فیلمی که رکورد دار تنبیه شدن در تاریخ سینمای ایران شد!
فیلمی که رکورد دار تنبیه شدن در تاریخ سینمای ایران شد!

دیگر چیزی به شروع جشنواره فیلم فجر نمانده و طبق گفته مسئولین مربوطه، درخشان ترین و بی نظیر ترین جشنواره تمام اعصار و قرون ایران را قرار است شاهد باشیم. حالا اینکه اسامی فیلم ها هنوز هم مشخص نیست و هنوز جشنواره آغاز نشده، عده ای مثل مژگان بیات، کارگردان سینمایی «شوماه» آنقدر گلایه مندند […]

دیگر چیزی به شروع جشنواره فیلم فجر نمانده و طبق گفته مسئولین مربوطه، درخشان ترین و بی نظیر ترین جشنواره تمام اعصار و قرون ایران را قرار است شاهد باشیم. حالا اینکه اسامی فیلم ها هنوز هم مشخص نیست و هنوز جشنواره آغاز نشده، عده ای مثل مژگان بیات، کارگردان سینمایی «شوماه» آنقدر گلایه مندند که استعفا دادند، خیلی مهم نیست؛ در هر صورت از محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهشمندیم چند لحظه از جشنواره فجری که بخش تئاترش طبق بیانیه ای که اخیرا صادر کرده، قرار است در تاریخ ماندگار شود، غافل شده و صحبت های عوامل فیلم سینمایی «برادران لیلا» را هم بشنود.
به گزارش ایسنا، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» با اشاره به اینکه در ارتباط با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخت‌ توصیف کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می‌گوید: درخواست می‌کنم با توجه به نمایش نسخه‌ای تازه‌ از فیلم در فرانسه تا یک ماه آینده، شورای پروانه نمایش تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور
مشخص کند.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: از تمام افراد و بخصوص وزیر محترم ارشاد که می‌توانند شرایطی را به وجود آورند تا فیلم «برادران لیلا» اکران شود، خواهش می‌کنم دریغ نفرمایند و بگذارند با نمایش اینگونه فیلم‌ها رونق به گیشه سینما برگردد.
برادران لیلا، در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با وجود نیافتن توفیق، برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد. این فیلم قرار بود به جشنواره فجر چهلم برسد اما فیلمبرداری اش تمام نشد. قبل از رفتن به جشنواره کن هم اکران نشد و سازمان سینمایی کشور آن را توقیف کرد. این سازمان گفت که این فیلم «حتی یک مورد» از اصلاحیات را رعایت نکرده‌است. و حالا امروز یکی از بزرگترین مشکلاتی که با برادران لیلا دارند، همین اکران نکردن پیش از رفتن به جشنواره کن است! البته پس از اتمام کار این اثر در جشنواره کن، تهیه کننده فیلم به شکل کاملا قانونی پیگیر اکران آن شده و نتیجه را همه می دانیم که موفق نشده. نوروز بیگی در این باره می گوید: پس از پایان جشنواره کن، در چند مرحله طی جلسات حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم «برادران لیلا» در شورای پروانه نمایش بررسی و شرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش‌ها نشان می‌داد که انگار چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ در حالی که فیلم پروانه ساخت داشت و قاعدتاً باید طبق قانون، در شورای پروانه نمایش بررسی می‌شد. البته یک ماه پس از جشنواره کن رییس سازمان سینمایی تاریخی را اعلام کرد تا تمام فیلم‌هایی که بدون پروانه ساخت تولید شده بودند برای دریافت پروانه نمایش مراجعه کنند ولی ما پروانه ساخت هم داشتیم و این مسائل پیش آمده بود. به نظرم مقاومت شورا بر این بود که چرا قبل از اطلاع و بازبینی آن‌ها فیلم به جشنواره کن ارسال شده بود، چون می‌شنیدم که می‌گویند فیلم که به خارج از کشور ارسال شده، دیگر چه دلیلی دارد آن را ببینند؟ البته این تناقض هم وجود دارد که برای فیلم‌های بعد از «برادران لیلا» مثل «شب، داخلی، دیوار» یا «تفریق» چنین برخوردی نشد، چرا که آن‌ها فرصت بیشتری پیش از حضور در جشنواره‌ها داشتند.
با توجه به این که هنرمندان بسیار پر و صدا تر و پر حاشیه تر از سعید روستایی و ترانه علیدوستی این روزها خیلی راحت فیلم هایشان پخش می شود و ما هم کاملا با این رویکرد موافقیم، دیگر واقعا نمی دانیم دلیل این برخورد و جهت گیری با فیلمی که همه مستحضریم گیشه را به شکل چشمگیری نجات خواهد داد چیست. تقریبا مطمئنیم زور برادران لیلا برای به دوش کشیدن بار سینمای ایران از «ملاقات خصوصی»، «چپ، راست» «لوپتو» و … بیشتر است. شما هم این را می دانید. پس این تعلل برای چیست؟ جواد نوروز بیگی هیچ حرف غیر قانونی ای نمی زند. هرطور حساب می کنیم عوامل این فیلم در تلاشند تا به شکل قانونی از حق طبیعی شان بهره ببرند. آن ها حتی صحبتی درباره تحریم جشنواره فجر هم نمی زنند. این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد شده بود که فیلم در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد یا خیر؟ گفت: به لحاظ قانونی به دلیل آن که فیلم در جشنواره‌های خارجی حضور داشته، امکان نمایش و شرکت در جشنواره فجر را ندارد اما پیشنهادی هم به ما داده نشده است.
برای همین کمی برایمان عجیب، و ناراحت کننده است وقتی نوروزبیگی می گوید: فکر نمی‌کنم تنبیه فردی و جمعیِ به این سختی در سینمای ایران تاکنون برای فیلمی اتفاق افتاده باشد.
البته نمی خواهیم با یک مصاحبه تهیه کننده فیلم تمام حق هارا بدهیم به برادران لیلا و مسئولین را متهم کنیم. ما فقط معتقدیم همه ما، حتی اگر شیوه و منش و اعتقاد متفاوتی در زمینه فرهنگ داشته باشیم، امروز یک هدف مشترک داریم و آن نجات سینمای ایران از این وضع رکود در سطح داخل و اسفبار در سطح بین الملل است. ما عمیقا دلسوزیم که می گوییم امروز، زمان تلافی و لجبازی نیست! اگر برادران لیلا می تواند گیشه را رونق بخشد که قریب به یقین می بخشد، خب چرا که نه؟ ما حتی از ته دلمان امیدواریم صحبت های وزیر و مسئولان جشنواره درست باشد و اصلا بعد از رویداد جشنواره فجر، ما اعتراف کنیم که اشتباه کردیم. چون هیچ چیز جز رونق فرهنگ و هنر، فراموش کردن تعارضات قدیمی، کنار هم قرار گرفتن مسالمت آمیز منش ها و سلیقه های متفاوت و صد البته و مهم تر از همه، در صدر بودن خواست و سلیقه و حال خوب مردم، برایمان مهم نیست و شاید اکران برادران لیلا، نیم قدمی در راه این اهداف باشد.