گزارش‌های اقتصادی و مالی نشان می دهد که امارت دبی با بحران روز افزون خود در مسیر تبدیل شدن به شهر ارواح قرار دارد. در منطقه لوکس و مجلل جمیرا در دبی، اجاره واحدهای مسکونی مجلل ۱۵ درصد نسبت به یک سال اخیر کاهش یافته است. این امر برخی را نگران کرده است. آنها معتقدند […]

گزارش‌های اقتصادی و مالی نشان می دهد که امارت دبی با بحران روز افزون خود در مسیر تبدیل شدن به شهر ارواح قرار دارد.

در منطقه لوکس و مجلل جمیرا در دبی، اجاره واحدهای مسکونی مجلل ۱۵ درصد نسبت به یک سال اخیر کاهش یافته است. این امر برخی را نگران کرده است. آنها معتقدند این کاهش نشانه ای از آن است که دستورالعمل امارت ثروتمند دبی برای موفقیت اقتصادی دیگر درست نیست.

 

در طول بیش از دو دهه، دبی به عنوان یکی از مهمترین مناطق جهان که از جایگاهی بین المللی برخوردار است، شکوفا شده است. این امارت منبع جذب افراد و اموال از سراسر جهان بوده است.

 

۹ سال پیش، دبی به برنامه نجات مالی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار از امارات نفت خیر ابوظبی نیاز پیدا کرد تا بتواند بحران بدهی های ناشی از سقوط قیمت های املاک را پشت سر بگذارد. اقتصاد دبی قدرت خود را بازیافت و از آن زمان با حمایت تجارت خارجی و گردشگری رشد کرد و خود را به مرکز اصلی خدمات تجاری در منطقه تبدیل کرد.

 

اما امروز دبی بار دیگر دوران دشواری را سپری می کند. قیمت املاک مسکونی نسبت به اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۵ درصد کاهش یافته و این کاهش همچنان ادامه دارد. بازار سهام نیز از آغاز سال جاری میلادی با ثبت بدترین عمکرد در منطقه، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 

بخش املاک در نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی نیز با کاهش روبرو بود؛ به گونه ای که میزان سرمایه گذرای ها در بخش ساختمان و املاک تجاری به میزان زیادی کاهش یافته است. ساختمان های دبی که با قیمت ۶۲۶ دلار برای هر متر مربع فروش می رفت؛ اکنون به کمتر از ۱۶۳ دلار برای هر متر مربع به فروش می رود.

 

این کاهش تقاضا به خاطر موج فروش املاک توسط اکثر سرمایه گذاران، سبب کاهش شدید املاک فروشی در دبی شده است. ساخت و سازی که ستون اقتصاد امارت دبی را تشکیل می دهد.

 

در برهه اخیر، بسیاری از تاسیسات گردشگری در دبی از هتل ها و بازارها و فروشگاه ها گرفته تا رستوران ها و کافه ها شاهد بسته شدن بوده است؛ این وضعیت می رود که شهر پول و تجارت جهانی را با سرعت در آینده نزدیک تبدیل به “شهر ارواح” کند.

 

دبی چهار هزار و ۷۲۲ مجوز جدید برای شرکت ها در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۶ درصد کاهش یافته است. سال ۲۰۱۶ میلادی سالی بود که میزان مجوزهای جدید به اوج خود رسید.

 

شاید این کاهش ها موقت و در نتیجه کند شدن اقتصادی منطقه خلیج فارس به خاطر کاهش قیمت های نفت باشد اما آمار دیگری وجود دارد که نشان می دهد برخی از محرک های سنتی برای رشد در دبی از قدرت لازم برخوردار نیستند و این چه بسا به معنای کاهشی بلند مدت باشد.

 

رشد جابجایی مسافر در فرودگاه بین المللی دبی بعد از ۱۵ سال رشد قدرتمند، به عدد صفر نزدیک شده است. این وضع چه بسا جایگاه دبی به عنوان مرکز مسافرت بین آسیا و اروپا را تضعیف کند.

 

منابع رسانه ای فاش کردند که کاهش شاخص های اقتصادی دبی به شرکت های هواپیمایی نیز رسیده است. شرکت های هوایی از جمله الاتحاد و ویژن اتلانتیک شماری از پروازهای خود را لغو کرده اند.

 

حسنین مالک رئیس جهانی تحقیقات سهام و راهبرد در موسسه اکسوتکس کاپیتال در دبی گفت: زمانی که امکان داشت تا افراد برای ثروت آفرینی به دبی بروند؛ چه بسا به پایان راه خود نزدیک می شود.

 

وی افزود: امارت دبی به طور روز افزونی به عنوان پایگاه ثروتمندان به شمار می رفت که تمایل داشتند از ثروت خود در سراسر جهان بهره ببرند.

 

مالک تصریح کرد: روشن نیست که آیا بخش های حمل و نقل و مناطق اقتصادی دبی قادر هستند که به رشد سریع خود به طوری ادامه بدهند که برای جذب شمار زیادی از افراد خارجی کفایت کند و آنها را برای حمایت از تقاضا دربازار املاک دبی حفظ کنند.

 

هر چند اداره توسعه اقتصادی دبی در بیانیه ای این هفته اعلام کرد که این امارت به جذب شرکت ها و سرمایه گذاران به عنوان یک مرکز رقابتی برای توسعه پایدار اقتصادی ادامه می دهد و آمار مجوزها نشان دهنده تداوم سرمایه گذاری در همه بخش های اقتصادی حیاتی در دبی است، اما اکثر رشد سال گذشته به خاطر افزایش زیاد هزینه های دولتی بوده است. این درحالی است که دبی درحال احداث تاسیسات زیربنایی برای میزبانی نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ است و بودجه دبی برای سال ۲۰۱۸ میلای به میزان ۱۹٫۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی ۱۵٫۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. دولت دبی قادر نیست که به افزایش هزینه ها با این سرعت برای مدت نامعلومی ادامه دهد.