یک سقوط مرگبار سبب شد به چهره یک پل تاریخی حصاری ایجاد شود حصار یا ایمن‌سازی که در طول زمان اگر دوام داشته باشد سبب می‌شود نسل بعدی تصور این را کند که نرده جزئی از بنا بوده است. ایمن‌سازی که در ماهیت همان حصاری است که قرار است در دهانه‌های پل تاریخی سی‌وسه پل […]

یک سقوط مرگبار سبب شد به چهره یک پل تاریخی حصاری ایجاد شود حصار یا ایمن‌سازی که در طول زمان اگر دوام داشته باشد سبب می‌شود نسل بعدی تصور این را کند که نرده جزئی از بنا بوده است.

ایمن‌سازی که در ماهیت همان حصاری است که قرار است در دهانه‌های پل تاریخی سی‌وسه پل جا خوش کند، حصاری که در ابتدای یک نرده چوبی به صورت آزمایشی بر پیکر یک دهانه جا خوش کرد و همین واکنش‌های انتقادی کارشناسان میراث فرهنگی را به سمت خود برد، نرده‌ای که چهره‌ و نمای خوبی به پل نداد.

 

واکنش‌های کارشناسان میراث فرهنگی و معماری حاکی از آن بود که ایمن‌سازی نباید چهره و ماهیت پل را تحت‌الشعاع قرار دهد و این سبب شد تا طرح بعدی مطرح شود. اگر چه طرح بعدی نیز پس از گذشت زمان طولانی مطرح شد و تائید آن نیز ماه‌ها طول کشید تا این که مدیرکل میراث فرهنگی خبرداد یک طرح ایمن‌سازی جدید به مواد فلز و کابل بر روی یکی از دهانه‌های پل تاریخی سی‌وسه پل نقش بسته است.

 

 

اجرای مرحله نخست طرح ایمن سازی سی و سه پل

طرحی که در نگاه نخست بیشتر شبیه به حصارهای جداسازی مرزها است؛ فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مورد این طرح گفت: ایمن‌سازی رواق‌ها و هم‌چنین ایمن‌سازی مسیر تردد گردشگران پس از بحث و بررسی و تائید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان امروز در حالی به مرحله اجرا رسید که پس از مطالعات انجام شده و بازدید میدانی، مشخص گردید، کف سازی دهانه ها در مرمت های دهه پنجاه خورشیدی به صورت بتنی اجرا شده است.

 

وی افزود: با تائید کارشناسان ارشد عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اجرای طرح ایمن‌سازی سی‌وسه پل که شامل اجرای ستون‌های طرح ایمن سازی در کف رواق‌های سرپوشیده است و هیچ‌گونه مداخله‌ای در اصل بنا به وجود نیاورده است، همچنین استفاده از سیستم کابلی نیز کمترین تاثیر دیداری و مداخله سازه‌ای و بیشترین ضریب ایمنی را ایجاد نموده است‌.

 

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان بیان کرد: طرح ایمن‌سازی مذکور با توجه به نیازهای کنونی جامعه انجام شده است، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، طرح مذکور را که بیش از ۳ ماه بر روی آن بررسی انجام شد را از ۲۰۰ دهنه طبقه دوم پل صرفا بر روی یک دهنه از پل انجام داده تا کارشناسان، صاحبنظران و دوستداران میراث فرهنگی با بررسی‌های خود نظرات تکمیلی خود را به این اداره کل ارسال نمایند، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، آماده دریافت هرگونه پیشنهاد در این زمینه از سوی دوستداران میراث فرهنگی است.

 

کابل‌های ارتجاعی به عابران هشدار می‌دهد

 

به گفته علی محمد فصیحی مسئول کمیته پایش پل‌های تاریخی اصفهان طرحی که اکنون بر روی یکی از دهانه‌ها نصب شده پس از گذشت ۲ سال برگزاری جلسه‌های بسیار و همفکری‌هایی که در این زمینه با متخصصان، طراحان و صاحب‌نظران انجام شده و  پس از پالایش طرح‌های مختلف و بررسی آن‌ها این نتیجه حاصل شد که این طرح بهترین و پخته‌ترین طرح است که در سایت های مختلف جهانی در نقاطی که می‌توانست آسیب‌زا باشد اجرا شده و تجربه های جهانی آن وجود دارد.

 

وی می‌گوید: در این طرح، ستون های فلزی برای دیده نشدن از سمت رودخانه و از سمت عرشه پل، در پشت جرزهای پل قرار گرفته‌اند و نوع بارگذاری آن‌ها نیز با توجه به مرمت‌هایی که در دهه ۵۰ شکل گرفته بود و کف‌سازی بتنی در قسمت پیاده‌روها انجام شده بود این ستون‌ها نیز بر روی همان بتن‌ها کار گذاشته شدند تا خود پل آسیب نبیند و کمترین مداخله در پل انجام شود. این سیستم کابلی کمترین تاثیر دیداری و مداخله سازه‌ای و بیش‌ترین ضریب ایمنی را ایجاد کرده است.

 

به گفته فصیحی در این طرح به وسیله ۲ ستون فلزی کابل‌هایی به صورت افقی به یکدیگر ارتباط داده شده که این کابل‌ها علاوه بر اینکه حالت حفاظتی دارد ارتجاعی است یعنی اگر کسی به این کابل‌ها برخورد کند حالت ارتجاعی آن باعث بازگشت شخص می شود تا به وی آسیب نرسد.

 

سهراب کریمی کارشناس مرمت در مورد ایمن‌سازی‌های این مدت سی‌وسه پل گفت: ایمن‌سازی در هر صورت یک اضافه به بنا است، ممکن است این طرح تاثیر دیداری کمتری نسبت به طرح قبل داشته باشد اما باز هم به عنوان یک اضافه در بنا است.

 

وی افزود: در هر صورت جان مردم هم مهم است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که دهانه پل مکانی برای سلفی گرفتن نیست بسیاری از افراد نکات مهم ایمنی را رعایت نمی‌کنندو یا خانواده‌ها از فرزند خود مراقبت ویژه را ندارند و این سبب می‌شود یک بنای تاریخی دستخوش تغییرات شود.