رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور، ذیل سیاستهای موزه در سازمان برنامه و بودجه کشور از طرحی میان این سازمان و وزارت علوم ذیل عنوان کمک به احداث مساجد، مرمت بناهای تاریخی و کمک به موزههای دانشگاهی در دانشگاه خبر داد و گفت: بنابراین ترتیبی داده شده تا در […]
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور، ذیل سیاستهای موزه در سازمان برنامه و بودجه کشور از طرحی میان این سازمان و وزارت علوم ذیل عنوان کمک به احداث مساجد، مرمت بناهای تاریخی و کمک به موزههای دانشگاهی در دانشگاه خبر داد و گفت: بنابراین ترتیبی داده شده تا در لایحه بودجه ۹۸ در قالب طرح تملک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به تجهیز موزههای دانشگاهی از کانال سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام کنیم. دکتر هادی جعفرینژاد اظهار کرد: موزه از شی محوری خارج شده و مخاطب محور شده است. بنابراین مخاطبشناسی نیز اهمیت پیدا کرده و باید توجه داشت که توجه به این بعد ما را به ورطه ابتذال نکشاند. وی ضمن تاکید بر وجود خط داستانی در موزه از طریق چیدمان اشیا و غیره، خاطر نشان کرد: در موزه از طریق خدماتی که به بازدیدکننده ارائه میشود، ارتباط مستقیم بین بازدیدکننده و آثار موزه به وجود آمده و یک تجربه لذتبخش برای مخاطب حاصل میشود.
بوروکراسی اداری مهمترین علت بیرغبتی سرمایهگذاری
مدیرکل اسبق میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با وجود شعار جذب سرمایهگذار در صنعت گردشگری کمتر شاهد حضور سرمایهگذاران به خصوص در حوزه کویر هستیم. سیفالله امینیان در خصوص گردشگری و چالشهای پیش روی این حوزه، اظهار کرد: وقتی در گردشگری به شکوفایی خواهیم رسید که بتوانیم زیرساختها را برای حضور سرمایهگذاران آماده کنیم و سرمایهگذار با آرامش و خاطری آسوده سرمایه خود را در حوزه میراث و گردشگری هزینه کند. وی افزود: منطقه شمال اصفهان بهویژه شهرهای آران و بیدگل کاشان و نطنز از بکرترین، زیباترین و طبیعیترین شاهکارهای جهان هستی را در خود جا دادهاند و جاذبههای این منطقه از کل جاذبههای کشورهای عربی خلیج فارس بیشتر است، اما ما شاهدیم که گردشگری که به این کشورها میرود و سودی که این کشورها میبرند با ما قابل مقایسه نیست.
ناشناخته بودن جایگاه موزههای دانشگاهی
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، رونق علم را در گرو اثرگذاری و نفوذ در لایههای مختلف جامعه دانست و گفت: از اقتضائات تحقق نظام نوآوری، موزههای دانشگاهی هستند که تاثیر بالای اجتماعی و نیز ارتباط تنگاتنگ علم و عامه را محقق میکنند. دکتر وحید احمدی با بیان اینکه مبنای نظام نوآوری اقتضائات خودش را دارد، اجزای پازل این نظام را مراکز نوآوری، پارکها و نیز موزههای دانشگاهی دانست و گفت: در تحقق این نظام که با نگرش جامع توسعه علمی شکل میگیرد، تلقی ما از دانشگاه نسل جدید آن به عنوان دانشگاه کارآفرین و نیز تاثیرگذاری بالای اجتماعی است. وی لازمه تاثیرگذاری بالای اجتماعی دانشگاه را ارتباط و تعامل با فهم مردم از علم و توسعه دانست و تاکید کرد: رونق علم در گرو اثرگذاری و نفوذ در لایههای مختلف جامعه است.