زهرا ایرانشاهی در سال ۹۷ و با ورود ایتیآر به ناوگان ایرانایر، عملیات پروازی این شرکت دچار تحول جدی شد. هواپیمایی مجهز و به روز که فرودگاههای کوچک ایران را به هم متصل کرده است حالا اما با تجهیز امکانات فنی و هواپیماهای جدید و همچنین رشد بخش تعمیرونگهداری به دستاوردهای قابل توجهی در زمینه […]
زهرا ایرانشاهی
در سال ۹۷ و با ورود ایتیآر به ناوگان ایرانایر، عملیات پروازی این شرکت دچار تحول جدی شد. هواپیمایی مجهز و به روز که فرودگاههای کوچک ایران را به هم متصل کرده است حالا اما با تجهیز امکانات فنی و هواپیماهای جدید و همچنین رشد بخش تعمیرونگهداری به دستاوردهای قابل توجهی در زمینه صنعت هوایی دست یافته است.
ایران ایر با داشتن ۴۴ هواپیمای فعال، بعد از شرکت هواپیمایی ماهان (۵۷ هواپیما)، بیشترین تعداد ناوگان را در ایران در اختیار دارد. این شرکت هواپیمایی که به دلیل تحریم های ظالمانه تعداد کمی از ناوگان خود را توانسته تعویض کند، حالا به لطف همین تحریم ها توانسته با کمک متخصصان داخلی در بخش تعمیرات و نگهداری هواپیما حرفی برای گفتن داشته باشد و به این طریق بتواند ناوگان خود را به روزرسانی کند.
طبق آخرین آمار تا سال ۲۰۱۵ میلادی، میانگین سنی ناوگان ایران ایر ۲۳ سال، یعنی دو برابر میانگین استاندارد بینالمللی بود، پس از برداشته شدن تحریم ها علیه کشور به مدتی کوتاه، این شرکت توانست اقدام به سفارش ۲۶۷ فروند هواپیمای جدید کند.
این در حالی است که در همان موقع مطرح شد که ایرانایر در حال بررسی خرید ۸۰ فروند جتهای منطقهای ۸۰ تا ۱۰۰ صندلی «میتسوبیشی ژاپن» است تا از آنها برای مسیرهای زیر چهار هزار کیلومتر استفاده کند. شرکت میتسوبیشی در این مذاکرات با همکاری دولت ژاپن شرکت کرده است و قصد دارد تا از تامین مالی تحت حمایت دولت ژاپن استفاده کند. جت ژاپنی که ایران ایر قصد خرید آن را داشت از پیشرفتهترین گزینههای حال حاضر جهان در کلاس هواپیماهای مسافربری زیر ۱۰۰ نفره است.
اگرچه چنین اقداماتی در هاله ای از تعویق زمانی قرار گرفته اند اما حالا با تغییر دولت در امریکا و همچنین رسیدن به یک صدای مشترک در سیاست داخلی، احتمال بسیاری برای بازگشت به برجام وجود دارد و با این اتفاق، در کنار توجه به رشد صنایع داخلی، می توان به آینده این شرکت بیش از حال حاضر و با وجود دستاوردها و پیشرفت های داخلی، امیدوار بود.
در همین زمینه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز خبر از پیشرفت قابل توجه این شرکت در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنعت داده است.
علیرضا برخور با اشاره به اینکه این قطعات تولیدی داخلی کاملا با استانداردهای بینالمللی تطابق دارد، تصریح کرد: مشتاقیم تا با این شرکت ارتباط بیشتری برای تولید قطعات مورد نیاز ایران ایر داشته باشیم. در این زمینه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بوده و در بحث تولید و استفاده از قطعات داخلی ایرانایر آماده هزینه کردن است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره بحث چابکسازی در ایرانایر و اقدامات انجام گرفته در این زمینه، گفت: با توجه به وجود یکسری مشکلات و همچنین با توجه به لزوم ایجاد تولید و افزایش درآمد، قطعا با پرداخت بدهیها چابکسازی و تغییر ساختاری در قدم بعدی خواهد بود.
گفتنی است که هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، در حال حاضر و پس از اینکه مسلم شد که ویروس کرونا تا مدت زمان طولانی تری مهمان کشورهاست و تنها با رعایت همه اصول بهداشتی می توان به پروازها ادامه داد، همچون گذشته به ۸۴ مقصد داخلی و خارجی در قاره اروپا و آسیا پرواز مستقیم دارند. شهرهایی چون پکن، مسکو، آتن، قاهره، بوداپست، دهلی، بیروت و … از مقصدهای این شرکت هواپیمایی است. انتظار می رود در پی لغو تحریم ها علیه ایران و خرید هواپیماهای تازه، مقصدهای این شرکت هواپیمایی، در آینده افزایش پیدا کند.
این شرکت به رغم وجود تحریم ها دارای کلاس های متنوع پروازی نیز هست. کلاس های پروازی در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بر اساس متغیرهای مختلفی تعریف می شوند که از لحاظ ارائه خدمات و شرایط متفاوت هستند.
کلاس های نرخی N,M,Q,V,Y در کابین اکونومی و کلاس های نرخی C,J در کابین هما کلاس برای مسافران عادی و کلاس نرخی O در کابین اکونومی برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است. کلاس های نرخی C,J ، جز مسافران کودک و نوزاد، برای دیگر مسافران هیچگونه تخفیفی در نظر نمی گیرد. درواقع تحریمهای پی در پی صنعت هوایی و شرکتهای هواپیمایی ایرانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، اگرچه امکان نوسازی ناوگان و استفاده از ناوگانی مدرن را از این شرکت گرفت، اما این شرکت با استفاده از هواپیماهای قدیمی در کنار ناوگان محدود و جدید خود برای پروازهایش استفاده کرد.
شرکت هواپیمایی ایران ایر با نام شرکت هواپیمایی ایران (هما)، در اسفند سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس شکل گرفت و اولین پرواز خود را در فروردین سال ۱۳۴۱ انجام داد.
ایران ایر به عنوان قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایرانی، تا پیش از تأسیس دیگر شرکت های هواپیمایی در ایران، انحصار کامل را در حوزه پروازهای داخلی در دست داشت. اما پس از تأسیس شرکت های هواپیمایی خصوصی – به دنبال سیاست های خصوصی سازی دهه ۷۰- این شرکت انحصار خود را در سفرهای داخلی و خارجی از دست داد و در رقابت با دیگر شرکت های هواپیمایی قرار گرفت. این موضوع سبب شد تا ایران ایر در سال های پایانی دهه هفتاد شمسی به یکی از مهم ترین ایرلاین های جهانی تبدیل شود و عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان را به دست بیاورد. ضمن اینکه یکی از ایمنترین، مدرنترین و پردرآمدترین شرکتهای هواپیمایی دنیا نیز به شمار میرفت.
در دهه ۹۰ شمسی با تصویب برجام، ای تی آرهای جدید وارد این شرکت شد و تحول جدی در زمینه دستیابی به ناوگان جدید ایجاد شد اما با آغاز دوباره تحریم ها این روند ادامه نیافت اما در زمینه تعمیرونگهداری از ناوگان در دست و همچنین ساخت داخلی قطعات و ادوات موردنیاز صنعت هوایی در طول سال های اخیر که مصادف با تحریم ها بود نیز تحولات قابل توجهی در ایران ایر ایجاد شده است.