بنفشه نیک‌بخت اغلب افراد موفق دید متفاوتی نسبت به انتقادهای سازنده دارند، آن‌ها انتقاد را دلیل اصلی هیجان مردم نسب به یک محصول و عاملی برای پیشرفت می‌دانند. اجتناب از شکست امکان‌پذیر نیست و حتی موفق‌ترین افراد نیز بارها و بارها شکست را تجربه کرده‌اند. در ادامه‌ طرز تفکر پنج نفر از نابغه‌های دنیا را […]

بنفشه نیک‌بخت

اغلب افراد موفق دید متفاوتی نسبت به انتقادهای سازنده دارند، آن‌ها انتقاد را دلیل اصلی هیجان مردم نسب به یک محصول و عاملی برای پیشرفت می‌دانند. اجتناب از شکست امکان‌پذیر نیست و حتی موفق‌ترین افراد نیز بارها و بارها شکست را تجربه کرده‌اند. در ادامه‌ طرز تفکر پنج نفر از نابغه‌های دنیا را می خوانیم.

نلسون ماندلا: او گفته است از تمام اشتباهات خود در زندگی درس گرفته و با هر تجربه پیشرفت کرده است. ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: «چیزی که تو را نمی‌کشد، قوی‌ترت می‌کند» نسلون ماندلا نیز در جمله‌ای مرتبط گفته است: من هیچ‌موقع شکست نمی‌خورم، یا برنده می‌شوم یا چیزهای جدید یاد می‌گیرم.

مایکل جردن: او در سخنرانی تالار مشاهیر گفت در دوران دبیرستان از تیم بسکتبال مدرسه اخراج شده و بابت این موضوع بسیار ناراحت بوده است. او حتی بعد از تمام موفقیت‌هایی که در سال‌های بعد کسب کرده از جمله پیوستن به NBA و برنده شدن در ۶ مسابقه‌ی قهرمانی، هنوز هم طعم تلخ اولین شکست بزرگ خود را از یاد نبرده بود. او گفته است: من در حرفه‌ی کاریم بیش از ۹ هزار پرتاب اشتباه داشته‌ام. در ۳۰۰ بازی شکست خورده‌ام. ۲۶ بار برای پرتاب ضربه‌ی سرنوشت‌ساز بازی انتخاب شدم و شکست خوردم. من بارها و بارها در زندگی شکست خورده‌ام و همین دلیل اصلی موفقیت من است.

جی‌کی رولینگ: نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های هری پاتر از شکست برای انگیزه استفاده کرده است. معروف‌ترین کتاب او بارها و بارها توسط ناشران مختلف رد شد اما امروزه به‌عنوان یکی از ثروتمندترین زنان دنیا شناخته می‌شود. او گفته است: محال است شخصی بدون شکست زندگی کند. مگر اینکه به حدی محتاطانه عمل کند که به صورت پیش‌فرض فردی شکست خورده است و نمی‌توان نام آن را زندگی کردن گذاشت.

ایندرا نویی: ایندرا نویی، مدیرعامل شرکت پپسی، شخصی است که از کنار انتقادهای سازنده به سادگی عبور نمی‌کند. ایندرا نویی می‌گوید:همیشه صحبت‌ها و اعمال دیگران را مثبت تعبیر کنید. با این کار حتی خودتان هم از دیدی که نسبت به آن شخص یا موضوع مطرح شده پیدا می‌کنید، تعجب خواهید کرد.

رید هافمن: رید هافمن، ‌بنیان‌گذار شرکت لینکدین شکست خوردن را تضمینی بر نوآوری می‌داند. او می‌گوید:اگر بابت اولین نسخه از محصولی که ارائه داده‌اید خجالت‌زده نیستید یعنی محصول خود را دیر به بازار عرضه کرده‌اید.