کنترل فضای اینترنت برای رعایت قوانین کشور است
کنترل فضای اینترنت برای رعایت قوانین کشور است
بحث اینترنت و البته فیلترینگ سال‌ها است که محل مناقشه جدی بین موافقان و مخالفان کنترل فضای مجازی توسط سیستم رسمی است.

گروهی مجدانه بر این باورند که فیلتر نه تنها نمی‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، بلکه موجب سوءاستفاده کسانی می‌شود که با فروش فیلترشکن بهره برداری اقتصادی آنچنانی دارند. در عین حال آن دسته که موافق کنترل فضای مجازی هستند، بر این باورند که در تلاشند تا جلوی نفوذ بدخواهان را بگیرند تا نتوانند ذهن بخشی از جامعه را نسبت به اهداف ملی و اصول دینی منحرف کنند.
روح‌الله مومن‌نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در گفتگو با «جمله» درباره فلسفه مطرح شدن طرح استارلینک اظهار داشت: بحث استارلینک با این هدف مطرح شده است تا برای از بین بردن امید مسئولین را کاهش بدهند. در واقع استارلینک تفکرات نئونازیسم و آنارشیسم فردگرا مبتنی بر آزادی‌های منفی را بر سرزمین افکار مسلط می‌کند. این در حالی است که استارلینک برای فعالیت در جغرافیای ایران باید به رعایت قوانین کشور متعهد شود و از کشورمان مجوز بگیرد، در غیر این صورت امکان خدمات‌دهی به کاربران ایرانی را نخواهد داشت.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در ادامه گفت: بحث کنترل فضای اینترنت با این هدف دنبال می‌شود که قوانین کشورمان را در کشورمان رعایت شود و اطلاعات مردم ایران به سرقت نرود. این طبیعی است که هر شرکتی بخواهد از زیرساخت‌ها و فضای کشور دیگر استفاده کند، باید به حقوق شهروندی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، مذهبی و حریم خصوصی مردم آن کشور احترام بگذارد، مانند دیگر شرکت‌ها، عوارض قانونی و مالیات پرداخت کند و در مرز‌های مجازی و جغرافیای سایبری کشورمان مطابق با قوانین و مقررات کشور رفتار کند.
او افزود: با پی‌گیری دولت شهید رییسی، طبق مصوبۀ اتحادیۀ جهانی مخابرات (ITU)، رگولاتور کشور نروژ (محل ثبت شرکت استارلینک) با قید «فوریت» باید خودش را با «آرتیکل هجده» تطبیق دهد. همچنین خبر خوب دیگر هم این‌که دو ماه دیگر مجدداً ITU میزان رعایت قوانین توسط استارلینک در ایران را بررسی می‌کند و در صورتی که ایران تخلف را اثبات کند، این شرکت مجازات خواهد شد.
وی توضیح داد: البته به‌طور کلی چیزی که واضح است، این است که گروهی از فعالان پشت پردۀ رسانه‌ها، حدود یک دهه است که با طرح بحث اینترنت ماهواره‌ای بلافاصله بعد از دستور رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ایجاد حکمرانی در فضای مجازی و خارج شدن این فضا از حالت ول کنونی، تلاش می‌کنند جلو هرگونه حرکت کشور به سمت استقلال و پیشرفت در این فضا را بگیرند. روزی اینترنت بالونی، روز دیگر اینترنت چمدانی و چند سالی است ترس از استارلینک را در دستور کار قرار داده‌اند، در حالی‌که هیچ‌کدام از این دروغ‌ها محقق نشد و ان‌شاءالله در آینده هم محقق نخواهد شد. مومن نسب در پایان یادآور شد: به اعتقاد بنده دشمن تا مجبور نشود، از چیزی که ما هم بتوانیم از آن چیز علیه خودش استفاده کنیم، علیه ما استفاده نمی‌کند و با این‌گونه حماقت‌ها راه را برای ورود ایران به مبحث حیاتی مدیریت دیوایس و تنظیم یک توافق بین‌المللی بین ایران، چین، روسیه و بسیاری از کشور‌های عدم تعهد به راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای بین‌المللی مستقل، هموار نمی‌کند!