (دوشنبه، هفتم شهریورماه) در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس (عسلویه) برای بهره‌برداری رسمی از سه طرح تکمیلی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: مطابق برنامه مقرر شد اعضای هیئت دولت در هفته دولت به استان‌های مختلف سفر کنند که همسو با این برنامه انجام شده، به نمایندگی از رئیس جمهوری سلام گرم وی را به مردم شریف استان بوشهر می‌رسانم.وی تصریح کرد: این طرح‌ها در بحث اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد برای استان برکات خوبی خواهد داشت که امیدوارم به مردم استان برسد.وزیر نفت گفت: امسال هم به دلیل اینکه در سال‌های گذشته در صنعت گاز سرمایه‌گذاری نشده کسری گاز داریم، اما تلاش همکارانمان در شرکت‌های تابع وزارت نفت این است با تدابیر اندیشیده شده مثل پارسال اجازه ندهیم مردم عزیز کشورمان دچار چالش و مشکل شوند.وی در رأس هیئتی برای سفری یک روزه به‌منظور بهره‌برداری رسمی از بلوک نخست نیروگاه ۴۸۰ مگاواتی سیکل ترکیبی عسلویه، بهره‌برداری از طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، دستور آغاز عملیات اجرایی و افتتاح چند طرح عمرانی دیگر
وارد عسلویه شد.

 

 

رفع مشکل آب شرب خوزستان با بهره‌برداری از ابرپروژه غدیر
طرح آبرسانی غدیر که به گفته «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور است، گام‌به‌گام وارد مراحل پایانی خود می‌شود تا آبی باکیفیت بسیار خوب به مردم خوزستان هدیه دهد.« فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب افزود: در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی شود. این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد.وی خاطرنشان کرد: ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تأمین آب خواهد داشت.
سخنگوی صنعت آب یکی دیگر از ویژگی‌های طرح غدیر را تنوع‌بخشی به منابع تأمین آب برشمرد و ادامه داد: با این تنوع‌سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تأمین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت
قاسم‌زاده گفت: در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب باکیفیت از سد دز تأمین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تأمین آب را به همراه خواهد داشت.

 

 

استفاده از رمزارز برای واردات خودرو امکانپذیر است
رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه استفاده از رمزارز برای واردات خودرو امکانپذیر است، گفت: در دنیا هنوز رمزارز برای تجارت به رسمیت شناخته نشده لذا برای واردات باید توافق دوجانبه صورت گیرد.
محمد لاهوتی اظهار کرد: استفاده از رمزارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران یکی از ابزارهای مهم در حوزه واردات است و در آینده احتمالاً در حوزه صادرات هم قابل استفاده و کمک کننده باشد. اما با توجه به اینکه هم اکنون منشأ استخراج رمزارز برای دولت مهم و مبنای استفاده هم برای رمزارزهای مجاز است بنابراین فعلاً در حوزه واردات عملیاتی شده است.وی افزود: استفاده از رمزارزها در حوزه واردات تقریباً موفق هم بوده و طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، سه هفته پیش ۱۰ میلیون دلار رمزارز در حوزه واردات استفاده شد.
وی با اشاره به واردات خودرو با استفاده از رمزارزها، گفت: در حوزه خودرو که یک حوزه حساسیت برانگیز برای بانک مرکزی و وزارت صمت است و به نوعی باید با ارزهای صادراتی، واردات انجام شود و طبق گفته‌ها به نظر می‌رسد که قرار نیست ارز نیمایی به واردات خودرو تعلق گیرد، بنابراین استفاده از ارز صادراتی و رمزارز می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت صادرات در کشور
معاون وزیر صمت با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت صادرات گفت: فعال‌ترین رویکرد دولت دیپلماسی اقتصادی و تجاری است.
علیرضا پیمان پاک در جریان افتتاح چند واحد تولیدی و صنعتی در گیلان و در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات دولت به منظور توسعه صادرات و تسهیل واردات گفت: با برنامه‌های اجرایی در نظر گرفته شده برای افزایش دو برابری صادرات نفتی طی ۴ سال دولت، اقدامات خوبی انجام شده است.معاون وزیر صمت با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت صادرات افزود: فعال‌ترین رویکرد دولت، دیپلماسی اقتصادی و تجاری است و با توجه به فرماندهی واحد و هماهنگ ایجاد شده تحت نظر معاون اول رئیس جمهور، ارتباطات خوبی با بازار کشورهای دیگر از جمله اوراسیا، قفقاز و دریای خزر ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه اعزام هیئت‌های ایرانی به کشورهای مختلف و برگزاری نشست‌هایی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آنها ادامه دار خواهد بود افزود: توافق بین آذربایجان، روسیه و ایران منجر به تسهیل صادرات کالا شد و پیگیری و پشتیبانی رئیس جمهور و وزرا از تکمیل طرح‌هایی همچون کریدور شمال جنوب، لجستیک دریای خزر و راه آهن آستارا ادامه دارد.

 

 

اجازه نمی دهیم در واردات خودرو رانت ایجاد شود
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران گفت: آئین‌نامه این مساله مشخص شده است، ما دو هفته (تا ۱۸ شهریور) به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده‌ایم، زیرا بر اساس قانون مجلس در بحث واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام شود و این‌گونه نیست که هرکسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند، در نتیجه ما یک فراخوانی را دیروز اعلام کردیم که متقاضیان واردکننده خودرو مدارک خودشان را ارائه دهند.فاطمی امین افزود: این شرکت‌ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و باید اعلام کنند که در ازای واردات خودرو چه فناوری را به کشور وارد می‌کنند. وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری را ارائه کنند، مجوز خواهند داد تا خودرو وارد کنند.وی خاطرنشان کرد: تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود، سازوکاری را تعریف کردیم که پس از واردات خودرو، به صورت پیش‌فرض و علی الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند.