به گزارش «جمله» پیشتر علی عبادی، سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان البرز به خبرگزاری ایسنا گفته بود:«هزینه سفرهای داخلی نیز افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال قبل داشته و همین مساله باعث شده بسیاری از مردم با تردید به مقوله سفر نگاه کنند. گرانی بنزین، تحریمها، شرایط نامناسب اقتصادی ، پایین […]
به گزارش «جمله» پیشتر علی عبادی، سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان البرز به خبرگزاری ایسنا گفته بود:«هزینه سفرهای داخلی نیز افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال قبل داشته و همین مساله باعث شده بسیاری از مردم با تردید به مقوله سفر نگاه کنند. گرانی بنزین، تحریمها، شرایط نامناسب اقتصادی ، پایین آمدن قدرت خرید مردم بر تعداد سفرهای خانوارهای ایرانی تاثیر گذاشته است.»
طرح سهمیهبندی بنزین در دولت نهم و دهم نیز اجرا شد، اما در کنار آن سهمیهای نیز برای بنزین سفر اختصاص یافته بود. اکنون تخصیص این سهمیه در هالهای از ابهام قرار دارد و هنوز معلوم نیست وزارت میراث فرهنگی که متولی سفر مردم است، در این خصوص پیگیری جدی انجام میدهد یا خیر.
با گران شدن سفرهای هوایی در سالهای اخیر، بسیاری از اقشار کمدرآمد و دارای درآمد متوسط با خودروهای شخصی اقدام به سفر میکردند، اما اکنون با ۳ برابر شدن قیمت بنزین آزاد، اگر سهمیهای برای سفر مردم در نظر گرفته نشود، آمار سفرهای داخلی نیز کاهش خواهد یافت و حذف سفر از زندگی نیز پیامدهای اجتماعی و روانی متعددی خواهد داشت.
ایسنا در این زمینه نوشت: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشتر و در روزهایی که اخباری مبنی بر پیگیری او از وزیر نفت برای تخصیص سهیمهای با عنوان «بنزین سفر» منتشر شده بود، گفته بود که چنین درخواستی نداشته و اصلا نامهای درباره اختصاص اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته است.
علیاصغر مونسان درباره اینکه قرار است این وزارتخانه به عنوان متولی سفر پیگیری این موضوع باشد هم پاسخی کلی داده بود و گفته بود: «سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم.»
طبق آخرین دادههای مرکز آمار ایران، بیشترین سفر ایرانیها با خودروی شخصی انجام میشود. در بهار سال ۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شد که با احتساب ۱۳ میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایهای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص میشود.
همزمان با کاهش رونق گردشگری داخلی، امیر پویان رفیعی شاد، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز در گفتگو خبرگزاری آنا تخمین زده بود که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تورهای خارجی پس از رخداد سانحه ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی سفرشان را به ایران تعلیق و یا لغو کردهاند. آقای رفیعی شاد در خصوص دوره زمانی تاثیرگذاری این سانحه هوایی بر گردشگری ایران گفته بود که بهجز گردشگران عراقی، برنامهریزی تورهای گردشگری خارجی بازدیدکننده از ایران، معمولاً یکساله است و در این چارچوب اکثر سفرهای خارجیها برای ماههای اردیبهشت و مهر تدارک دیده میشود.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران سپس تصریح کرده بود که با وجود لغو بسیاری از سفرهای خارجیها به ایران طی روزهای اخیر، تأثیر اصلی رویدادهای اخیر در سال آینده بروز خواهد کرد.
مرکز آمار: حملونقل ۱۴.۷٪ گران شد
جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز به خبرگزاری ایرنا گفته که ابطال رزرو مسافران داخلی پس از سهمیهبندی بنزین و مسافران خارجی پس از حوادث اخیر خسارت سنگینی به اقامتگاهها وارد کرده است.
