شاید تحقق راه آهن رشت – قزوین پس از وعده های فراوان و تاریخ های متعدد اعلام شده در خصوص بهره برداری از آن، به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی مطرح بود اما امروز با اهتمام دولت تدبیر و امید، سوت قطار در این استان شنیده می شود. گیلان، استانی است که گفته شده اولین […]
شاید تحقق راه آهن رشت – قزوین پس از وعده های فراوان و تاریخ های متعدد اعلام شده در خصوص بهره برداری از آن، به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی مطرح بود اما امروز با اهتمام دولت تدبیر و امید، سوت قطار در این استان شنیده می شود.
گیلان، استانی است که گفته شده اولین خط ریلی کشور را در سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی داشته و ممکن است بقایای این راه آهن در مسیر رشت به پیربازار و لوکوموتیو بخاری که بر روی آخرین قطعه چندمتری ریل، هنوز در داخل محوطه ادارهکل بنادر گیلان در انزلی خودنمایی می کند، تنها آثار به جا مانده در این مسیر باشد.
عده ای معتقدند ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره پهلوی اول همچنان مورد استفاده بوده اما پس از آن؛ گیلان سوت قطار و نشانی از خط های ریلی را به خود ندید؛ استانی که سرشار از ظرفیت های گوناگون است و گردشگری آن، ضرورت احداث قطار را دوچندان می کند و امروز نیز جلوه ای از این گردشگری بنا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی؛ در طولانی ترین پل ریلی کشور تجلی یافته؛ پلی که یک هزار و ۴۳۰ متر طول دارد و بر رودخانه سفیدرود بنا شده و عبور این خط ریلی از جنگل، کنار شالیزارها و مشاهده هزاررنگ این سرزمین تصاویری بی بدیل، رویایی و خاطره انگیز را برای گردشگران رقم می زند.
به گفته مصطفی سالاری استاندار گیلان؛ پس از راه اندازی اولیه راه آهن رشت – قزوین، این خط ریلی حدود دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قطار به صورت حمل بار فعالیت دارد و نیازهای کارگاهی این پروژه را تأمین میکند، خاطرنشان کرد: در ساخت راه آهن محدودیت شیب و قوس وجود دارد، عبور از البرز کار آسانی نیست و تفاوت جاده با ریل در محدودیت شیب، مسیر پروژه را با دشواری مواجه کرد با این وصف؛ با افتتاح رسمی و تردد مردم با قطار، طراحی و اجرای زیبای تونلها و پلهای متعدد در مسیر سختی این پروژه عظیم نمایان میشود.
به تصریح استاندار گیلان، ساخت راه آهن برای استفاده گیلانیان و سایر هموطنان تعریف شده و با افتتاح راه آهن در سال سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر و ۱۰ میلیون تن بار جابجا می شود.
طول راه آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است.
راه آهن گیلان، حلقه مفقوده تحقق کریدور شمال – جنوب
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در یکی از بازدیدهای خود از روند احداث ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین – رشت در منطقه فلکده رشت گفت که افتتاح این راه آهن، رونق اشتغال و کسب و کار را در گیلان در پی دارد و در توسعه و افزایش سرمایه گذاری منطقه موثر است.
به بیان محمدباقر نوبخت؛ با تکمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل می گیرد ضمن آنکه سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانیها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و میتوانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.
به تصریح معاون رئیس جمهوری، این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقیمانده از کریدور شمال – جنوب است و با توجه به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، این خط ریلی می تواند همزمان به سمت بندرانزلی نیز رفته و این ظرفیت بزرگی است که محموله های جمهوری آذربایجان و روسیه را از این مسیر به آنها برسانیم.
خط ریلی رشت – قزوین از افتخارات مهندسی کشور است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز معتقد است راه آهن رشت – قزوین از افتخارات مهندسی کشور بوده و با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب، خط ریلی مهمی محسوب می شود.
خیرالله خادمی در یکی از جلسه های شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با موضوع راه آهن تصریح کرد که برای خط ریلی قزوین – رشت؛ بیش از ۲۵ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل بزرگ طراحی و اجرا شده که به لحاظ حجم عملیات، جزو سنگین ترین و بزرگ ترین پروژه های ریلی و عمرانی کشور است.
وی موقعیت مکانی این پروژه به لحاظ وجود رشته کوه های البرز، ریزش های مقطعی ناشی از آن، وزش باد شدید و وجود سد منجیل را سبب کندی روند اجرای این پروژه ذکر کرد./ ایرنا