دلتنگی‌ برای سوت و دست کنسرت‌ها و اجراهای پدر پسری و زن و شوهری!
دلتنگی‌ برای سوت و دست کنسرت‌ها و اجراهای پدر پسری و زن و شوهری!

در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر که به واسطه همزمانی با عید مبعث فضای شاد سالن‌ها و اجراها را به همراه داشت، در عین حال برخی هنرمندان از دلتنگی‌هایی گفتند که در این مدت با توقف کنسرت‌ها و نبود تماشاگرانشان متحمل شدند. در این شب در اتفاقی جالب یک اجرای پدر پسری در بخش […]

در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر که به واسطه همزمانی با عید مبعث فضای شاد سالن‌ها و اجراها را به همراه داشت، در عین حال برخی هنرمندان از دلتنگی‌هایی گفتند که در این مدت با توقف کنسرت‌ها و نبود تماشاگرانشان متحمل شدند. در این شب در اتفاقی جالب یک اجرای پدر پسری در بخش موسیقی اقوام و همچنین یک اجرای زن و شوهری در بخش بین‌الملل را شاهد بودیم.
به گزارش ایسنا، در دومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، موسیقی آذربایجان، ارکستر پیامبر مهربانی، هنرستان موسیقی دختران، شب اصفهان، مسعود صادقلو و مصطفی راغب، موسیقی بوشهر و آذربایجان، دوئت پیانوی صربستان، گروه قوالی افغانستان، سرود لارستان، موسیقی سیستان و مازندران اجرا داشتند.
اجرای موسیقی آذربایجان از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد؛ اجرایی با شادیانه‌های موسیقی آذربایجان و هنرنمایی وحید اسداللهی و گروهش که موجب شور و شادی حاضران در سالن شد.
بخشی از این برنامه با موسیقی بی‌کلام همراه بود و بخشی دیگر با حضور خوانندگان آذری‌زبان یونس برومند و بهاالدین خراسانی اجرا شد که در بخش‌ها و قطعات تعیین شده به روی صحنه آمده و هنرنمایی کردند.
قطعه اول با تکنوازی «ناغارا» و سازهای پرکاشن آغاز شد و در ادامه گروه‌نوازی با هنرنمایی وحید اسداللهی سرپرست گروه و نوازنده ساز «ناغارا»، محمد اسدالهی نیاری نوازنده ساز «گارمون»، رضا اسدالهی نیاری نوازنده سازهای «پرکاشن»، پیام بنابی نوازنده ساز «تار»، فرامرز گلزارفرد نوازنده ساز«بالابان» و غلامرضا فرساد نوازنده «باس کیبورد» همراه شد تا قطعاتی شاد، ریتمیک و خاطره‌انگیز از موسیقی فولکلور را برای مخاطبان و علاقمندان موسیقی آذری به نمایش بگذارند.
قطعات این اجرا شامل «سن گلمزاولدوم» در دستگاه چهارگاه، «قوی گو لوم گلسین آی ننه» در دستگاه همایون، سولو گروه اسدالهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی ـ اوزون دره»، کوچه لر (آنسامبل)، داشلی گالا- قاشاقاباغ در دستگاه سه‌گاه (اثراستاد نامور)، «گوناخ گلجک» سولو گارمون (ترکنه) اثراستاد خراسانی، سولو تار (اثر استاد نامور)، سولو گارمون قطعه «سیمین بری در گیسویت ای جان»، فریده، سه گاه یاریخ کرم، تزگل بود.
در بخش‌هایی از این برنامه هنرنمایی پدر (وحید اسدالهی) و پسر (رضااسدالهی) با ساز ناغارا همراه بود که با استقبال بسیار مخاطبان همراه شد.
ارکستر پیامبر مهربانی ویژه برنامه مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) شامگاه شنبه و در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری آرش امینی و با آهنگسازی میلاد آقایی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
این اجرا که به مناسب مبعث حضرت رسول اکرم (ص) تدارک دیده شده بود، ساعت ۲۱:۳۰ با حضور حجت‌الاسلامعبدالحسین خسرو‏پناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی)، بهزاد عبدی (دبیرهنری جشنواره) برگزار شد.
قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» اثر موریس ژار، آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت که با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای ارکستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یکی از آثار ماندگاری است که به خوبی در حافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است.
بر همین اساس، دو تم اصلی در این اثر انتخاب شده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای ارکستر زهی تنظیم شده بود. اجرای ارکستر «پیامبرمهربانی» در دو موومان و در فرم «کانتات» نوشته شده است. فرمی موسیقایی و مذهبی که معمولا با گروه کر و ارکستری کامل یا ارکستر زهی و یا ارکستر بادی اجرا می‌شود و این اثربرای ارکستر زهی و تیمپانی و گروه کر نوشته شده است.
موومان اول با عنوان کانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبراکرم (ص) بود. ادامه این موومان از دو بخش تشکیل که بخش اول وصف و مدح پیامبر (ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد کافرینش هست خاکش هزاران آفرین برجان پاکش…»
موومان دوم بر اساس شعری از شاعر معاصر، میثم آقایی ساخته شده بود. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر (ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل می‌شد. بخش اول بیانگر ورود پیامبر (ص) به غار حرا و مناجات با خداوند بود که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کر اجرا شد.
در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم (ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی بر ایشان بود. در نهایت بخش سوم، با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایتگر پیام رسالت پیامبر (ص) یعنی صلح و رحمت برای جهانیان بود. شعر این بخش با این مضمون اجرا شد: «دوباره وقت مناجات وقت وصل رسید؛ دوباره ولوله در آسمان فکند ندایش…»
آرش امینی، رهبر ارکستر «پیامبر مهربانی» گفت: «این کار در سبک موسیقی آتونال است (سبک موسیقی که به مفهوم هارمونیک سنتی، به یک گام یا مد موسیقی پایبند نیست.) به علاوه در بخش بخش آن بسیار هوشمندانه و به‌جا حضور موسیقی ایرانی کاملاً مشهود است؛ یعنی با آنکه فرم کار، کاملا کلاسیک است مثلاً در بخش‌هایی از اثر «ساقی‌نامه» در مایه بیات اصفهان به گوش می‌رسد. بخش‌های مهم دیگری نیز در مایه چهارگاه تصنیف شده است. نکته دیگر اینکه، اجرای این کار به دلیل لایه‌لایه بودن و تنوع ریتمیک بسیار سخت است و خوشبختانه ارکستر و گروه کر به خوبی از پس اجرای کار بر آمدند.. .»
دومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی هنرستان موسیقی دختران کشور در تالار رودکی برگزار شد. در این اجرا که از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شد، در بخش اول ‌هنرجویان هنرستان موسیقی دختران قزوین قطعات خود را به صورت گروه‌نوازی اجرا کردند.
نگار نیری، کیمیا محسنی، عارفه فدایی ، سارا ثقفی، فاطمه ذکری فلاح، لاوین میراشه، سروناز فلاح، ریحانه حسن‌بیگی و مهشید گودرزی اعضای گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بودند که در تالار رودکی به صحنه رفتند.
نرگس وفایی‌ (مدیر هنرستان موسیقی دختران قزوین) درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: «این اولین اجرای هنرجویان ما در جشنواره موسیقی فجر بود، اجرای صحنه‌ای در رویدادی مثل فجر و در تالار رودکی تجربه بسیار ارزشمندی برای هنرجویان موسیقی است و امکان دیده‌شدن آنها را فراهم می‌آورد.»او درباره اینکه آیا اجراهای جشنواره فجر باعث روحیه نشاط و امید و همبستگی در جامعه می‌شود، گفت: «قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه می‌شود.»
در شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر رونمایی آلبوم موسیقی «کرشمه» هنرمندان پیشکسوت اصفهانی گوشه‌هایی از موسیقی اصفهان را به اجرا درآوردند؛ اجراهایی با ساز و آواز از موسیقی ردیف‌دستگاهی اصفهان که حال و هوای خاصی را به فجر سی و هشت آورد.
دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مکتب موسیقی اصفهان بود.
در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مکتب موسیقی اصفهان گفت: «ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛ یکی از برجسته‌ترین مکاتب، مکتب اصفهان است. اگر از شیراز شعر برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهم‌ترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نکرد که شعر از بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌کردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود که خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را می‌فهمیدند و می‌خواندند.»
اسماعیل آذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه بیاید و قطعه خود را اجرا کند. این نوازنده پیشکسوت به صحنه آمد و با تکنوازی «قره‌نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی آورد و مخاطبان را به وجد آورد. مجری این شب سپس از سعید مزدک (پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و آقا رضاخان طباطبایی (خواننده ۸۰ ساله اصفهانی) دعوت کرد تا به صحنه بیایند. این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و آواز اجرا کردند.
در سانس دوم اجراهای موسیقی اقوام امشب از ساعت ۲۱ و ۳۰ عاشیق حسن اسکندری و عاشیق علی کریمی به روی صحنه رفتند.
عاشیق اسکندری و کریمی همراه با خواندن موسیقی عاشیقی آذربایجانی نیز خودشان قوپوز می‌نواختند و در کنار این دو استاد، اسماعیل خدایی، بالابان نوازی می‌کرد.
عاشیق حسن اسکندری متولد سال ۱۳۲۶ در آذربایجان است. او نزد «عاشیق رسول قربانی» و «عزیز شهنازی» قاوال نوازی و آواز خوانی را فرا گرفت. بعد از مدتی سازنوازی را آغاز کرد و همزمان در رادیو تبریز به اجرای داستان‌های عاشیقی مشغول شد.
او در سال ۱۳۷۰مقام دوم تکنوازی، مقام اول گروهی سال ۱۳۷۵، مقام اول آوازخوانی سالهای ۱۳۶۹، ۷۸ و ۷۹ در جشنواره موسیقی فجر را کسب کرد. همچنین عنوان برگزیده در «جشنواره آوینیون فرانسه» سال ۱۳۷۰ از جمله افتخارات عاشیق حسین اسکندری است.
در سال ۱۳۹۴ نیز بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به او اعطا شد. عاشیق اسکندری قریب به ۵۵ سال است که در هنر موسیقی عاشیقی فعالیت می‌کند. او تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک و ترکیه برنامه اجرا کرده‌است.