رانندگی در ایران، با همه جای دنیا تفاوت دارد. رانندهها هم همینطور. اصلا معلوم نیست این حجم از عصبانیت و ناآرامی و خشونت و عدم تعادل در رانندگی از کجا میآید! سرعت و سبقت غیرمجاز یکی از بدیهیات رانندگی در ایران و لایی کشی و حرکات مارپیچ، نُقل هر خیابان و کوچه و پسکوچه […]
رانندگی در ایران، با همه جای دنیا تفاوت دارد. رانندهها هم همینطور. اصلا معلوم نیست این حجم از عصبانیت و ناآرامی و خشونت و عدم تعادل در رانندگی از کجا میآید!
سرعت و سبقت غیرمجاز یکی از بدیهیات رانندگی در ایران و لایی کشی و حرکات مارپیچ، نُقل هر خیابان و کوچه و پسکوچه است. رد شدن از چراغ قرمز که اصلا عین زرنگی محسوب میشود و راه ندادن به عابرین در هنگام عبور از خط عابر پیاده هم که یک اصل پذیرفته شده در بین رانندگان است. البته اگر بتوانید در حین رانندگی، در کنار شکاندن پسته و چک کردن فضای مجازی، به حرف بغلدستی تان هم گوش بسپارید و همزمان، یک چرت مبسوط هم بزنید که دیگر نور علی نور است و حتی شوماخر هم نمیتواند در برابر شما ادعایی هرچند کوچک داشته باشد. اصلا شوماخر کیلویی چند؟!
اینها که گفتم نه طنز بود و نه تعارف! اینها حقیقتیست که هر روزه در سراسر جادهها و خیابانهای ایران اتفاق میافتد.
فقط خدا نکند که این توصیفهای آشنا به گوش یک گردشگر خارجی برسد، آن وقت اگر قصد سفر به ایران را داشته باشد، که قطعا از آمدن به چنین آوردگاهی منصرف میشود و یا اگر هم به ایران آمده باشد، با اولین پرواز، ایران را به مقصد کشورش ترک میگوید.
اما واقعا چرا رانندگی در ایران، تا این اندازه وحشتناک، پرمخاطره و التهابآور است؟!
مگر قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران با سایر نقاط دنیا فرق دارد؟! مگر ایران، یک جزیره دورافتاده در گوشهای پرت از دنیاست که مردمش در رانندگی، شبیه به قبایل بدوی رفتار میکنند؟!
اصلا شاید به همین خاطر است که قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران، این چنین سختگیرانه نوشته میشود، هرچند که هنوز هم برخی معتقدند، این ضمانت اجراها باتوجه به حقایق فوقالذکر، آنچنان که باید و شاید ضامن اجرای آن نیست.
روزهای پایانی سال گذشته بود که رییس پلیس کشور از سامانه موبایلی آنلاین ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی که در اختیار ماموران راهور قرار خواهد گرفت، رونمایی کرد.
این رونمایی که در سیزدهمین همایش رؤسا و مدیران پلیس ناجا اتفاق افتاد، امکان ثبت تخلفات برای ماموران پلیس راهنمایی را فراهم میکند.
این سامانه همچنین امکان ثبت جرائم رانندگی به شکل مکانیزه را در اختیار ماموران قرار داده و پیشبینی لازم برای امنیت آن اتخاذ و کاربر با شناسه کاربری و رمز مختص به خود امکان ورود به این سامانه را پیدا میکند.
امکان ثبت پلاک خودروهای متخلف و همچنین استعلام آنلاین جریمه و نمره منفی پلاک، وارد کردن کد، جریمه، استعلام گواهینامه، تکمیل فرم جریمه، صدور برگه اخطاریه، استعلام خودروهای دارای دستور و… از ویژگیهایی است که برای این سامانه اعلام شده است.
هنوز دو ماهی از این خبر نگذشته بود که در روزهای گذشته، خبر جریمه صدهزارتومانی بابت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، توجه افکار عمومی به ویژه رانندگان متخلف را به خود جلب کرد.
سرهنگ مسعود جبارزاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص علت افزایش جریمه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی گفت: متأسفانه در هفته پایانی اردیبهشت ماه شاهد افزایش تخلف استفاده از تلفن همراه حین رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بودهایم و برخورد با این تخلف افزایشی سه برابری داشته است.
جبارزاده همچنین توصیه کرد: از آنجایی که استفاده از تلفن همراه حین رانندگی نقش بسزایی در بر هم خوردن تمرکز رانندگان داشته و طبیعتا احتمال تصادف را افزایش میدهد، توصیه میشود رانندگان محترم حین رانندگی به هیچ وجه از تلفن همراه استفاده نکنند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یادآور شد: ارتکاب این تخلف یک میلیون ریال جریمه برای فرد خاطی در پی دارد و در سرعت بالای ۶۰کیلومتر برای رانندگان خودروهای عمومی ۵ نمره منفی و برای رانندگان خودروهای شخصی ۳ نمره منفی خواهد داشت.
هرچند که افزایش جرائم رانندگی به عنوان اهرم فشار در برابر رانندگان متخلف امری مهم و حیاتیست، اما حقیقت این است که به جای نگاشتن قوانین سختگیرانه باید در فکر جدی انگاشتن همین قوانین موجود باشیم و تا زمانی که فرهنگ رانندگی در ایران اصلاح نشود، حتی نگاشتن کتاب یاسای راهنمایی و رانندگی نیز کمکی به بهبود وضعیت رانندگی در ایران نخواهد کرد.