شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید فروش خودرو در بزرگترین بازار خودروی جهان شده است. اتحادیه خودروهای سواری چین اعلام کرده فروش در ماه فوریه و در اوج گسترش ویروس، ۹۲ درصد کمتر از سال گذشته بود. ادامه این کسادی برای کارخانهای مانند جنرالموتورز که چهل درصد از محصولاتش را در چین میفروشد، کمرشکن […]
شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید فروش خودرو در بزرگترین بازار خودروی جهان شده است. اتحادیه خودروهای سواری چین اعلام کرده فروش در ماه فوریه و در اوج گسترش ویروس، ۹۲ درصد کمتر از سال گذشته بود. ادامه این کسادی برای کارخانهای مانند جنرالموتورز که چهل درصد از محصولاتش را در چین میفروشد، کمرشکن است.
هشتاد درصد از خودروسازی جهان به تولید قطعه در چین وابسته است و تعطیلی کارخانهها در این کشور باعث شده در تولید و فروش خودرو در جهان وقفه ایجاد شود. اتحادیه صنعت خودروی آلمان پیشبینی کرده که فروش در این کشور در سال ۲۰۲۰ شش درصد کاهش یابد. فیات-کرایسلر هم گفته که ناگزیر است یکی از کارخانههای خود را در اروپا تعطیل کند. نیسان و هیوندای هم به خاطر نرسیدن قطعه، مجبور شدند کارخانههای خود را در کره جنوبی تعطیل کنند.
با گسترش ویروس کرونا به کرهجنوبی و ابتلای یک کارگر هیوندای به ویروس، این شرکت اعلام کرد یک کارخانه خود را در شهر اولسان تعطیل کرده است. پس از چین، بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی گزارش شده است.
تنها چند روز مانده به آغاز نمایشگاه خودروی ژنو، برگزاری این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. با وجود هراس از گسترش ویروس کرونا در اروپا، برگزارکنندگان نمایشگاه اصرار داشتند نمایشگاه برگزار شود. خودروسازان هم که با هزینه زیاد غرفههای خود را آماده کرده بودند، قرار بود برای احتیاط با حداقل پرسنل به نمایشگاه بیایند. اما پس از تصمیم دولت سویس برای ممنوع شدن هرگونه مراسم با حضور بیش از هزار نفر، چارهای جز تعطیل کردن نمایشگاه نبود.
نمایشگاه خودروی ژنو یکی از قدیمیترین و مهمترین رویدادهای صنعت خودرو است که از سال ۱۹۰۵ هر سال برگزار میشود. آخرین بار این نمایشگاه به دلیل جنگ جهانی دوم تعطیل شده بود.
قرار بود نودمین دوره نمایشگاه با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت از امروز به مدت ۱۰ روز برگزار شود. سال گذشته ۶۶۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و پیشبینی میشد برگزاری آن امسال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون فرانک سویس (۲۰۵ تا ۲۵۶ میلیون دلار) درآمد ایجاد کند.
با اعلام خبر تعطیلی نمایشگاه، خودروسازان به سرعت برای یافتن راهی برای معرفی ماشینهای جدید خود دست به کار شدند. بامو و مرسدس-بنز اعلام کردهاند که مدلهای خود را در مراسمی که در اینترنت به طور مستقیم پخش میشود رونمایی خواهند کرد.
بیش از ۸۵ هزار نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شدهاند. بیشترین مبتلایان در چین هستند که انتقال ویروس از آنجا آغاز شد. این ویروس تاکنون جان بیش از سه هزار نفر را گرفته است. ماه گذشته و با گسترش سریع ویروس در چین، برگزاری نمایشگاه خودروی پکن هم به تعویق افتاد. قرار بود این نمایشگاه در ماه آوریل برگزار شود.
دیاس، سازنده محصولات لوکس گروه خودروسازی پیاسای، مدل جدید خود، دیاس ۹ را معرفی کرد. این ماشین اولین سدان خودروساز فرانسوی است و قرار است در چین تولید شده و از آنجا به سراسر جهان صادر شود.
این سومین مدلی است که ویژه مارک دیاس طراحی میشود. دیاس در دو سال گذشته دو مدل شاسی بلند به بازار عرضه کرده است. دیاس۹ با محصولات مشابه کارخانههای بامو، آئودی، بنز و لکسوس رقابت میکند.
طراحان دیاس با ترکیب کردن محافظهکاری ماشینهای لوکس آلمانی و تهور خودروهای لوکس ژاپنی، فرمی منحصر به فرد خلق کردهاند که اگرچه از زاویههایی به ماشینهای رقیب شبیه است، اما شخصیت ویژه خود را دارد.
دیاس۹ از نظر فنی اشتراک زیادی با پژو ۵۰۸ دارد. قوای محرکه ماشین هیبرید-الکتریکی است و میتواند با نیروی باتریاش بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر حرکت کند. از جمله امکانات لوکس ماشین سیستمی است که با رصد مسیر، کمکفنرها را با توجه به وضعیت سطح جاده تنظیم میکند.
چین مهمترین بازار دیاس۹ است. با اینکه فروش ماشینهای سدان در جهان رو به کاهش است، این مدل در چین هنوز طرفدار دارد. دیاس قرار است سه مدل جدید دیگر هم به محصولاتش اضافه کند. این شرکت سال گذشته با ۱۷ درصد افزایش فروش، ۶۲ هزار دستگاه ماشین در سراسر جهان فروخت.
جدیدترین محصول سیتروئن، یک ماشین الکتریکی است که با الهام از مدل ۲CV یا ژیان طراحی شده است. کارخانه فرانسوی میگوید همانطور که مدل ۲CV میلیونها نفر را در قرن بیستم ماشیندار کرد، مدل امی (Ami) هم میتواند راهحلی ارزان و بدون آلودگی برای قرن بیست و یکم باشد. با توجه به قوانین برخی کشورهای اروپایی، برای راندن امی نیازی به گواهینامه نیست و حتی نوجوانان هم میتوانند آن را سوار شوند.
طراحان سیتروئن تلاش کردهاند تا جای ممکن هزینه ساخت ماشین کم باشد. برای همین از تعداد قطعات ماشین کاسته شده و از قطعات محصولات دیگر سیتروئن در ساخت ماشین استفاده شده است. همچنین به جز شیشههای جلو و عقب، اکثر پنلها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهای ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز میشود. خریداران میتوانند بدنه و اتاق ماشینهای خود را با وسایلی که جداگانه فروخته میشود تغییر دهند. برای وصل کردن این وسایل، نیازی به کمک نیست و خریداران میتوانند خودشان این کار را انجام دهند.