تا روز ملی صادرات/ضرورت مدیریت استراتژیک فرایند صادرات کشور
تا روز ملی صادرات/ضرورت مدیریت استراتژیک فرایند صادرات کشور
رایزن بازرگانی ایران در ویتنام در آستانه روز ملی صادرات گفت: با توجه به اینکه فرایند صادرات یک فرایند طولانی است باید با مدیریت استراتژیک این شرایط، بتوانیم از این هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر بهره‌ بگیریم.

محسن رضایی‌پور درباره روز ملی صادرات و تاثیر آن بر صادرات کشور اظهار کرد: برگزاری روز ملی صادرات بدون شک باعث ایجاد هم‌افزایی و هم‌گرایی بخش دولتی و خصوصی خواهد شد، به‌ویژه وقتی که این دو بخش بتوانند مشکلات و معضلاتی که در حال حاضر به عنوان موانع صادرات محسوب می‌شوند را با کمک و هم‌فکری همدیگر برطرف کنند.
رایزن بازرگانی ایران در ویتنام تاکید کرد: با توجه به اینکه فرایند صادرات یک فرایند طولانی است باید با مدیریت استراتژیک این شرایط، بتوانیم از این هم‌گرایی و هم‌افزایی بهره زیادی بگیریم.
رضایی‌پور افزود: همان‌طور که همه می‌دانند، اقتصاد و تجارت ما تحت شدیدترین تحریم‌هاست و ما ناگزیر هستیم که با هم‌گرایی و ایجاد مکانیزم‌های هم‌گرا و هم‌افزا در رفع مشکلات بر سر تجارت به کمک یکدیگر این مشکلات را برطرف و بهترین حالت را برای تجارت کشور ایجاد کنیم و مسیر رشد و ارتقای صادرات کشور را هموار کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری روز ملی صادرات و انتخاب صادرکننده نمونه می‌تواند به عنوان اهرم انگیزشی مؤثری برای فعالان این حوزه عمل کند، تصریح کرد: تقدیر و تشویق صادرکنندگان برتر، انگیزه‌ای برای سایر فعالان ایجاد می‌کند تا با بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود، به استانداردهای بالاتری دست یابند. این امر می‌تواند به ارتقای سطح رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی و افزایش سهم ایران از تجارت جهانی منجر شود.
رایزن بازرگانی ایران در ویتنام افزود: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی به نفت صورت گرفته، می‌توان گفت که صادرات در اقتصاد ایران هنوز جایگاه واقعی خود را به‌طور کامل پیدا نکرده است.
وی افزود: موانعی مانند تحریم‌های اقتصادی، مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی، پیچیدگی‌های بروکراسی و عدم تنوع کافی در محصولات صادراتی از جمله چالش‌هایی هستند که پیش‌روی صادرکنندگان ایرانی قرار دارند.
رضایی‌پور در پایان گفت: برای دستیابی به جایگاه مطلوب صادرات در کشور، به برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، تسهیل قوانین و مقررات، و حمایت‌های بیشتر از بخش خصوصی نیاز داریم.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.