به گزارش،روزنامه جمله ، سردار سید تیمور حسینی؛ جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره خصوص آمار و ارقام تصادفات جاده ای در کشور اظهار کرد: در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماههای برکاری را پشت سر گذاشت. در این مدت تقریبا ۱۸ درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت و در این ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها را در طول محورهای مواصلاتی برون شهری در جاده ها داشتیم. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال تقریبا ماهانه ۵۰۰ کشته در تصادفات جاده ای داشتیم گفت در مجموع نزدیک به سه هزار نفر را در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند و ما از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش شش درصدی در طول این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم میتوان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است.
حسینی با بیان اینکه ما در بحث مدیریت ترافیک با یک مساله آسان و در عین حال سخت مواجهه هستیم گفت آسان به این علت که ما به هیچ عنوان در ارتباط با این حوزه با فرمول محرمانه ای مواجهه نیستیم یعنی کشورهایی که در این زمینه توانستند به موفقیتهایی دست پیدا کنند معلوم است چه اقداماتی را انجام دادند ما هیچ فرمول محرمانه ای نداریم به عنوان مثال کشور ژاپن کره جنوبی سوییس آلمان کار محرمانه ای انجام ندادند که ما بگوییم اینها فرمولهای خود را در اختیار ما قرار نمیدهند یا آنها چه کاری کردند که توانستند عدد کشته های تصادف خود را به زیر ۱۰۰ نفر در سال برسانند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: وضعیت ما در مساله ایمنی ترافیک خوب نیست و ما آمارهای نامناسبی را در ایران داریم در واقع فرمولی را سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است که کشتههای ناشی از تصادف در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است. ما در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عدد دنیا حدودا ۲۵ نفر بوده و عدد ما نزدیک به ۲۲ است یعنی ما در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از میانگین دنیا پایین تر هستیم. این شاخص در کل دنیا در آسیا در اروپا و در ایران در اختیار ما است ولی در وسیله نقلیه کشور ما حتی از آسیا هم وضعیت نامناسب تر و بدتری را دارد. وی افزود: در جمعیت هم وضعیت کشور ما از اروپا بسیار بدتر بوده یعنی خیلی عقب تر هستیم ولی از دنیا وضعیتمان بهتر است. مولفه های مختلفی وجود دارد که میتوان این موضوع را با آن مورد سنجش قرار داد. البته تردد را بیشتر با پیمایش می سنجند پیمایشی که هنوز امکان سنجش دقیق آن برای ما وجود ندارد ما سامانه تردد شمار در وردی و خروجی شهرها .داریم این سامانه به ما تعداد عبور خودروها را از این سامانه نشان میدهد. در حال حاضر تعداد دو هزار تردد شمار در کشور داریم حسینی با بیان اینکه پیاده سازی این فرمول نیازمند صرف هزینه مادی و معنوی گفت: ما یا نمیخواهیم یا نمیتوانیم که این هزینه را پرداخت کنیم استثنایی وجود ندارد که بخشی را اجرا و بخش دیگر را به بعد موکول کنیم این موضوع باید توامان در همه بخشهای سیستم پیاده سازی شود و سخت نیست راهها و وسایل نقلیه ما باید بر اساس فرمولهای شناخته شده، به آن استعدادهای لازم برسد عامل انسانی ما هم باید بر اساس یک سیستم آموزشی درست موظف باشد که رفتار درستی را در حین رانندگی یا به عنوان یک کاربر داشته باشند. این کاربر میتواند عابر پیاده دوچرخه سوار و یا سرنشین یک خودرو باشد. پس همه این موارد باید توامان اجرا شود چرا که تا کنون نتوانستیم نتیجه مناسبی را بگیریم وی افزود: البته در سال ۹۲ سندی را یک تیم با محوریت وزارت راه و شهرسازی برای برون رفت از این شرایط نوشته و جمع کردند. در این سند برآورد شد که ما نیاز به ۸۰ هزار میلیار بودجه و اعتبار برای بحث ایمن سازی رادها هستیم تا به آن حد مطلوب برسیم ولی این آمار برای ۱۰ سال پیش است و تا کنون آمار جدیدی ارائه شده است جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به عقب افتادگی شدید در بحث راهها :گفت ما انتظار نداریم که تمامی راههای کشور پنج ستاره باشد ولی این انتظار را داریم که حداقل از راههای موجود به خوبی نگه داری کنیم برخی از رادها زمانی ایجاد شدند که به عنوان یک مسیر روستایی فرعی و یا حتی درجه دو بوده و امروزه به واسطه تغییراتی که در آن محدوده ایجاد شده از جمله ایجاد یک مجتمع صنعتی یا مرکز تجاری و … میتوان از این راه به عنوان یک شاهراه استفاده کرد. پس استانداردهای آن راه امروزه باید به حدی برسد که در حال مشخص شدن سطح سرویس آن است. بخش عمده ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راههای جداسازی نشده است.
حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه حد راهها ایمن هستند و تاکنون چه مقدار از بیمههای شخص ثالت به عنوان بخشی از هزینه های راه ها استفاده شده است، گفت واقعا این آمار وجود ندارد که چه مقدار از راهها ایمن شدند و یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم متاسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالت هیچ هزینه ای برای راهها نشده است. ما تا امروز عقب ماندگی زیادی داریم در استانهایی مثل استان خوزستان که یک شهر بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس است در وضعیت راههای آن عقب افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد. یک بخش عمده ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راههای جداسازی نشده بوده که عمدتا به دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده که متاسفانه در هر تصادف شاهد چهار الی پنج نفر کشته هستیم.