شانزدهمین نمایشگاه سنگ ایران افتتاح شد
شانزدهمین نمایشگاه سنگ ایران افتتاح شد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن افتتاح شانزدهمین نمایشگاه سنگ ایران در شهرستان نیم‌ور محلات، بر تدوین سند توسعه در حوزه سنگ و رسیدن به چشم‌انداز صادرات 2 میلیارد دلاری در این حوزه تاکید کرد.

شانزدهمین نمایشگاه سنگ ایران، در شهرستان نیم‌ور محلات با حضور محمدعلی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی و محمد جلالی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
در این مراسم دهقان ‌دهنوی با اشاره به نقش بخش‌خصوصی در زمینه توسعه صادرات، گفت: شانزدهمین نمایشگاه سنگ ایران به‌عنوان یک نمایشگاه تخصصی، می‌تواند نقطه عطف تولید و صادرات سنگ در کشور باشد.
وی بر رفع تحریم‌های داخلی در مسیر توسعه صادرات پافشاری کرد و افزود: به نظر می‌رسد از ثروت عظیم در حوزه معدن، غافل شدیم این در حالی است که ثروت ما در بخش معدن کمتر از منابع نفتی نیست از این‌رو وقت آن رسیده است که در این حوزه بیشتر تمرکز کنیم.
معاون وزیر صمت با تاکید بر لزوم بازنگری در برخی مفاهیم از جمله خام‌فروشی، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در محصولات خام، بستر تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا را فراهم می‌کند؛ به باور بنده اگر سنگ خام را صادر و در ازای آن ارز و ماشین‌آلات معدنی وارد کشور کنیم می‌توان نتایج مثبتی آن را در فرآیند تولید مشاهده کنیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه وضع عوارض بر صادرات سنگ ضربه اساسی به بخش معدن وارد کرد، گفت: در حوزه تولید و صادرات سنگ باید در بخش‌های فناوری، نوآوری و برندسازی تمرکز بیشتری کنیم غفلت از این ۳ محور بدون تردید صادرات را باچالش جدی مواجه خواهد کرد.
به گفته دهقان دهنوی؛ نوآوری‌های جدید چهره صنعت را به‌سرعت تغییر داده است و اگر از این مهم غافل شویم قدرت رقابت در بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.
وی بر تولید رقابت‌پذیر در عرضه بازارهای بین‌المللی تاکید کرد و افزود: نوآوری و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید بازارهای جدید را پیشروی ما باز خواهد کرد. همچنین ایجاد کنسرسیوم‌ها که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان را کنار یکدیگر قرار می‌دهد می‌تواند در تصاحب بازارهای جدید به ما یاری برساند در این بین وزارت صمت به‌ویژه سازمان توسعه تجارت ایران، از هیچ اقدامی برای توسعه و تسهیل فرآیند صادرات فروگذار نخواهد بود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ترسیم چشم‌انداز صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه سنگ، گفت: ایران ۵ درصد تولید جهانی را در اختیار دارد اما سهم ما از این بازار کمتر از این عدد است؛ اگر سهم خود در بازارهای جهانی هم ردیف با تولید پیش ببریم باید صادرات ۲ میلیارد دلار در سال را محقق کنیم؛ این در حالی است که سال گذشته با صادرات ۱٫۵ میلیون تن سنگ حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کردیم.
وی خطاب به فعالان اقتصادی این حوزه، گفت: تدوین سند توسعه در حوزه سنگ الزامی است؛ من پیشنهاد می‌دهم برای تحقق صادرات ۲ میلیارد دلار در سال، برنامه بنویسید و هر آنچه از دولت می‌خواهید را اعلام کنید این انتظارات می‌تواند در قالب رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و …. نمود پیدا کند؛ در این بین وزارت صمت به‌ویژه سازمان توسعه تجارت ایران آماده است که توان خود را باهدف تسهیل صادرات بسیج کند.
دهقان دهنوی در پایان با اشاره به تقویت موقعیت ایران در کریدورهای جهانی، تصریح کرد: ایران به آب‌های آزاد و کریدورهای مهم تجاری دسترسی دارد و باید از آنها بیشتر بهره بگیرد ؛ در سفر اخیر خود به ارمنستان، موضوع چهارراه صلح از کریدور چابهار مطرح شد ارمنی‌ها خواستار ترانزیت کالاهای خود از این بندر شدند.