آقای حمزهزاده در این گفتگو به بررسیهایی اشاره کرده که نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد رزرو گردشگران اروپایی و آمریکایی تا نوروز سال ۱۳۹۹ لغو شده است.
حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از لغو سفر درمانی گردشگران عربی به این استان خبر داده و گفته است، در حال حاضر تنها ۵ درصد هتلها پر شدهاند که به مثابه وقوع یک فاجعه است.
اما آن گونه که فعالان صنعت گردشگری تاکید دارند، خسارتهای وارد شده به این صنعت به لغو تور و اقامتگاه محدود نمیشود و لغو یا تعلیق آن نیست و افزون بر اتلاف تمامی هزینههای بازاریابی و ایجاد زیرساختها در سطح کلان نیز با افت ورود ارز بخشی از رونق اقتصادی کشور کاهش مییابد.
به عنوان نمونه، مطابق اعلام پیشین سیاوش امیرمکری، رييس شركت فرودگاههای ایران درآمد حاصل از پروازهای عبوری در آسمان ایران طی سال ۱۳۹۷، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
با وجود ادامه پرواز شرکتهای هواپیمایی ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرکت آلمانی لوفتهانزا و شرکتهای تابعه آن از جمله هواپیماییهای اتریش، سوئیس و بروکسل پروازهای خود به مقصد ایران را تا فروردین ماه آتی لغو کردهاند و مسیر پروازهای خود را از فراز ایران تغییر دادهاند.
پیشتر هواپیمایی ایرفرانس و کیالام نیز تحت تاثیر تحریم های آمریکا، پروازهای خود به شهرهای مختلف ایران را متوقف کرده بودند. بنابراین گذشته از محدودیت موجود برای انجام تورهای اروپایی و آمریکایی به مقصد ایران، درآمد این کشور نیز از محل ورود گردشگر خارجی و پروازهای عبوری از آسمان ایران فعلا محدود شده است.
مطابق اعلام پیشین علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، ایران در سال ۱۳۹۷، ۱۱.۸ میلیارد درآمد ارزی از محل گردشگری داشته و در ۴ ماه نخست سال جاری خورشیدی نیز ورود گردشگر خارجی به ایران ۵۰ درصد افزایش یافته بود.
البته برخی کارشناسان با استناد به دادههای مرکز آمار ایران معتقدند که این رشد بیش از هر عامل دیگری متاثر از ارزان شدن سفر به ایران بوده، به طوری که مطابق این دادهها هزینه سفر هر گردشگر خارجی به ایران به ازای هر ده روز از ۱۲۰۰ یورو در سال ۱۳۹۷ به ۶۰۰ یورو در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. اما این مزیت هزینهای با ریزش شمار گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران مصادف شده است. چنان که خبرگزاری ایلنا به نقل از حرمتا… رفیعی، رئیس انجمن صنفی خدمات مسافری و جهانگردی خبر داد که پس از ساقط شدن هواپیمایی اوکراینی، ۱۰۰ درصد تورهای ورودی از آمریکا و کانادا، ۸۰ درصد تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه، ۶۰ درصد تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد و ۶۰ درصد تورهای ورودی از آسیا به ایران را لغو شدهاند.
تمدید تعلیق پروازهای لوفتهانزا و هواپیمایی اتریش
با این وجود، ولی تیموری، معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران با زیر سوال بردن صحت آمار لغو ۷۰ درصدی تورهای گردشگری به مقصد ایران به خبرگزاریها گفته است:«ما از این مسائل زیاد داشتهایم؛ مانند خروج آمریکا از برجام و یا پرواز پهپادها، ولی تمام این مسائل را حل کردهایم.»
بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد روز چهارشنبه ۸ ژانویه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران توسط سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. در پی این رخداد آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا و اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده به شرکت های هواپیمایی توصیه کردند تا برای حفظ امنیت پروازهای مسافربری از ورود به حریم هوایی ایران اجتناب کنند.