ممنوع شدن دریافت نقدی عوارض آزادراهی و بازرسی مرتب جاده‌ها در آستانه نوروز
ممنوع شدن دریافت نقدی عوارض آزادراهی و بازرسی مرتب جاده‌ها در آستانه نوروز

  ماهور مهراد/ اگر برای انجام امور اضطراری خود در زمان شیوع کرونا، راهی جاده ها شده اید، حتما در برخی از آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض آزادراهی مواجه شده اید. حالا که تب ابتلا به این ویروس در کشور ما به تندی گراییده، لازم و ضروری است که به دلیل سرعت و قدرت […]

 

ماهور مهراد/

اگر برای انجام امور اضطراری خود در زمان شیوع کرونا، راهی جاده ها شده اید، حتما در برخی از آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض آزادراهی مواجه شده اید. حالا که تب ابتلا به این ویروس در کشور ما به تندی گراییده، لازم و ضروری است که به دلیل سرعت و قدرت انتقال ویروس یا تا اطلاع ثانوی مردم عوارض پرداخت نکنند و یا بهتر است که همه را الکترونیکی بپردازند. در این زمینه اگرچه رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور خبر از ممنوعیت دریافت نقدی عوارض آزادراهی کشور با هدف رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا داده اما از ابلاغ دستور تا عمل به آن در کشور ما طبق تجربه زیسته تک تک ما، راه درازی است. بنابراین در این شرایط لازم است که عمل به چنین دستورات و بخشنامه هایی با جدیت بیشتر تاکید و دنبال شود.
عبدالهاشم حسن نیا در ادامه گفته است: از روز شنبه ۱۷ اسفند، دستگاه کارتخوان در گیت‌های عوارضی آزادراه‌ها نصب می‌شود و رانندگان شخصاً و با کارت شتاب خود، عوارض را پرداخت می‌کنند. وی افزود: به منظور اجتناب از تماس مستقیم رانندگان، هنگام ورود رمز کارت‌های شتاب، اقلام بهداشتی از قبیل دستکش نایلونی یکبار مصرف، دستمال کاغذی و کیسه فریزر در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورت استفاده نکردن از کارت شتاب توسط رانندگان، شماره پلاک، کلاس خودرو و سایر مشخصات شناسایی خودرو ثبت می‌شود تا برای پیگیری وصول عوارض از طریق مراجع مربوطه استفاده شود.
این در حالی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز۹۹ ترس از انتقال بیشتر ویروس توسط هموطنانی که هنوز دستورات را جدی نگرفته و پا در سفر می گذارند، بیشتر می شود. بنابراین بهتر است که علاوه بر انجام پروژه های زیباسازی معابر شهری و برون شهری در استقبال از بهار، تدابیری اندیشیده شود تا اولا سفر با بستن مرزهای ورودی برخی از شهرهای شمالی و جنوبی بویژه، به راحتی ممکن نباشد و دوما بهتر است اگر امکان سفر وجود دارد، پرداخت عوارض به شیوه تماما الکترونیکی ممکن شود تا از تماس مستقیم با کارت بانکی یا پول که منابع مهم آلودگی هستند، خودداری به عمل آید. اما این در حالی است که پیش از ورود کوید۱۹ به کشور، عبدالهاشم حسن‌نیا گفته بود: به منظور سازماندهی فعالیت‌های گشت‌ها و تیم‌های نظارتی و کنترلی حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شیوه‌نامه فعالیت و شرح وظایف گشت راهداری و ترابری تدوین و برای اجرا به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف هستند با بهره‌گیری از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات موجود این شیوه‌نامه را با نسخه ابلاغیه قبلی با نام شیوه‌نامه گشت راهداری جایگزین کنند و فعالیت‌های تعریف شده در این چارچوب را از طریق ستاد اداره کل و ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌ها در اعزام و فعالیت جاری تمام گشت‌های راهداری و ترابری در حوزه استحفاظی خود رعایت نموده و گزارش‌های فعالیت‌های انجام شده را مستند سازی و در سامانه ملی ذیر بط ثبت نمایند.
رنیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هدف از این اقدام را افزایش بیش از پیش ایمنی جاده‌ها و حمل‌ونقل دانست و با اشاره به مهمترین وظایف گشت‌های راهداری و ترابری اظهار داشت: در حوزه راهداری، بازدید عمومی راه، شناسایی هرگونه تغییر در وضعیت راه شامل بروز اشکال، نقش و موارد پیش‌بینی شده در راه‌ها زیرساخت‌های مرتبط با آن همچون تغییر در وضعیت روسازی وابسته، تابلوها، علائم و تجهیزات ایمنی و ترافیکی و روستایی راه و زیرساخت‌های آن، وجود هر نوع جسم اضافی در سطح جاده، ایجاد موانع دید، تعمیرات وضعیت عوارض، حاشیه‌ای نظیر شانه‌ها، ترانشه‌ها، شیروانی‌ها و سایر موارد نظیر آب گرفتگی که ایمنی را با مخاطره مواجه می‌نماید و ده‌ها موارد دیگری در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم، رخدادهای ناشی از شرایط حفری و بارش‌ها در سطح جاده‌ها از جمله وظایف تعریف شده برای گشت‌های در حوزه راهداری می‌باشد. وی در خصوص گشت‌های یادشده در حوزه حمل‌ونقل نیز افزود: در بخش حمل‌ونقل مسافر کنترل‌های موردی حمل توقف اتوبوس‌ها جهت سوار و پیاده شدن مسافر، یا توقف غیرمتعارف و معطلی مسافرین و گزارش موارد تخلف، کنترل مورد عدم بارگیری یا تخلیه بار در خارج از پایانه‌ها زمانی که اتوبوس دارای مسافر است، رسیدگی موردی به امور مسافرین بنا به درخواست مسافران در طول سفر و تهیه گزارش تخلفات، سرکشی مورد به اتوبوس‌ها دارای مسافر و متوقف در حاشیه راه‌ها و تهیه گزارش تخلفات احتمالی، را در حیطه اختیارات و وظایف گشت‌های یاد شده برشمرد. حسن نیا همچنین گزارش و ثبت موارد مشهود رفتارهای پرخطر ترافیکی در محورها مانند سرعت غیرمجاز و مانورهای خطرناک، پارک و یا توقف در محل نامناسب و نظیر آن و بازدید از پایانه‌های مسافر و مجتمع‌های خدماتی رفاهی و شرکت‌های حمل و نقل و اطلاع از سلامت فرآیند خدمات از نظر کمی و کیفی و ارائه گزارش آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب توسط ادارات کل راهداری و به عنوان بخشی از دیگر وظایف محول شده به گشت‌های راهداری در حوزه مسافر است و در حوزه کالا نیز مشابه تمام موارد اعلام شده نیز به عنوان وظایف گشت‌های یادشده در این حوزه قرار گرفته است. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به چگونگی سازماندهی مأموریت گشت‌های راهداری و ترابری تصریح کرد: در استان‌ها سطح راه‌ها بر اساس سطح سرویس و نوع راه و میزان برخورداری هر استان در ۵ سطح آزادراه و بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و شریانی راه‌های فرعی و غیرشریانی، راه فرعی و روستایی درجه‌بندی و متناسب با آن، مأموریت گشت‌های راهداری و ترابری مشخص شده که در طول روز در ایام عادی و ایام خاص با خودروهای ویژه گشت‌ها که منقوش به آرم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند چه میزان از راه‌ها را پوشش دهند و خروجی گزارشات و عملکردشان نیز در سامانه‌های مرتبط ثبت و در صورت نیاز به اقدامات مقتضی، از سوی عوامل ذی‌ربط، رسیدگی و برطرف می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح گشت راهداری و ترابری از اول اسفند ماه که زمان ورود به ایام اوج سفرهای جاده‌ای است، این گشت‌ها با وظایف تعریف شده و در تعامل کاربران جاده‌ها و حمل و نقل عمومی، شاهد ارتقای ایمنی بیش از پیش سفرهای جاده‌ای به ویژه در ایام نوروز باشیم.