جمله: همه ساله شهرها و کشورهای مختلف نمایشگاه های مختلفی برگزار می کنند، نمایشگاه هایی که می تواند افراد زیادی را به سمت خود جلب کنند. یکی از قابل توجه ترین نمایشگاه ها، مربوط به نمایشگاه های گردشگری است که متولیان، سرمایه گذاری های فراوانی بر آن می کنند. اما هدف از برگزاری […]
جمله: همه ساله شهرها و کشورهای مختلف نمایشگاه های مختلفی برگزار می کنند، نمایشگاه هایی که می تواند افراد زیادی را به سمت خود جلب کنند. یکی از قابل توجه ترین نمایشگاه ها، مربوط به نمایشگاه های گردشگری است که متولیان، سرمایه گذاری های فراوانی بر آن می کنند. اما هدف از برگزاری نمایشگاه های گردشگری چیست؟! جالب است بدانید که این نمایشگاه ها تاثیرگذاری بی نظیری روی کسب و کار شرکت ها دارد و می تواند منجر به قدرتمند شدن و معروفیت آن ها شود! این نمایشگاه های گردشگری فرصت بسیار مناسبی برای کشورهای کمترشناخته شده است تا پتانسیل و توانایی های گردشگری کشور خود را به نمایش بگذارند. در این نمایشگاه ها فرصت های شغلی بسیاری هم مطرح می شود از این رو مراجعه کنندگان بسیاری مشتاق به حضور در آن ها هستند. در این میان نمایشگاه های خارجی یکی از بهترین فرصت ها برای شناساندن جاذبه های گردشگری و فرهنگی کشورهای شرکت کننده است.
حضور در نمایشگاه های خارجی برای فعالان گردشگری فرصت مناسبی است. فرصتی که می تواند تعاملات و بازخوردهای مثبت زیادی برای کشور و صنعت گردشگری کشور ایجاد کند. در این میان کشور ما از میان ۱۱ نمایشگاه گردشگری خارجی که برای شرکت در آنها سیاستگذاری کرده بود، تنها در ۴ نمایشگاه حاضر شده است. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که این مسئولیت را به یک شرکت دولتی تحویل داده، اعلام کرد: امور نمایشگاهی را متوقف نمیکند و روی حضور ایران در بازارهای جدید که هدف گردشگری نیستند، از جمله اشتوتگارت آلمان و و ورشوی لهستان متمرکز میشود.
در اردیبهشت امسال، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طی نامهای مسئولیت برپایی پاویون ایران در ۲۰ نمایشگاه بینالمللی در کشورهای هدف گردشگری را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار کرد. در آبان ماه نیز معاونت گردشگری طی نامه دیگری تمام امور نمایشگاهی گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و مسئولیت آن را به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی محول کرد. اقدامی که علتش نامشخص بود و باعث فرصت سوزی ایران شد ونتوانست در نمایشگاههای JATA ژاپن، CITM چین و دهلی هند حضور پیدا کند.
در همین زمینه مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به ایسنا گفته، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو ماه قبل طی نامهای به امضای معاون گردشگری، مسئولیت نمایشگاههای بیستگانه کشورهای هدف گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرد. این اتفاق نیمه سال رخ داد، درحالیکه تاریخ تعدادی از این نمایشگاهها گذشته بود، چندتایی مانده بود که مسئولیت آن به یک شرکت دیگر واگذار شد.
به گفته عبادرضا اسلامی، دو جلسه درباره نمایشگاه فیتور اسپانیا برگزار شد تا سرانجام با صلاحدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شد مسئولیت غرفه ایران در این نمایشگاه استثنائا با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد اما پس از آن، غرفه ایران در سایر نمایشگاههای گردشگری کشورهای هدف مد نظر وزارتخانه را شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار کند.
اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کانون، فعالیتهای نمایشگاهی را متوقف میکند و به سایر ماموریتهای خود میپردازد؟ اظهار کرد: فعالیت نمایشگاهی را متوقف نمیکنیم. نمایشگاههای دیگری را برای سال ۹۹ پیشبینی کردهایم که جزو بازارهای هدف گردشگری ایران نبودهاند، از جمله نمایشگاههای گردشگری اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان و یا نمایشگاههای صنایع دستی مونیخ آلمان و فلورانس ایتالیا.
وی توسعه فروش آنلاین صنایع دستی و ایجاد بازار ایرانی را نیز از اصلیترین برنامههای کانون دانست و افزود: در راستای این ایده، فروشگاه صنایع دستی خیابان ویلا در تهران درحال آمادهسازی است. برنامه کانون مبتنی بر این است که از تولید تا فروش صنایع دستی در خارج از کشور را پیگیری کند. مدل اجرایی این ایده آماده شده که به هیات مدیره کانون ارائه خواهد شد. این طرح از اصلیترین برنامههای ما است.
وظایف کانون جهانگردی
و اتومبیلرانی
ترجمه و تبدیل گواهینامههای رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بینالمللی، ارائه پلاک ترانزیت، صدور کارتهای معرفینامه بینالمللی، دفترچههای کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان، ایجاد دفاتر اطلاعرسانی ایرانگردی در داخل و خارج از کشور، تاسیس باشگاه و عضوگیری در راستای اهداف کانون و ایجاد هماهنگی.
ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی، تدوین و اجرای برنامههای آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراکز آموزشهای علمی و کاربردی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف صنعت توریسم، استراحتگاهای بینراهی، گسترش زیر ساختها وخدمات جانبی گردشگری و جهانگردی از طریق ایجاد مراکز اقامتی در شهرها، اردوگاه (کمپینگ).
برگزاری همایش، سمینار و جلسات مشاوره با هدف کسب تجارب لازم بهمنظور پویایی هر چه بیشتر در صنعت توریسم، تهیه، تدوین و انتشار مجلات، کتب، راهنماهای جهانگردی و گردشگری به زبانهای مختلف، تهیه و توزیع نقشه جغرافیا، فیلم و نقشه راههای کشورها، تسهیل در تردد جهانگردان و ارائه خدمات مشاوره و کمکهای قضایی برای جهانگردانی که در داخل کشور دچار حادثه اتومبیل میشوند.