«جمله» از جرئیات تجهیز ناوگان دریایی در زمینه حمل‌ونقل کانتینر گزارش می‌دهد؛ بزرگترین و استانداردترین خط تولید کانتینر دریایی ایران افتتاح شد
«جمله» از جرئیات تجهیز ناوگان دریایی در زمینه حمل‌ونقل کانتینر گزارش می‌دهد؛ بزرگترین و استانداردترین خط تولید کانتینر دریایی ایران افتتاح شد

استفاده از کانتینر دریایی از اواسط دهه ۶۰ میلادی در دنیا رایج شد. اما کانتینرهای استاندارد از سال ۱۹۶۵ به بعد وارد بازار حمل و نقل شد و مورد استفاده قرار گرفت. با ورود کانتینرها هزینه حمل و نقل و بسته بندی کاهش و ظرفیت حمل افزایش پیدا کرد و خسارت ناشی از شکستگی، خراب […]

استفاده از کانتینر دریایی از اواسط دهه ۶۰ میلادی در دنیا رایج شد. اما کانتینرهای استاندارد از سال ۱۹۶۵ به بعد وارد بازار حمل و نقل شد و مورد استفاده قرار گرفت. با ورود کانتینرها هزینه حمل و نقل و بسته بندی کاهش و ظرفیت حمل افزایش پیدا کرد و خسارت ناشی از شکستگی، خراب شدن یا سرقت، هزینه های بسته بندی و تخلیه و بارگیری نیز کاهش یافت.
کانتینرها اگرچه در ابعاد متفاوتی بسته به نوع نیاز ساخته می شوند اما تا قبل از تحریم ها اغلب از کشورهای اروپایی و چین وارد کشور می شدند. در زمان تحریم ها اما کشورهای خارجی حدود ۸۵هزار کانتینر خود را از کشور ما خارج کردند و بیم آن می رفت که صنعت دریایی با مشکلات عدیده ای روبه رو شود اما با تلاش منخصصان داخلی دیروز موفق به تولید کانتینر دریایی شده ایم. درواقع بزرگترین و استانداردترین خط تولید کانتینر دریایی ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی دیروز در البرز افتتاح شد.
وزیر راه و شهرسازی که در آیین افتتاح این خط تولید گفت: امروز تحریم ها ما را به خودکفایی رساند و نشان دادیم که می توانیم با تکیه بر توان داخلی نیازهای خود را برطرف کنیم. محمد اسلامی با اشاره به استاندارد جهانی کانتینرهای تولیدی این شرکت اضافه کرد: این کانتینرها علاوه بر استفاده از سیستم حمل و نقل دریایی قابلیت استفاده در سیستم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را نیز دارند.
گفتنی است این خط، ظرفیت تولید ۱۰۰ کانتینر را در روز دارد که حجم قابل توجهی برای تامین نیازها است و در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا، ایران تنها کشوری است که به امکان خط تولید کانتینر حمل دریایی دست یافته است. نیاز فعلی کشور به کانتینر حمل دریایی هم حدود ۷۵۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت برآورد شده است که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت در اختیار شرکت‌های کشتیرانی قرار دارد و بقیه خریداری و یا اجاره می‌شوند. این در حالی است که به گفته معاون امور بندری سازمان بنادر، با توجه به نیاز کشور به ۵۵۰هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت برای خرید هر یک از این کانتینرها بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار ارز از کشور خارج می شد. محمدعلی حسن‌زاده میزان اجاره هر کانتینر را روزانه ۵ دلار بیان و نتیجه‌گیری کرد: با ساخت و تولید این نوع کانتینر در داخل کشور، علاوه‌بر جلوگیری خروج ارز از کشور، می توانیم با صادرات آن، ارز قابل توجهی را وارد کشور کنیم.

ایران تنها کشور تولید کننده کانتینر در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا است
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در آیین بهره‌برداری از خط تولید کانتینرهای چندوجهی ضمن اعلام این مطلب که منابع وجوه اداره شده سازمان به تولید تخصیص می‌یابد، گفت: سازمان بنادر، بانک های عاملی را به عنوان همکار انتخاب می کند که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان تولیدکننده پرداخت کنند.
محمد راستاد با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های سازمان در حوزه فعالیت‌های خود عدم تولید کانتینر بود، اعلام کرد: خوشبختانه در این زمینه به موفقیت دست یافتیم و توانستیم این دغدغه را تا حد قابل توجهی با تولید استاندارد برطرف کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشتر به واسطه كم شدن لاینرها با خلا ظرفیتی در کانتینر مواجه بودیم که امروز این خلا برطرف شده است. برآورد ما این است که در مجموع شرکت‌های داخلی از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتوانند با ظرفیت‌های ایجاد شده در کانتینر، جابه‌جایی حمل ونقل دریایی را که هم اکنون ۲۰۰ هزار TEU است، افزایش دهند.
گفتنی است که به زعم راستاد ایران جزو ۲۰ کشور نخست جهان در زمینه حمل و نقل دریایی است و چنین کشوری با چنین ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی و ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری خود، نیاز دارد تا در زمینه تمامی مایحتاج صنعت دریایی، توانمندی در خود ایجاد کند و به خودکفایی برسد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان تولید کانتینرهای داخلی را باید با مقررات بین‌المللی در کنوانسیون کانتینرهای ایمن تطبیق می‌داد که در همین رابطه ۴ شرکت داخلی تعیین و به سازمان بین‌المللی دریانوردی ( IMO) معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد: به مشتریان کانتینرها و خطوط کشتیرانی اعلام آمادگی کرده‌ایم که برای نخستین بار با مجوز شورای عالی سازمان بنادر و سازمان برنامه و بودجه، منابع وجوه اداره شده سازمان به تولیدکنندگان داخلی اعطا می‌شود.
راستاد همچنین از شرکت‌های کشتیرانی که می‌توانند مشتری و متقاضی تولید کانتینرهای داخلی باشند، دعوت به همکاری کرد و تصریح کرد که از این به بعد، صرفا بانک‌های عاملی را انتخاب می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.
لازم به توضیح است که در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سازمان بنادر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سود یارانه تسهیلاتی را که به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، تقبل می‌کند تا به حداکثر ظرفیت و تولید مورد نیاز برسند. درباره ویژگی‌های کانتینر نیز باید گفت که بدنه کانتینر از فلز و ورق‌های ضخیم ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده است که باید به دقت به یکدیگر جوشکاری شده و فاقد هرگونه درز و روزنه ای باشند. در کانتینر جهت بارگیری از قطعات مخصوص به نام کرنر فیتیگ استفاده شده و کف آن از ورق فولادی آجدار یا تخته های مخصوص ساخته می شود، جهت درب های اصلی کانتینر نیز به صورت یک تکه و دورتادور لاستیک خور با دستگیره های مخصوصو و یراق آلات مخصوص کانتینری کار شده و از همه مهم تر برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی در برابر رطوبت هوا بدنه خارجی کانتینر را با اجرای چند مرحله از پوشش‌های مخصوص اپوکسی و رنگ‌های صنعتی دریایی و پلی یورتان پوشانیده و عایق می‌کنند.
در کاربرد کانتینرها می‌توان انواع مختلفی همچون کانتینرهای یخچالی، حرارتی، تانکری، تهویه‌دار و عایق‌دار صنعتی نام برد که در برابر بسیاری از حوادث مانند باد، باران و آفتاب ایمن هستند و تخلیه و بارگیری آنها به‌وسیله جرثقیل‌های مگنت عظیم‌الجثه در سرعت بالا انجام می‌شود.